کد خبر:17840   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 5 مرداد سال 1400 ساعت 11:44:0

عملکرد نظام تعلیم و تربیت، نافع و امیدبخش است

حضرت آیت الله جوادی آملی در سی و پنجمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور گفت: گزارش وزیر آموزش و پرورش از عملکرد این نهاد، نافع و امید بخش است، خداوند عمل خیر گذشته شما را پذیرا باشد و توفیق ارائه خدمات برتر و بهتر را به شما اعطا کند.


حضرت آیت الله علامه جوادی آملی در سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران با حضور وزیر،  معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و مدیران و رؤسای بیش از ۷۲۶ منطقه آموزش و پرورش و شورای معاونان ادارات کل استان ها به صورت مجازی و در بستر شاد برگزار شد، اظهار کرد: گزارش وزیر آموزش و پرورش از عملکرد این نهاد، نافع و امیدبخش بود، امید است خداوند عمل خیر گذشته شما را پذیرا باشد و توفیق ارائه خدمات برتر و بهتر را به شما اعطا کند.
وی افزود: آموزش و پرورش همان طور که از نام پر برکتش پیداست برگرفته از رهنمود های انبیا الهی است و رهبران الهی نیز برای دو عنصر تعلیم و تربیت آمده اند در قرآن کریم هم فلسفه وجودی پیامبران دو عنصر تزکیه و تعلیم بوده است.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: جمع بندی تعلیم و تزکیه، حیات فرشتگان است، خداوند در قرآن کریم گاهی به مفردات و گاهی به جمع سخن می گوید. در مفردات بیشتر به تعلیم و تزکیه اشاره شده، اما در جمع به حیات تأکید شده است و خداوند فرموده است پیامبران آمده اند تا انسان را زنده کنند.
وی ادامه داد: از آیات قرآن چنین استنباط می شود که حیات ملکوتی در سایه دو عنصر تعلیم و تربیت است، یعنی آدم شدن و عالم شدن، و اگر این دو عنصر نبود، نتیجه می شود آن چیزی که امروز ما در غرب شاهدش هستیم .
مرجع عالیقدر شیعیان خاطرنشان کرد: علم بدون تزکیه،  محصولش جنگ و خونریزی می شود، چنانکه جنگ جهانی اول نتیجه دستیابی بشر به علم تولید سلاح بود و نتیجه اش کشتار مردم شد.
وی با اشاره به آیات کلام الله مجید، افزود: انواع حیات در قرآن شامل: حیات گیاهی، حیات حیوانی و حیات انسانی است. در حیات گیاهی زاد و ولد و خوردن و آشامیدن وجود دارد ، ولی در حیات حیوانی علاوه بر موارد مذکور تلاش برای ریاست و اختلاس کردن و ... نیز وجود دارد، و حیات انسانی آن است که انسان نه به بیراهه برود و نه راه  بر کسی ببندد.