کد خبر:17798   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 28 تیر سال 1400 ساعت 7:29:0

خواندن قرآن باید تحول وجودی در انسان ایجاد کند

نشست اعضای هیات مدیره اتحادیه موسسات قرآنی کل کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی طلایی رئیس هیئت مدیره اتحادیه موسسات قرآنی کل کشور، اعضای هیئت مدیره اتحادیه، مهدی محمدی مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.


سیدعباس صالحی در ابتدای این نشست با تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) بر تعیین نقشه راه برای ادامه فعالیت های پیش روی اتحادیه موسسات قرآنی کشور تاکید کرد و گفت: به دو دلیل این جلسه را برگزار کردیم. اول اینکه بهانه ای باشد تا از همه دوستان و همکاران حاضر در این جلسه که دغدغه محافل قرآنی و موسسات قرآنی را دارند به ویژه آقای طلایی تشکر کنم. در یک سال گذشته در فضای قرآنی یک سال با آرامش پیموده شد و از همه دوستانی که با درایت و تدبیر این مسیر را پیش بردند تشکر می کنم.
وی افزود: امیدوارم مجامعی که در یک سال گذشته در این حوزه برگزار شده پایه ای شود برای انسجام و همگرایی پدید آمده که به طور قطع در انجام فعالیت های قرآنی موثر خواهد بود.
صالحی ادامه داد: دومین دلیل برگزاری این نشست این است که در آستانه نقل و انتقال دولت مستقر به دولت سیزدهم هستیم و با شروع دولت بعدی بهتر بود جمع بندی در زمینه مجموعه اقدامات این حوزه داشته باشیم و در این جمع بندی به تعیین وضعیت موجود بپردازیم  تا مسائل را به صورت شفاف تر و روشن تر در اختیار دولت بعدی بگذاریم زیرا تعیین وضع موجود برای حل مسائل کمک بزرگی خواهد بود.
وی با اشاره به برخی موضوعات مطرح شده در این جلسه از جمله مسائل مالی، بیمه موسسات قرآنی و واگذاری برخی وظایف به اتحادیه موسسات قرآنی پیشنهادهایی را ارائه کرد.
صالحی گفت: در بخش تفویض اختیارات به این اتحادیه باید توجه داشت که کدام اختیارات را می توان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و ... به این اتحادیه منتقل کرد. هر مقدار کارها به ویژه در حوزه قرآنی و دینی از تصدی دولت به سازمان های مردم نهاد منتقل شود، قدر و معرفت آن بیشتر می شود زیرا حوزه دین و قرآن حوزه هایی است که از قدیم نقش اصلی را مردم بر عهده داشته اند و هر چقدر این حوزه مردمی تر باشد حوزه معرفتی آن هم افزایش می یابد. بنابراین کارهایی که از دل مردم اتفاق می افتد باید رشد و توسعه یابد و منجر به کاهش تصدی دولت شود.
وی در عین حال تصریح کرد: بنابراین در این زمینه پیشنهاد می کنم کارگروهی با همکاری اتحادیه و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شود و با نگاهی دقیق، منصفانه و عالمانه به چگونگی تفویض برخی اقدامات به اتحادیه موسسات قرآنی کشور پرداخته شود. زیرا برخی کارها در بخش وظایف حاکمیتی است و بر اساس اسناد بالا دستی است و بنابراین باید توجه داشت که کدام کارها را با توجه به این موضوع می توان تفویض کرد و حوزه های حاکمیتی و غیر حاکمیتی در این کارگروه مورد توجه قرار بگیرد.
صالحی تاکید کرد: بنابراین باید در این حوزه به صورت مرحله ای پیش رفت و در یک برنامه 2 تا 4 ساله به آن توجه داشت و در ترکیب واقع گرایانه ای در مسیر تفویض وظایف به اتحادیه موسسات قرآنی کشور پیش رفت.
وی با اشاره به منابع مالی به عنوان دومین موضوع مطرح شده در این نشست ادامه داد: امسال خوشبختانه جدول کمک به موسسات و مراکز فرهنگی احیا شده است و پیشنهاد من در این بخش این است که در کارگروهی که تشکیل می شود دوستان مسائل مالی موسسه و آن دسته از طرح هایی را که می توان از طریق جدول حمایتی کمک دریافت کرد را مشخص کنند تا بتوان برای آن حمایت دریافت کرد و اتحادیه در این زمینه بودجه مورد نظر خود را به معاونت قرآن و عترت پیشنهاد دهد تا بتوان آن را بررسی کرد.
صالحی با اشاره به بیمه و مالیات به عنوان سومین موضوع مطرح شده از سوی اعضای هیئت مدیره اتحادیه موسسات قرآنی کشور در این نشست، گفت: در کارگروهی که از سوی این اتحادیه و معاونت قرآن و عترت تشکیل می شود می توان به این موضوع هم رسیدگی کرد و می توان بر اساس موضوعات مطرح شده در این نشست در یک جمع بندی در حوزه های تفویض وظایف به اتحادیه، تامین منابع مالی و مسائل خاص با تمرکز بر بیمه و مالیات، بر همین اساس به تعامل با اتحادیه پرداخت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بر ضرورت وجود نقشه راه برای ادامه مسیر اتحادیه موسسات قرآنی کشور تاکید کرد و افزود: این اتحادیه باید یک نقشه راه داشته باشد تا وضعیت موجود مشخص و شاخص ها در این حوزه تعریف شود تا بر این اساس بتوان یک افق 10 ساله با جریان مردمی در حوزه قرآنی پیش برد.
وی گفت: در حوزه مباحث قرآنی در چند سطح دغدغه هایی وجود دارد. در جامعه ما اعتقاد به قرآن بالا است و این موضوع مهمی است و یک سرمایه قابل توجهی به شمار می آیدکه اعتماد ژرف و عمیقی به قرآن در کشور وجود دارد. همچنین در حوزه قرآن با موضوعاتی مانند انس با قرآن، خواندن قرآن، حضور در جلسات قرآنی، روخوانی و ... مواجه هستیم که باید به آن توجه داشت.
صالحی ادامه داد: بخش دیگر در حوزه قرآن مربوط به اطلاعات و آموزش های قرآنی است. اینکه سرانه مطالعه مذهبی چقدر است، حوزه معرفت چگونه است و سطح سوم مربوط به رفتار قرآنی است و اخلاق قرآنی و ایمان قرآنی به ترتیب سطوح چهارم و پنجم در حوزه قرآن است و باید به این سطوح توجه داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ایمان قرآنی از اهمیت زیادی برخوردار است و آیه قرآنی به جان روح باید رسوخ کند. قرآن خواندن باید تحول وجودی در انسان به وجود آورد.
وی گفت: با توجه به سطوح قرآنی، اتحادیه موسسات قرآنی باید شاخص های قرآنی را به عنوان وضع موجود با ادبیات پژوهشی بیابد و به عنوان برنامه های میان مدت و بلند مدت بر این اساس پیش برود.
در ابتدای این نشست مرتضی طلایی رئیس هیات مدیره اتحادیه موسسات قرآنی کشور، گزارشی از مجموعه اقدامات یک سال گذشته این اتحادیه ارائه کرد.
وی گفت: از سال گذشته که اتحادیه موسسات قرآنی کشور تشکیل شد، اقداماتی در این اتحادیه آغاز شد. هر ماه جلساتی در این اتحادیه با حضور اعضای هیئت مدیره برگزار شد و تاکنون 12 جلسه برگزار شده است. نشست های فصلی و 50 مصوبه در حوزه های مختلف داشته ایم.
وی افزود: جلساتی هم به صورت وبیناری با مدیران عامل استان ها برگزار کرده ایم و به طرح موضوعات، مسائل، مشکلات و چالش های این حوزه پرداخته شده است.
طلایی گفت: همچنین جلساتی با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و ارتباطات هایی با فراکسیون ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته ایم تا بتواین از ظرفیت های موجود در این زمینه بهره ببریم.
وی در ادامه به موانع و مشکلات پیش رو نیز اشاره کرد و افزود: واگذاری و تفویض ماموریت هایی در بخش مردمی به این اتحادیه یکی از مطالبات ما به شمار می آید. حضور موسسات استانی این اتحادیه در شورای های فرهنگ عمومی کشور از دیگر مطالبات ما به شمار می آید.
طلایی گفت: در سال 1400 هم در نظر داریم اقداماتی را انجام دهیم که از آن جمله می توان به تکمیل اطلس قرآنی کشور، برگزاری سلسله نشست های تخصصی با هدف آسیب شناسی وضع موجود، راه اندازی سامانه مدیریت جامعه و بانک اطلاعاتی موسسات قرآن و عترت، برگزاری دوره های به روز رسانی مدیران حوزه قرآنی در زمینه توانمند سازی و مهارت افزایی، اقدامات پژوهشی و ... اشاره کرد.
در این نشست برخی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه موسسات قرآنی کشور به طرح مشکلات و چالش های پیش رو پرداختند که از آن جمله می توان به بیمه و مالیات موسسات قرآنی، چگونگی تفویض وظایف به اتحادیه، توجه به مناطق محروم و مرزی در حوزه های قرآنی و ... اشاره کرد.