کد خبر:18266   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 23 شهریور سال 1400 ساعت 11:40:0

همه امکانات وزارت ارشاد را در موضوع ایثار و شهادت بسیج می‌کنیم

اسماعیلی گفت: تجلیل از شهدا و معرفی فرهنگ ایثار و شهادت ماموریت اصلی همه بخش‌های وزرات ارشاد است چراکه مقاومت، استکبارستیزی و ظلم ستیزی ذیل لوای ایثار و شهادت قرار دارد. سینما، تئاتر و رسانه و هنرهای تجسمی باید ذیل این فرهنگ قرار بگیرد.


 نخستین هفته از طرح ملی «سه شنبه های تکریم» در فاز دوم اجرا با عنوان «شکوه مادری» و با تجلیل از خانواده شهید «جهانگیر صدقی ده‌زیاری» در گلزار شهدای کرمان و در جوار مزار شهید حاج قاسم سلیمانی (سردار دل ها) امروز (سه شنبه، 23 شهریور ماه) برگزار شد.
«محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و «محمدرضا سوقندی»، مشاور وزیر ارشاد در امور ایثارگران در این آئین که به صورت وبیناری برگزار شد، حضور یافتند.
 
بنابر این گزارش، «محمدمهدی اسماعیلی» در این آیین با ادای احترام به شهدای استان کرمان که از پیشگامان انقلاب اسلامی بوده اند، اظهار کرد: حماسه مسجد جامع کرمان قبل از پیروزی انقلاب و خباثت رژیم پهلوی در آنجا، از محورهای اصلی شعارهای انقلابیون در سراسر کشور بود. پس از آن حماسه ای که لشکر همیشه پیروز ثارالله(ع) کرمان در طول دفاع مقدس خلق کرد و سپس حماسه بزرگ‌تری که به نام کرمانی ها از دفاع از حرم با نام حاج قاسم سلیمانی رقم خورد غلبه فرهنگ ایثار و شهادت در این استان را نشان می دهد.
 
 
 
 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای من افتخار است که در آغاز فعالیت‌هایم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین حضور دارم و از راه دور به روح مطهر حاج قاسم سلیمانی سلام و درود داشته باشم.
 
وی با گرامی داشتن یاد و خاطره شهید «جهانگیر صدقی» بیان کرد: ما مرهون مادران و پدران شهیدی هستیم که در مکتب امام (ره) و انقلاب، ابراهیم‌وار، اسماعیل‌هایشان را به مسلخ شهادت رهنمون شدند و این انقلاب بزرگ حاصل خون چنین شهدای بافضیلت و ایثار مادران و پدران آنها است.
 
اسماعیلی با تقدیر از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد برای اجرای طرح ملی سه شنبه های تکریم، تاکید کرد: حضور من در این جلسه از باب ادای وظیفه است. به فرمایش امام راحل، شهدا امامزادگان عشق هستند چنان که هر جای کشور در مزار شهدا پا می گذاریم معنویت و عشق ما را مشحون می کند. چند روز قبل به اصفهان و همدان و قم سفر کردم و در جوار شهدا حضور یافتم. حسی که در این حضورها به من دست می دهد ایمان قوی و باوری است که ما را برای پیمودن راه شهدا مصمم می کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ابراز کرد: ویژگی اصلی انقلاب ما ایثار و شهادت است، مکتبی که امام خمینی(ره) پایه گذاری کردند و رهبری معظم آن را ادامه دادند و امثال سردار سلیمانی پرچم مقاومت آن را برافراشتند بر این عنصر استوار است. لذا ما ماموریتی نداریم جز تحقق آرمان های انقلاب، آرمان هایی که با خون شهدا امضا شده است.
 
هنر باید تحت لوای فرهنگ ایثار و شهادت قرار بگیرد
 
وی با تاکید بر اینکه باید باید مسیر شهدا را ادامه دهیم، اضافه کرد: همه ماموریت های ما در راستای احیا و استمرار این مسیر است. تجلیل از شهدا و معرفی فرهنگ ایثار و شهادت ماموریت اصلی ما در همه بخش های وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است چراکه مقاومت استکبارستیزی و ظلم ستیزی ذیل لوای ایثار و شهادت قرار می گیرد، سینما، تئاتر و رسانه هنرهای تجسمی باید ذیل این فرهنگ قرار بگیرد.
 
اسماعیلی ادامه داد: چند روز دیگر سالگرد فرمان امام خمینی (ره) در موضوع هنر انقلابی و ارزشی است هنر انقلابی یعنی به تصویر کشیدن این ایثاگری ها و مرارتی که خانواده شهدا متحمل شدند. مادر شهید صدقی من را به یاد فیلم «شیار 143» و انتظار مادر شهید انداخت.
 
برای سردار دل ها، حاج قاسم سلیمانی کاری ویژه را طراحی و اجرا می کنیم
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در وزارت ارشاد همه امکانات را بسیج می کنیم که در این مسیر به تولید محتوا بپردازند. شخصا در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان کرمان قول دادم که برای سردار دل ها، حاج قاسم سلیمانی کاری ویژه را طراحی و اجرا کنیم. از مدیرکل ارشاد کرمان و معاونین وزارتی درخواست دارم این مهم را با جدیت دنبال کنند. باید در پیشانی کارهای ما برگزاری برنامه ای ویژه در مقام و جایگاه شهید حاج قاسم سلیمانی باشد تا از برکات آن همه بهره ببرند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: در روزهای منتهی به آغاز هفته دفاع مقدس، به همه شهدای بافضیلت آن دوران درود می فرستم و از مقام شامخ رزمندگان، شهدا و ایثارگران و جانبازان تقدیر می کنم.
 
تکریم بیش از 36 هزار خانواده شهید در فصل اول سه شنبه های تکریم
 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در این آئین با عرض تسلیت سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) (بنابر روایتی هفتم صفر سالروز شهادت آن حضرت (ع) است)، اظهار کرد: آنچه امروز ما داریم به برکت خون شهدا و ایثارگری آنها است. درود بر مردم کرمان که شهیدپرور هستند و سلام بر شهید حاج قاسم سلیمانی که با شهادتش ایستادگی و ایثار را بازتعریف کرد.
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: «جهانگیر صدقی»، بیسیم‌چی حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس بود و آرزوی شهادت داشت.  
 
وی با اشاره به نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بیان کرد: دکتر اسماعیلی زمانی که در اصفهان مشغول بودند مسئولان استان را برای قدردانی و پاسداری از فرهنگ دفاع مقدس را جملگی به سفر راهیان نور دعوت کرد و در بازگشت به اصفهان، تا مدت ها از نقش و برکت خون شهدا در اعتلای اسلام و انقلاب و کشور یاد می کردند و خود را مدیون آنها می دانستند.
 
زنان نقشی بی بدیل در تمدن سازی دارند
 
حجت الاسلام ارزانی با اشاره به اجرای طرح ملی سه شنبه های تکریم در فاز دوم اجرا با شعار «شکوه مادری»، گفت:  طرح سه شنبه های تکریم در فصل دوم به تکریم مادران شهدا با عنوان شکوه مادری اختصاص دارد چراکه نقش بانوان در جامعه اسلامی بسیار اثرگذار و پررنگ است. اساسا زنان و مادران در تمدن سازی نوین اسلامی، نقشی مهم و بی بدیل دارند و این نقش از تاثیر مردان بیشتر نباشد کمتر نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: در فصل اول از طرح ملی سه شنبه های تکریم از خانواده 36 هزار و 726 شهید با همکاری ستادهای فهما در استان های مختلف در یک سال گذشته تقدیر و تکریم شد. با همکاری بنیاد شهید نیز سه کار فاخر در حوزه شهدای عشایر و روستا تولید کرده ایم.
 
شهید هم طاهر است هم مطهر
 
در ادامه حجت الاسلام «حسن علی‌دادی سلیمانی» نیز در این آئین گفت: حضور در جوار شهدای لشکر ثارالله (ع) و سیدالشهدای جبهه مقاومت، سپهبد حاج قاسم سلیمانی اتفاق مبارکی است. بنابر آموزه های دینی ما هر کار خیری که در عالم شکل می گیرد و هر شخصیت خیرخواهی که پا به عرصه وجود می گذارد، هر کسی در آنها سهم داشته باشد، بهره می برد.
 
نماینده ولی فقیه در استان کرمان تاکید کرد: مادر شهید در شکل‌گیری شخصیت شهید، جایگاهی قابل تکریم و تعظیم دارد. شخصیتی را تربیت کرده که ویژگی‌های منحصربفرد دارد. اگر هر انسانی خود را در راستای دستورات الهی قرار دهد و همه همّ و غمش این باشد که هر آنچه خدا می گوید عملی کند طاهر و پاک خواهد بود. در این میان شهدا امتیازی اضافه بر پاکی و طهارت دارند هم خود طیب و طاهر و هم مطهر هستند؛ مطهر یعنی دیگران را هم پاک و طاهر می کند علاوه بر اینکه خود اینگونه است. و قطعا مادر در این پاکی نقشی قابل توجهی دارد.
 
وی با بیان اینکه شهید جامعه را طیب و طاهر می کند، ادامه داد: نقش شهدا در تاریخ منحصربفرد است، چنان که دفاع مقدس هشت ساله ما اطراف خود را تا شعاعی که توانست متاثر کرد و جبهه مقاومت را شکل داد و این جبهه خیرات و برکاتی را به جهان اسلام تزریق کرده که شرایط را آرام آرام برای قیام جهانی امام زمان (عج) آماده می کند. امید است ما به مسیر شهدا پایبند و ملتزم باشیم.
 
اقدامات ارشاد کرمان برای گرامیداشت سردار دل ها
بنابر این گزارش، «محمدرضا علیزاده» نیز در این آئین با بیان اینکه یکی از ویژگی های ستاد فهما در دوره جدید فعالیت، هدفگذاری دقیق و کارآمد است، اظهار کرد: راه اندازی سامانه بچه های مسجد اجرای طرح ملی ایران قوی و اجرای طرح ملی سه شنبه های تکریم ازجمله نمودهای این هدفگذاری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: طرح ملی «سه شنبه های تکریم» در فاز اول، در سطح استان کرمان در قالب 700 جلسه در قالب دیدار با خانواده شهدای مرکز و شهرستان ها اجرا شد. آغاز فاز دوم این طرح از جوار گلزار شهدای کرمان و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به فال نیک می گیریم.
 
علیزاده با اشاره به اجرای طرح ملی «سه شنبه های تکریم» با شعار «شکوه مادری»، تاکید کرد: مادران شهدا مصادیق واقعی سبک زندگی ایرانی اسلامی و الگوی واقعی امروز جامعه هستند و دامان‌شان مهد پرورش شهدا است. در استان کرمان این طرح ملی را با جدیت دنبال می کنیم.
 وی با ارائه گزارش از اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در حوزه ایثار و شهادت و بزرگداشت سردار دل ها، گفت: توفیق بزرگ ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون های مساجد استان برگزاری کنگره 6 هزار شهید استان همراه با برنامه های ارزشمند است، همچنین است یادواره شهدای عشایر که با شهادت سردار سلیمانی مصادف شد. علاوه بر این در سال 99 همزمان با نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و چهلمین سالگرد دفاع مقدس اتفاقات موثری در حوزه فرهنگ و هنر و شهادت رخ داد.
 علیزاده در ادامه بیان کرد: تجلیل از ایثارگران خانواده بزرگ فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان کرمان ابتکاری بود که در دیگر استان ها نیزدنبال شد و همدلی و وفاق را در این خانواده بزرگ رقم زد. در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین سالگرد شهید سردار سلیمانی و به منظور تبیین و ترویج مکتب سردار دل ها، از برنامه ها و تولیدات حمایت کردیم و 668 برنامه در سطح ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سطح کشور انجام شد.
وی اضافه کرد: شامل 3 برنامه در گستره بین المللی، 58 برنامه در گستره ملی، 146 برنامه در سطح استانی، 475 برنامه در سطح شهرستانی و 6 برنامه در گستره منطقه ای و محلی. علاوه بر این، در سال 99، 72 برنامه برای بزرگداشت مقام شهید سلیمانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان شامل 3 برنامه ملی، 18 برنامه در سطح استانی و 51 برنامه در گستره شهرستانی طراحی و اجرا شد.
 
«علی زینی‌وند»، استاندار کرمان نیز در این آیین با درود به روح مطهر شهدا، از اقدام به برگزاری سه شنبه های تکریم، تقدیر کرد.
 
بنابر این گزارش، در پایان این آئین از مادر، پدر و برادر جانباز شهید جهانگیر صدقی تقدیر به عمل آمد.