کد خبر:18028   تاریخ انتشار: جـمـعــه ، 29 مرداد سال 1400 ساعت 12:45:0

در دانش و مهارت گفت ‌و گو دچار ضعف هستیم

در راستای اجرای طرح تجربه نگاری با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شانزدهمین بخش از گفت و گوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان روزگار فرهنگ، هنر و رسانه منتشر شد.


در  شانزدهمین بخش این گفت و گو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث درباره گفت و گوهای فرهنگی به عنوان آخرین کلان برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش از گفت و گوی خود درباره هدف از این کلان برنامه می گوید: اصل این کلان برنامه با این نگاه به وجود آمد که هر مقدار بتوانیم برای حل مسئله های خود با یکدیگر گفت و گو را بیشتر کنیم به حل آن مسئله ها نزدیک تر می شویم
وی ادامه می‌دهد: ما مسئله های مزمن و پیچیده ‌ای داریم و برای این که هم توصیفی از مسئله ها پیدا کنیم و هم راهی برای علت ها و حل آن مسئله ها بیابیم، به گفت و گو های داخل وزارتخانه و خارج از وزارتخانه نیاز داریم و این امر به شناخت بهتر مسئله های ما کمک می کند و راه حل مسئله ها را نیز شفاف تر می کند
صالحی در ادامه تصریح می‌کند:  در بخش گفت و گوها چند طبقه بندی صورت گرفت. اولین طبقه بندی این بود که این گفت و گوها سه سطح پیدا کند. اول در سطح وزیر، دوم سطح معاونان و روسای سازمان‌ ها و مدیران کل و و سوم سطح مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها؛ که در این طبقه بندی ها گفت گوهای مختلفی صورت گرفت و در مجموع حدود ۴۰ گفت و گو در سطح وزیر و معاونان و ۳۲ گفت و گو در سطح مدیران کل استان ها صورت گرفت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم تاکید می‌کند: از این طریق عملاً ما یک فضای حدود ۸۰ گفت و گو با موضوع مسئله های مورد نیاز وزارتخانه را دنبال کردیم که این گفت وگوها تدوین و تنظیم هم شده است
صالحی ادامه می‌دهد: دومین طبقه‌بندی در مسیر گفت و گوها، گفت وگوهایی است که توسط ستاد وزارتخانه انجام شده و بخشی هم واگذار به مجموعه های دیگر شده است. به این معنا که آن مجموعه ها مباحث را دنبال کنند ولی با افراد و نخبگانی که ما به آنها معرفی می‌کنیم به گفت و گو بپردازند. بنابراین گفت گوهایی را درباره مسئله های ما انجام دادند و این مجموعه ها هم حدود ۳۰ گفت و گو با فعالان و ذی‌نفعان حوزه فرهنگ و هنر کشور انجام دادند
وی تأکید می‌کند: در این شاخه از گفت و گوها نیز بیش از ۱۰۰ گفت و گو انجام شده است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه می‌دهد: سومین طبقه بندی در مسیر گفت و گو این بود که خیلی از مسئله های ما در حوزه آیین نامه ها از طریق گفتگو‌ها پیشرفت و ما شاهد گفتگوهای بخشی و فرابخشی که منتهی به آیین نامه های مشخص و حتی استقرار به برخی از صنوف بود هستیم
صالحی در ادامه این گفت و گو به گفت و گوهای استانی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: گفت گوهای استانی دو بخش داشت یکی گفت وگوهایی که به منزل هنرمندان می‌رفتیم و گفت وگوهای چهره به چهره فردی صورت می گرفت و این یک ارتباط منزلتی، عاطفی و معرفتی بود که پدید می آمد و تاثیرات خوبی در طرفین ایجاد می‌کرد و ممکن بود این گفت وگوها منجر به حل مسئله نشود ولی توجه به منزلت ها را در پی داشت
صالحی در ادامه می گوید: گفت وگو با اصحاب فرهنگ و هنر در استان ها و همچنین گفت وگو با کارکنان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها نیز یکی دیگر از اقدامات و فعالیت‌های این حوزه در این بازه زمانی بود
وی در بخش دیگری می افزاید: این گفت وگوها بی‌سابقه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده ولی تلاش ما بر این بود که شیوه این گفت وگو‌ها واقعی تر باشد و افراد هم در سطح هنرمندان و هم در سطح کارکنان راحت تر حرف های خود را بیان کنند و تا حدی هم این اتفاق به وقوع پیوست و همچنین هیئت از هنرمندان در استان‌ها انتخاب شدند تا به تهران بیایند تا از طریق گفت وگو مباحث و مسائل حوزه فرهنگ و هنر استان خود را مورد بحث و بررسی قرار بدهند و برای حل این مسائل به راه حل‌هایی برسند که این اقدام نیز از جمله تجربه های خوب در زمینه گفت وگوها بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره فرهنگ گفت و گو در فضای اجتماعی نیز سخن می‌گوید و اشاره دارد: فرهنگ گفت و گو ذیل کلان برنامه گفت گوها بود و توجه بر این بود که موضوع گفت وگو را به‌ عنوان یک دانش و مهارت در فضای اجتماعی ارتقا دهیم زیرا دانش و مهارت گفت وگو در کشور ما ضعیف است و این ضعف خود را در خیلی از حوزه های زندگی اجتماعی نشان می دهد
صالحی ادامه می‌دهد: قرار شد که ما در این قسمت اقداماتی را داشته باشیم که از آن جمله می‌توان به تدوین یک اثر در این حوزه، کارگاه های مهارت گفت وگو و ... اشاره کرد.