دکتر غلامعلی حداد عادل چهره شناختهشدهای در امور سیاسی و و البته در زمینههای فرهنگی و مدیریتهای نهادهای مختلف در آستانه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مورد اولویتهای فرهنگی دولت آتی و بعضی اختلافنظرها در مورد موضوعات فرهنگی گفت: اظهار نظر در مورد برنامههای فرهنگی دولت سیزدهم زود است. دولتی که چند روز بیشتر از رسمیت یافتنش نگذشته و بهتازگی وزرای خود را معرفی کرده است. نمی توان از او انتظار داشت و پرسید برای رفع مشکلات فرهنگی چه میخواهد بکند.
حداد عادل ادامه داد: باید چند هفتهای صبر کرد تا وزرای فرهنگی مشخص شوند، دیدگاهها و برنامههای خود را اعلام کنند و ببینیم رویکرد آنها به مسائل فرهنگی چیست و با آنها وارد گفت وگو شویم و به رفع مشکلات کمک کنیم.
رئیس بنیاد دائره المعارف اسلامی تاکید کرد: ولی امیدوارم در دولت سیزدهم توجه به امور فرهنگی به معنای وسیع کلمه بیشتر از گذشته باشد. چون در هشت سال گذشته یکی از گلهمندیهای اهل فرهنگ و اهل علم به معنای استادان دانشگاهها و معلمان و نویسندگان و پژوهشگران و هنرمندان این بود که دولت توجه کافی به آنها نمیکرد و حتی آن دسته از اهالی فرهنگ که به رئیس جمهوری گذشته رای داده بودند از این بیتوجهی بهشدت ناراحت بودند و این یک باور عمومی بود. من احتمال میدهم در دولت آیت الله (سیدابراهیم) رئیسی این بیتوجهی جبران شود.
گفتنی است: آیتالله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری چهارشنبه گذشته (۲۰ مرداد) فهرست وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. اهالی فرهنگ و فعالان شاخههای مختلف هنری از سینما و تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی با توجه به مسائل و مشکلات متعدد نهفقط طی یک سال و نیم گذشته و به دلیل همهگیری کرونا بلکه در سالهای قبلتر نیز، منتظر راهکارهای کارگشا توسط وزرای مرتبط با این حوزهها از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بودند.
نام محمدمهدی اسماعیلی (متولد ۱۳۵۴) و از طلاب دانشآموخته مدرسه عالی شهید مطهری و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فهرست ارائهشده دیده میشود. وی عضو هیات علمی و مدیر گروه جامعهشناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران است و سوابق کاری متعددی در سازمان صدا و سیما، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری و آستان قدس دارد.
|