محمد جواد محمودی رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: به طور کلی جمعیت را باید مانند یک ساختار در نظر بگیریم، این ساختار باید به طور هماهنگ رشد کند که این رشد هماهنگ در کشور ما وجود ندارد.
او افزود: که در سال ۱۳۶۷ به طور متوسط فرزندآوری هر زن حدود ۶ و ۷ فرزند بود، اما امروزه به کمتر از دو فرزند رسیده است و آن حداقل تعداد فرزندی که نیاز داریم برای آنکه ساختار جمعیتی متناسبی داشته باشیم حداقل دو فرزند است تا جایگزین پدر و مادر شود.
محمودی بیان کرد: دو فرزند هم بسیار کمتر از حد جایگزینی جمعیت است، بنابراین ما نیاز به افزایش فرزندآوری داریم تا ساختار جمعیتی متناسب شود. در واقع زمانی که ساختار جمعیتی متناسب نباشد قطعا با مشکلاتی موجه خواهیم بود.
رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر شرایط ما کاملاً بر عکس اوایل دوران انقلاب شده است که با افزایش نرخ جمعیت مواجه بودیم، اما امروز تعداد سالخوردگان در کشور رو به افزایش است؛ و در مرز میانسالی و سالخوردگی قرار داریم که یک جامعه پیر تبعات خاص خود را دارد.
برای حمایت از خانواده اقدام عملی صورت نگرفته است
او اظهار کرد: ارائه راهکار برای افزایش رشد جمعیت صرفاً بر عهده دولت نیست و این موضوع یک بحث حاکمیتی است و همه باید دست به دست هم دهند تا مشکل برطرف شود. همچنین حمایت از خانوادهها برای فرزندآوری باید در لیست برنامهها قرار بگیرد. در واقع اگر بخواهیم خانوادهها فرزند بیشتری داشته باشند یکی از وظایف حاکمیت باید حمایت از خانوادهها باشد تا والدین در این فرآیند دچار مشکل نباشند.
رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۱ سیاستهای خانواده و جمعیت را تحت عنوان اقدامات ملی و راهبردی تصویب کرد و بر مبنای آن سیاستهای کلی جمعیت ابلاغ شد، اما متاسفانه تا به امروز برای حمایت از خانواده اقدام عملی صورت نگرفته است.
حمایتهای مادی و معنوی از خانوادهها
او بیان کرد: بعد از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ۸ الی ۹ سال گذشته در مجلس شورای اسلامی طرح جمعیت و تعالی خانواده مطرح شد و اخیراً تغییر نام پیدا کرد و با نام طرح جمعیت و حمایت از خانواده به تصویب رسیده و برای شورای نگهبان ارسال شد. هرچند این طرح بر مبنای سیاستهای کلی جمعیت تدوین و تهیه شده است، اما تا به امروز اجرای و عملی نشده است.
محمودی تصریح کرد: هدف ما از تصویب این طرحها حمایتهای مادی و معنوی از خانوادهها هم برای تسهیل ازدواج و هم برای حمایت از فرزندآوری است. مشوقهای زیاد مادی و معنوی برای حمایت از خانواده در نظر گرفته ایم و امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۱ برای این طرح اعتبارات لازم در نظر گرفته شود.
سرعت کاهش جمعیت در ایران بسیار شدید است
رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بعد از سال ۱۳۶۷ که با رشد پیک جمعیت مواجه شدیم برای کاهش نرخ رشد جمعیت در کنار دخالت دولتها سیاستهای تنظیم خانواده را اجرا کردیم که یکی از عوامل کاهش نرخ رشد جمعیت بوده است.
او گفت: همچنین مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از دیگر عوامل کاهش جمعیت هستند.
رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مسئله کاهش جمعیت صرفاً در کشور و جامعه ما اتفاق نیفتاده است و یک مشکل جهانی است، اما متاسفانه سرعت کاهش جمعیت در ایران بسیار شدیدتر از کشورهای دیگر است، در نتیجه ما باهمین شدت با افزایش فرآیند سالخوردگی مواجه هستیم. بر اساس پیش بینی ها، در سال ۱۴۳۰ حدود یک سوم جمعیت ما بالای ۶۰ سال هستند صندوقهای بازنشستگی یا عملا ورشکسته میشوند و یا در مرز ورشکستگی قرار خواهند گرفت و توانایی حمایت از اعضای خود را نخواهند داشت.
او گفت: یکی دیگر از عواملی که باعث تشدید این کاهش جمعیت شده حضور بانوان در عرصههای کاری است که البته باید توجه داشت با توجه به کاهش نیروی کار حاکمیت کاملاً با این حضور موافق است. زمانی که هم زن و هم مرد کار میکنند فرصت فرزندآوری از آنها گرفته میشود. همچنین افزایش فاصله طبقاتی و میانگین سن ازدواج را میتوان از دیگر عوامل موثر دانست.
محمودی در پایان بیان کرد: مشکل جمعیت نیست، بلکه مشکل مدیریت بد اقتصادی است؛ بنابراین اگر دولتها از این امکاناتی که وجود دارد به نحو احسن استفاده کنند میتوان تمام مشکلات را برطرف کرد.
|