آیتالله لطفالله دژکام در دیدار با معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مسئله هویت اظهار داشت: مسئله هویت اسلامی و ملی آنقدر مهم است که در جلسه شورای فرهنگ عمومی این مبحث را مطرح کرده و مصوب کردیم که در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس حتماً این قضیه مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: توجه به مسئله هویت به خصوص برای مقطع سنی پیش دبستانی و کودکان بسیار لازم است و باید برای آن برنامههای فاخر و مناسبی اجرا شود و ما هم از این برنامهها حمایت خواهیم کرد.
آیتالله دژکام با بیان اینکه اگر همه با هم کار کنیم، در این زمینه قطعاً به نتایج خوبی خواهیم رسید، گفت: باید تلاش کنیم تا تعامل و همکاری از مدل کارهای همدیگر مطلع شویم تا هماهنگیها در این خصوص شکل گیرد.
تغییر ذائقه در بزرگسالی دشوار است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در این دیدار با بیان اینکه هماکنون 8 میلیون و 400 هزار دانشآموز در مقطع پیش دبستانی و حدود یک میلیون و 200 هزار دانشآموز در مقطع دبستان داریم، گفت: با بررسیهایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اگر میخواهیم روی بحث هویت، کار بنیادی انجام دهیم، بر اساس آن چیزی که پژوهشهای جدید نشان میدهد و آنچه که قبل از پژوهشها، مبانی دینی ما میگویند، باید از دوران کودکی این کار را آغاز کنیم.
رضوان حکیمزاده با تصریح اینکه اگر از دوره کودکی عبور کنیم، ذائقه فرهنگی کودکان ما شکل میگیرد و تغییر دادن آن هم بسیار دشوار خواهد بود، افزود: اگر در دوره کودکی سرمایهگذاری کردیم، حس تعلق به ارزشهای دینی و ملی در میان کودکان ما نهادینه خواهد شد و این احساس تعلق باعث میشود در دورههای بعدی هویت یکپارچه شکل گیرد.
وی ادامه داد: به همین دلیل پژوهشهایی انجام دادیم و برنامهای را در تمام پیش دبستانیهای سراسر کشور بر روی بحث هویتسازی در قالب فعالیتها و برنامههای خلاقانه متناسب با دوره کودکی به صورت هدفمند شروع کردیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نتایج کارهایی که در این زمینه در طول یکسال انجام میدهیم به صورت همایشهای کشوری هم در بخش علمی هم کارهایی که مربیان انجام میدهند، در قالب قصه، فیلم و نمایش که مربوط به عناصر هویت دینی و ملی ماست را عرضه میکنیم که هم تجربهگردانی میشود و هم متخصصان و صاحبنظران راجع به این موضوع صحبت میکنند.
وی با بیان اینکه دو همایش قبلی هویت کودکان ایران اسلامی در یزد و قزوین برگزار شده بود، گفت: میزبان همایش سوم فارس بود که به حق و انصاف بسیار خوب و همه جانبه هم از جهت علمی و هم اجرایی به این موضوع پرداختند.
حکیمزاده با تأکید بر اینکه اگر قرار است در جایی کار شروع شود، همین دوره پیش دبستانی است، گفت: گزارشی در بحث هویت کودکان به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم که منجر به شکلگیری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شد زیرا اگر میخواهیم فرزندانی در تراز نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم نباید صبر کنیم که به دانشگاه بیایند، حتی در دبستان هم دیر است و باید این کار را از کودکی شروع کنیم.
او با یادآوری اینکه بنا بود سومین دوره همایش کودکان ایران اسلامی را در سال گذشته برگزار کنیم اما به دلیل شیوع کرونا موفق به اجرای آن نشدیم، به ظرفیتهای استان فارس اشاره کرد و گفت: استان فارس به دلیل ظرفیت بیبدیلی که دارد، واقعاً همه عناصر افتخارآمیز و هویت بخش ما را چه در بحث معنویت که بارگاه حضرت شاهچراغ(ع) است چه از جهت هنر و ادب فارسی در خود جای داده است و بحمد الله کار خیلی ارزشمندی در اجرای این همایش در استان فارس انجام شد و به نظر میرسد که با توجه به عنایتی که خداوند داشته و کار خوب همکاران در این زمینه، چنین اقداماتی به هویتسازی کودکان کمک میکند.
|