کد خبر:17535   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 3 تیر سال 1400 ساعت 19:39:0

عمل منطبق بر رضایت خداوند توفیق است

دکتر عاملی در جشن میلاد امام رضا(ع) بیان کرد: عمل منطبق بر رضایت خداوند توفیق است و اگر انسان بتواند عملی را انجام دهد که رضایت خدا در آن وجود داشته باشد توفیق حاصل می‌شود.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم جشنی که به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) در محل نمازخانه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد گفت: تقارن میلاد باسعادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، دهه کرامت و جشن پیروزی مردم در حضور حماسی و امیدآفرین انتخابات را به فال نیک می گیریم.
وی افزود: رسیدن به جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی هدفی  است که حکیم انقلاب اسلامی به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند، و این مسئله هدفی است که انبیاء و ائمه معصومین نیز به آن توجه داشته‌اند. از جمله موضوعاتی که باعث تحرک بیشتر انسان برای رسیدن به این اهداف می‌شود، شور و نشاط است. البته ما درگیر غم‌هایی هستیم؛ امام غائب از نظر، یکی از علت‌های گرفتگی دل‌های ما است در روایات آمده است وقتی حضرت مهدی(عج) ظهور کند ابرها بارور می‌شوند، علم محدود توسعه پیدا می‌کند، توانش انسان بالا می‌رود. در دوران غیبت توانایی‌ها محدودتر است و در دوران ظهور توانایی‌ها گسترش پیدا می‌کند. یک وظیفه‌ی سنگین بر دوش ما است و آن هم تمهید، آماده سازی و فراهم کردن مقدمات ظهور حضرت مهدی(عج) است.
دکتر عاملی: عمل، انسان‌ساز است ولی گفتار این تأثیرگذاری را ندارد و اگر گفتار در تضاد با عمل باشد گرفتاری بیشتری دارد. اگر مسئولان و سیاست‌گذاران چیزهایی بگویند که به آن عمل نکنند یقیناً تاثیر معکوس بر جامعه خواهد گذاشت.
دکتر عاملی اظهار کرد: لذا باید کار، تلاش و کوشش کنیم و با همدلی و تلاش کاری کنیم که هم افزایی موجب توسعه و استقرار جامعه اسلامی است. خیلی اوقات انسان وقتی در جامعه حرکت می‌کند شرمسار است و بخشی از این اقدامات توسط مردم است زیرا برخی مردم گرفتار چیزهایی هستند که می‌بینند و می‌شنوند. این دیدن و شنیدن‌هایی که از طریق رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند است، جامعه ایران را مهندسی می‌کنند تا این نسل را از ریل انقلاب و اسلام خارج کنند.
دکتر عاملی  در ادامه با بیان اینکه متاسفانه مسلمانان برخی از کشورها از حقیقت اسلام دور شده‌اند خاطر نشان کرد: برخی از مردم گرفتار جهل ساخته شده ناشی از دشمنان انقلاب هستند، این انسان‌ها مظلوم هستند و نباید به دیده انسان‌های متجری به آنها نگاه کرد وظیفه ما کارگزاران و سیاست‌گذاران فرهنگ جامعه است که آنان را حمایت  کرده و راهنمایی کنیم و جلوی دشمنی ها برای تخریب جامعه فرهیخته ایران اسلامی را بگیریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این اتفاق در درجه اول با استقرار عدالت و عمل صالح ما می‌افتد. عمل، انسان‌ساز است ولی گفتار این تأثیرگذاری را ندارد و اگر گفتار در تضاد با عمل باشد گرفتاری بیشتری دارد. اگر مسئولان و سیاست‌گذاران چیزهایی بگویند که به آن عمل نکنند یقیناً تاثیر معکوس بر جامعه خواهد گذاشت.
وی افزود: امام رضا(ع) درباره قرآن می‌فرماید: قرآن‌ ریسمان محكم‌ و بهترین‌ راه‌ به‌ بهشت‌ است‌، قرآن‌ انسان‌ را از دوزخ‌ نجات‌ مى‌دهد، قرآن‌ به‌ مرور زمان‌ كهنه‌ نمى‌شود، سخنى‌ همیشه‌ تازه‌ است‌ زیرا براى‌ زمان‌ خاصى‌ تنظیم‌ نشده‌ است‌، قرآن‌ راهنماى‌ همه‌ انسان‌ها و حجت‌ بر آنهاست‌، هیچ‌ اشكال‌ و ایرادى‌ به‌ قرآن‌ راه‌ پیدا نمى‌كن، قرآن‌ از جانب‌ خداوند حكیم‌ فرود آمده‌ است (بحار الانوار، ج‌ 92 ، ص‌ 14).
در واقع پیام خدا قانون طبیعت و فطرت انسان است و چیزی که خداوند در طبیعت ما قرار داده منشأ سلامت، نجات و سعادت انسان است و به همین دلیل باید قرآن را به عنوان ریسمان محکم رها نکنیم.
استاد ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه این کتاب هدایت‌گر است و مسیر را باز می‌کند اضافه کرد: توجه به کتاب خدا به عنوان قانونی که به تعبیر امام رضا(ع) نوشته‌ی یک نویسنده معمولی نیست بلکه کتابی است که از سوی خدا نازل شده است امری مهم است. در انقلاب هم قطعاً اگر به آن درست عمل نکنیم به مخاطره می‎افتیم. خداوند اراده‌ای را برای این انقلاب تعیین کرده و انقلاب اسلامی در شرایطی پیروز شد که اگر از هر آینده‌اندیشی سوال می‌شد تحقق این انقلاب را غیرممکن می‌دانست و معتقد بودند که به هیچ وجه امکان‌پذیر نخواهد بود که از این سلطه آمریکا در منطقه و سلطه حکومت پهلوی در منطقه رهایی یافت و  به ذهنیت هیچ کس نمی‌گنجید که انقلاب اسلامی پیروز شود ولی اراده خدا محقق شد.
دکتر عاملی با اشاره به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اشتباهی که ما در تحلیل انتخابات‌ها می‌کنیم این است که در مخرج کسر مشارکت کنندگان، کل جمعیت ایران را به‌علاوه 4 تا 5 میلیون جمعیت خارج از کشور محاسبه می‌کنیم. ولی جمعیت خارج از کشور و تعداد رأی دهنگان آن در بهترین حالت 160 هزار رأی است، این دوره هم 23 تا 24 هزار رأی بوده است، وقتی بر این اساس نسبت جمعیت را بسنجیم مشارکت پایین می‌آید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امام خمینی(ره) قیام کرد، برای خدا، با توکل به خدا و با همت و تدبیرش این انقلاب پیروز شد. ادامه این مسیر هم عنایت خدای متعال است. هر زمان به خودمان و کتاب‌های انسانی تکیه می‌کنیم بی اثر بودن آن را می‌بینیم و هر وقت با تدبیر و عقل به خدا تکیه می‌کنیم، آثار و برکات آن را می‌بینیم و لذا باید اراده خداوند تحقق پیدا کند و برکت آن به زندگی وارد شود. عمل منطبق بر رضایت خداوند توفیق است؛ اگر انسان بتواند عملی را انجام دهد که رضایت خدا در آن وجود داشته باشد توفیق حاصل می‌شود. از شواهدی که در این سال ها دیده‌ایم، علی‌رغم خطاها و کاستی‌های زیادی که وجود داشته، خداوند اراده کردند که این انقلاب روز به روز توانمند‌تر شود و سمت و سوی آن به سوی استقرار عدالت برود.
دکتر عاملی با اشاره به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد:  اشتباهی که ما در تحلیل انتخابات‌ها می‌کنیم این است که در مخرج کسر مشارکت کنندگان، کل جمعیت ایران را به‌علاوه 4 تا 5 میلیون جمعیت خارج از کشور محاسبه می‌کنیم. ولی جمعیت خارج از کشور و تعداد رأی دهنگان آن در بهترین حالت 160 هزار رأی است، این دوره هم 23 تا 24 هزار رأی بوده است، وقتی بر این اساس نسبت جمعیت را بسنجیم مشارکت پایین می‌آید.
دکتر عاملی با اشاره به آرای باطله در انتخابات ادامه داد: اعلام آرای باطله نشان دهنده صداقت جمهوری اسلامی و سلامت انتخابات است؛ زیرا آنچه را که اتفاق می‌افتد اعلام می‌کند. از سوی دیگر همین آرای باطله نشان‌دهنده وفاداری همین افراد هم هست که برگه رای خود را انداخته و گفته است که هستیم ولی گله‌مندیم؛ برخی هم گله‌مند بودند و رأی خود را اعلام نکردند.
استاد ارتباطات دانشگاه تهران ضمن آرزوی توفیق برای حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی اضافه کرد: ما با تمام توان یاری‌گر ایشان در دو حوزه علم و فناوری و فرهنگ که پایه اساسی رشد و پیشرفت کشور است خواهیم بود. این تفکر غلط است که کسی تصور کند کسب و کار و  معیشت را صرفا در اقتصاد می‌توان تامین کرد. رشد و توسعه اقتصادی محصولی فرآیندی است که فرهنگ، دانش، علم و فناوری بنیان آن است. اگر این دو به مساعدت پیشرفت نیایند، تلاش ها کم اثر و بعضا بی اثر می شود، در واقع ارابه تولید را راه اندازی می‌کنیم ولی اگر سبک زندگی اصلاح نشود، هر چه تولید شود با اسراف از بین می‌رود.
دکتر عاملی: اعلام آرای باطله نشان دهنده صداقت جمهوری اسلامی و سلامت انتخابات است؛ زیرا آنچه را که اتفاق می‌افتد اعلام می‌کند. از سوی دیگر همین آرای باطله نشان‌دهنده وفاداری همین افراد هم هست که برگه رای خود را انداخته و گفته است که هستیم ولی گله‌مندیم. 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: اگر تمام توان را برای رشد و توسعه اقتصادی بگذاریم ولی دانش متناسب با زمان را نداشته باشیم عقب می‌افتیم. امروز دوره قدرت هوش مصنوعی است و قدرت کشورها بر مبنای توان کشورها برای استفاده از فناوری های نو است. اگر فناوری‌های آنالوگ را با توان فناوری‌های نو جایگزین نکنیم از پیشرفت عقب می‌افتیم. دانش و توسعه دانشی و دانش‌های جدید و فرهنگ دو بنیان مهم برای چرخه رشد و پیشرفت کشور است و حل مشکلات اساسی کشور سیاست گذاری و راهبری و برنامه‌های اقدام به دست شورای عالی انقلاب فرهنگی است و امیداوریم در دوره جدید شاهد موفقیت‌های بیشتر باشیم. ما امیدوار به فضل پرورگار و ولی خدا و راهنمائی های حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیه الله العظمی خامنه ای هستیم و انشاالله دوره جدید ریاست جمهوری، عرصه نوآوری های بزرگ و موفقیت های اثر گذار خواهد بود.