کد خبر:17732   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 22 تیر سال 1400 ساعت 8:12:0

برای هم‌زیستی مفید در جامعه، باید مهارت گفت‌گو و ارتباط از کودکی تقویت شود

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اهمیت توان‌افزایی مهارت‌های زندگی امروز، گفت: برای هم‌زیستی مفید در جامعه، باید مهارت گفت‌گو و ارتباط از کودکی در خانواده‌ها تقویت شود.


مراسم افتتاحیه طرح توانمند‌سازی سفیران فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۹کشور با حضور مجازی دکتر ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این آئین گفت: یکی از رویکردهایی که در دولت دوازدهم دنبال کردیم، موضوع توان‌افزایی مهارت‌های زندگی، ارتباطی و مهارت‌های خوب زیستن برای جوانان بوده است. دانش‌آموزان و دانشجویان مخاطبان اصلی در این طرح بودند و هدف، انسجام خانواده و انسجام اجتماعی است.
دکتر ابتکار ادامه داد: مسئله‌یابی صورت گرفته مشخص کرده که موضوع عزت نفس در مهارت‌های ارتباطی یکی از مشکلات اصلی ماست که البته خاص خانواده ایرانی نیست و در دنیا هم بحث اختلالات ارتباطی به عنوان یک معضل برای زندگی و هم‌زیستی خانوادگی و اجتماعی مطرح می‌شود. ما روی این مهارت‌ها به طور خاص با نهادهای اجرایی مختلف کار کردیم و هم‌اکنون این طرح‌ها به نتیجه و جمع بندی رسیده‌اند. امیدوارم دولت بعد نیز این طرح‌ها را استمرار دهد.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: برای این‌که بتوانیم هم‌زیستی مفیدی در جامعه داشته باشیم و درکنار هم به اهداف فردی خودشکوفایی و کلان اجتماعی دست یابیم، نیاز به یک سری مهارت‌ها داریم. شاید این مهارت‌ها باید از دوره ابتدایی آموزش و خانواده شروع شود که غفلت شده است. ما سعی کردیم این خلا و غفلت را مورد توجه قرار دهیم و دانشجویان نیز این توانمندی‌ها را بشناسند، آن‌ها را در سطح فردی و اجتماعی بروز دهند و برای بهتر زندگی کردن استفاده کنند.
معصومه ابتکار در توضیح دستاوردهای این دولت در خصوص توان‌افزایی افراد تصریح کرد: خوشبختانه تجربه خوبی را نسبت به این مسئله در کشور کسب کردیم. دوره‌های تاب‌آوری اجتماعی را در ۱۱۰۰ نقطه آسیب‌پذیر کشور غیر از دانشگاه‌ها اجرا کردیم و توانستیم تجربه را منتقل کنیم. درخصوص مهارت‌های خوب زیستن کار مفصلی صورت گرفته و مخاطب این دوره‌ها، مربیانی هستند که می‌توانند این مهارت‌ها را شکل دهند. طرح گفتگوی ملی خانواده را داشتیم که هم‌اکنون هم در پرتال ما موجود است. هدف اصلی طرح، ارتقای مهارت‌های ارتباطی و گفتگو بین جوانان و خانواده‌ها بوده است.
وی اظهار کرد: انتظارم این است که این طرح در دانشگاه‌ها استمرار پیدا کند. این را به مثابه نهالی ببینید که با کمک ما در دانشگاه کاشته می‌شود و شما با همکاری دستگاه‌های مختلف این مهارت‌ها را توسعه می‌دهید. می‌توانید جریان‌سازی خوب فرهنگی و اجتماعی را شکل و استمرار دهید. فقط به یک دوره طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی بسنده نکنید و ادامه دهید. چرا که ضرورت فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی جامعه ماست و اگر توجه نکنیم، مشکلات زیادی را در آینده خواهیم داشت.
کارگزاران فرهنگی، موظفند کمک کنند تا سرمایه فرهنگی دانشجویان در دانشگاه افزایش پیدا کند
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم اظهار کرد: بخشی از برنامه‌هایی را که به توسعه و پیشرفت کشور و توانمندسازی جوانان دانشجو منجر می‌شود، دنبال کردیم و از این منظر، اتفاق درخور و قابل توجهی در دانشگاه‌های کشور صورت گرفته است. برخی از نیروهای خلاق و ارزشمند که دل در گرو توسعه و اعتلای کشور دارند، عزم‌شان جزم شد که بیشتر بتوانند به فضای امید و زندگی توام با مسئولیت اجتماعی کمک کنند.
محمدهادی عسکری درباره دوره توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاه خاطرنشان کرد: این دوره، محصول سیاست‌گذاری مبتنی بر مشارکت و اقتضائاتی بود که نیاز بود در دانشگاه‌ها دنبال شود و طرح جامع آن به صورت مشترک با حوزه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دنبال شد. در حال حاضر شکوفه‌های آن را در دانشگاه‌ها می‌بینیم و برنامه‌های متعددی در این خصوص برگزار شده است.
وی ادامه داد: دانشگاه بیش از آنکه نوعی تداوم طولی و امتداد زمانی پس از دبیرستان باشد، یک فضا و نوعی متفاوت از زیست اجتماعی است که دانشجویان به حوزه فرهنگی و تعالی جستن به سمت عقلانیت و نگاه انتقادی سوق پیدا می‌کنند. زیست دانشجویی که مشخصه عمده دانشگاه است، در تعامل با قومیت‌ها و تجارب جمعی شکل می‌گیرد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: ما به عنوان کارگزاران فرهنگی، موظفیم کمک کنیم در دانشگاه، سرمایه فرهنگی دانشجویان افزایش پیدا کند و از توانمندی‌هایی بهره‌مند شوند که بتوانند مسائل کلان خود را در فردای پس از دانش‌آموختگی دنبال کنند. دانشجویان باید اعتماد به نفس و خودکفایی داشته باشند و بتوانند کار داوطلبانه انجام دهند. برای داشتن کشور توسعه‌یافته، باید دانشگاه توسعه‌یافته داشته باشیم.
وی افزود: نیازمند این هستیم که در دانشگاه‌ها، گفت‌وگو را نهادینه کنیم. باید همه کنش‌های جمعی که در دانشگاه صورت می‌گیرد، به این سمت برود که فرهنگ گفت‌وگو در دانشگاه نهادینه شود. یعنی دانشجو به این نتیجه برسد که می‌تواند در عین نقد دیگری، با احترام و تکریم گفت‌وگو کند. اگر ما بتوانیم زمینه نهادینه شدن گفت‌وگو را در دانشگاه و جامعه فراهم کنیم، به تثبیت هویت خود کمک می‌کنیم و به کمک گفت‌وگوی انتقادی، می‌توانیم بسیاری از مسائل کشور را حل کنیم.
وی با قدردانی از مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد و معاونت فرهنگی وزارت علوم در اجرای این طرح‌ها افزود: دانشجویان گروه مرجع مهمی هستندکه تاثیر بالایی در بین همسالان خود دارند؛ به خصوص کانون‌های فرهنگی دانشجویی که مخاطب اصلی این دوره توانمندسازی هستند و تاثیرگذاری بالایی زیادی در بین دانشجویان دارند و می‌توانند جریان‌سازی اجتماعی را به وجود آورند.