کد خبر:17389   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 20 خرداد سال 1400 ساعت 16:58:0

آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک و همکاری با دولت منتخب آینده

دکتر طیبی در سومین گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به آمادگی این نهاد برای کمک و همکاری با دولت منتخب آینده تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا توانمندی‌های این نهاد را به دولتمردان جدید بشناسانیم و آن‌ها را با توانمندی‌های جهاددانشگاهی آشنا کنیم تا بتوانیم همکاری بسیار نزدیکی را با دولت منتخب آینده داشته باشیم.


سومین گردهمایی مجازی روسای واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی با حضور رییس، معاونان و مدیران ستادی در دفتر مرکزی این نهاد و ارتباط تصویری با روسای واحد‌های سازمانی باهدف بحث و تبادل‌نظر پیرامون فعالیت‌های جاری، برنامه‌ها و تحولات پیش رو، هماهنگی بهتر و استفاده از تجربیات حاصل از اقدامات جهادی، امروز پنجشنبه ۲۰ خردادماه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در این گردهمایی اظهار کرد: در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری و تغییر حوزه اجرایی کشور و تهیه برنامه هفتم توسعه کشور و برنامه و توسعه جهاددانشگاهی هستیم که این‌ها ضرورت برنامه‌ریزی در جهاددانشگاهی برای تأثیرگذاری بیشتر در خدمت به توسعه و حل مشکلات کشور و مردم را نشان می‌دهد.
طیبی افزود: همچنین با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و مسائل بودجه‌ای که مشکلاتی برای همکارانمان به وجود آورده است، این برنامه‌ریزی‌ها بسیار مهم است.
وی در رابطه با انتخابات پیش رو گفت: در ارتباط با انتخابات و تغییر نظام اجرایی کشور، شعار همیشگی ما تبعیت از رهبری و حمایت از دولت‌های منتخب مردم است، در همین راستا همه ما در ستاد و در واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی باید تلاش کنیم تا توانمندی‌های این نهاد را به دولتمردان جدید بشناسانیم و آن‌ها را با توانمندی‌های جهاددانشگاهی آشنا کنیم تا بتوانیم همکاری بسیار نزدیکی را با دولت منتخب آینده داشته باشیم.
طیبی ادامه داد: جهاددانشگاهی نهاد خودجوش انقلاب اسلامی است که در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ تأسیس شد و مسیر کاری خود را به‌درستی کامل کرد که آن فعالیت در حوزه‌ها و زمینه‌هایی مانند توسعه فرهنگی، علم و فناورانه، آموزشی و فرهنگ کارآفرینی است که عوامل اصلی پیشرفت در کشور هستند.
وی بابیان اینکه تابه‌حال به‌جز بنیانگذار بزرگ انقلاب امام (ره) و مقام معظم رهبری، هنوز مسؤولین اجرایی کشور آن‌طور که بایسته و شایسته است جایگاه این عوامل و به‌ویژه اهمیت توسعه علمی و فناورانه را در اداره دانش‌بنیان کشور و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به‌درستی درک نکرده‌اند افزود: به همین دلیل جایگاهی که درشان این نهاد است در اختیارش گذاشته نشده و به علت سیاست زدگی مفرط در کشور مأموریت یا تمهید منابع برای انجام مأموریت در اختیار جهاددانشگاهی قرار نگرفته است.
رییس جهاددانشگاهی با انتقاد از اینکه در مواردی منافع سیاسی بر منافع ملی ترجیح داده می‌شود گفت: در جامعه رانتی، تفکر القاشده این است که اگر منابع و پول بی‌دردسر دارید، محصول را آماده بخرید و خدمات خود را ارایه کنید.
طیبی بابیان اینکه در جهاددانشگاهی برای ادامه راه موفقیت‌آمیز فعلی، خودمان باید به فکر باشیم گفت: مهم‌ترین راه هم این است که از روش‌های مختلف تأمین منابع مالی کنیم تا بتوانیم برنامه‌های خود را به اجرا درآوریم. در این مسیر مهم‌ترین و بهترین راهی که تابه‌حال تجربه شده، تولید فناوری‌های موردنیاز کشور، تجاری‌سازی و کسب درآمد از آن‌ها و یا گرفتن حق امتیاز فناوری در حوزه‌های فنی مهندسی، کشاورزی، پزشکی و همچنین علوم انسانی است.
فناوری را تبدیل علم برای حل مشکلات جامعه می‌دانیم
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به این‌که ما فناوری را تبدیل علم برای حل مشکلات جامعه می‌دانیم، بنابراین فناوری در حوزه علوم انسانی هم کاملاً ساری و جاری است ادامه داد: معنی این حرف من آن است که همه واحد‌های جهاددانشگاهی در حوزه فناوری باید دارای کار شاخص باشند. این کار شاخص فناورانه را یا خودشان انجام دهند یا با همکاری واحد‌های موفق به سرانجام برسانند. یا اینکه ارایه خدماتی داشته باشند که واحد‌های موفق ما توانسته‌اند آن فناوری را ایجاد کنند و اگر این کار تاکنون انجام‌نشده است در سال ۱۴۰۰ باید تحقق پیدا کند.
وی با اشاره به چند موضوع در ارتباط با فعالیت واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی افزود: موضوع اول این است که دوستان در واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی بدانند که مبنای ارزیابی عملکرد آن‌ها در آینده این است که آیا توانسته‌اند فعالیت شاخص برای واحد خود انتخاب کنند؟
رییس جهاددانشگاهی با تأکید بر این‌که موضوع دوم تولید منابع مالی توسط حوزه آموزش جهاددانشگاهی است، ادامه داد: باید آموزش باکیفیت در جامعه ارایه کنیم. نکته مهم در این زمینه بحث همکاری بین حوزه آموزش عالی و حوزه پژوهشی کشور است. حوزه پژوهشی ما درحال‌توسعه و منابع مالی هم بابت اجرا و تولید پروژه‌های فناورانه هزینه می‌شود که دانشگاه ما باید در تولید این فناوری سهیم باشد.
طیبی با تاکید به اینکه اولویت استخدام اعضای هیات علمی در جهاددانشگاهی و دانشگاه‌های آن اعضای این نهاد باشند گفت: اعضای هیات علمی باید در حد مجازشان تدریس کنند و باقی وقت را به انجام کار‌های فناورانه در واحد‌های جهاددانشگاهی اختصاص دهند که این موضوع تأثیر بسیار خوبی در جذب و نگهداشت نیرو‌های توانمند دارد.
وی مساله بعدی را راه‌اندازی رشته‌های جدید در حوزه آموزش عالی دانست و افزود: در حال حاضر تحولات علم و فناوری باعث شده تا هرروز بحث‌هایی جدیدی مطرح شود. به‌عنوان‌مثال در حوزه کشاورزی روش‌های جدیدی برای توسعه محصولات موردنیاز مطرح می‌شود و یا در بحث توسعه فناوری اطلاعات بحث رمز ارز‌ها پیش آمد که ما از آن‌ها غافل هستیم که ضرورت دارد در تعامل بین معاونت پژوهشی و آموزشی به این بحث نگاه شود و بتوانیم این رشته‌ها را ایجاد کنیم.
طیبی با تاکید بر اینکه بحث‌های آموزش‌های علمی کاربردی و کوتاه‌مدت ما هم باید مبتنی بر دوره‌هایی باشد که موردنیاز جامعه است گفت: اگر به‌زودی تحریم‌ها برداشته شود و شاهد تحولی در حوزه اقتصادی کشور و راه‌اندازی کارخانجات جدید باشیم، فعال شدن این کارخانه‌ها و توسعه فعالیت‌هایشان به‌شدت به نیروی مهارتی نیاز دارد.
وی با اشاره به این‌که متأسفانه بسیاری از مهندسین و تکنسین‌های توانا از کشور مهاجرت کردند، گفت: نیاز داریم تا در تعامل با مجموعه‌هایی که دارای امکانات تخصصی هستند، مانند دانشگاه فنی حرفه‌ای و مؤسسات وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بتوانیم دوره‌هایی را طراحی کنیم که بتوانند نیاز مهارتی صنایع و جامعه را تأمین کنند.
رییس جهاددانشگاهی افزود: موضوع دیگر این است که از تمام ظرفیت‌های کشور (از طریق مجلس، معاونت علمی و فناورانه و سایر حوزه‌ها) برای تأمین منابع مالی استفاده کنیم.
طیبی به دیدار جهادگران جهاددانشگاهی با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: از ثمرات این دیدار و ارایه طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی، تخصیص ۳۰ میلیون یورو به منظور انجام این طرح‌ها بود که با این منایع حدود ۴۰ فناوری بزرگ در کشور تولیدشده و یا در حال تولید است که به امید خدا تولید آن‌ها منابع مالی مناسبی در اختیار جهاددانشگاهی قرار می‌دهد.
وی با تأکید بر این‌که ما باید ارتباطاتمان را توسعه دهیم، ادامه داد: توقع داریم که همه واحد‌های جهاددانشگاهی در ارتباط با نمایندگان تمام تلاش خودشان را انجام دهند و از نمایندگان در استان دعوت کنند تا از فعالیت‌های آن‌ها بازدید کرده و توانمندی‌ها، دستاورد‌ها و قابلیت‌های جهاددانشگاهی را بشناسند.
رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه باید در دیدگاه‌هایمان در بحث توسعه فناورانه تغییر داشته باشیم عنوان کرد: کار‌های ارزنده‌ای را در حوزه فناوری در کشور داشته‌ایم که باید یک مقدار تحول ایجاد کنیم. وقتی یک جزیی از یک فناوری را تولید می‌کنیم باید منتظر باشیم دیگران از آن استفاده کنند، اما اگر خودمان ارایه کننده کامل راه‌حل باشیم فناوری‌های ما به‌خوبی استفاده می‌شوند.
کاهش تنوع فعالیت‌های فناورانه و تمرکز عمیق روی چند موضوع مهم و کلیدی
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه کنیم کاهش تنوع فعالیت‌های فناورانه و تمرکز عمیق روی چند موضوع مهم و کلیدی است.
طیبی با اشاره به این‌که ما باید یک سیستم مالی قوی ایجاد کنیم که بتواند پروژه‌ها را تأمین مالی کند، گفت: در حد محدود خودمان این کار را انجام داده‌ایم، اما برای کار‌های بزرگ نیاز به منابع مالی بزرگ داریم که مهم‌ترین راه هم این است که واحد‌های ما صاحب فناوری شوند.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت معاونت‌های جهاددانشگاهی افزود: در حوزه معاونت پژوهشی علاوه بر این‌که این معاونت در تعامل با معاونت هماهنگی باید برای واحد‌هایی که هنوز فعالیت شاخص نداشته‌اند در سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف کند، باید وضعیت گروه‌های پژوهشی و مراکز تخصصی غیرفعال را هم مشخص کنیم و نباید پرداختن به این پروژه‌های بزرگ فناورانه ما را از وضعیت گروه‌های پژوهشی و مراکز تخصصی غیرفعالمان غافل کند.
طیبی با اشاره به فعالیت‌ها معاونت فرهنگی گفت: در حوزه فرهنگی به نظر می‌آید تجربه موفق ما جا‌هایی است که کار تخصصی محدود و فراگیر انجام دادیم و به‌واسطه آن در کشور شناسانده شدیم. در این رابطه می‌توان به حوزه اطلاع‌رسانی و خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی اشاره کرد که لازم است در این حوزه و بحث تولید محتوا، تحلیل و مصاحبه‌های تخصصی که به حل مسائل و مشکلات کشور کمک کند فعالیت بیشتری انجام گیرد.
وی در رابطه با فعالیت حوزه تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی اظهار کرد: این حوزه باید تمرکزش باید برای ایجاد زیرساخت‌هایی باشد که بتوانیم فعالیت‌هایی به بلوغ رسیدن را به آن‌ها منتقل کنیم و توجه ما به پارک‌ها و مراکز رشد حد معقولی باشد.
طیبی بابیان اینکه ایجاد پارک علم و فناوری و مرکز رشد کار حاکمیتی است افزود: وقتی ما در این حوزه ورود می‌کنیم برای ایجاد آن می‌گویند پول و زمین هم بدهید، درصورتی‌که برای مراکزی که خود دولت ایجاد می‌کند زمین و منابع تخصیص داده می‌شود.
رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: در حوزه پشتیبانی جهاددانشگاهی نیز موضوع بسیار مهم تعیین حقوق در جهاددانشگاهی است که اقدامات خوبی انجام‌شده، ولی باید به این سمت برویم که تعیین حقوق و دستمزد بر اساس قابلیت و توانمندی افراد باشد. همچنین موضوع مهمی که امسال آن را اجرا می‌کنیم بحث نظارت بر عملکرد مالی واحد‌ها است که همه واحد‌های ما باید در پایان سال تراز مالی داشته باشند و عملکردش موردبررسی قرار بگیرد.
طیبی تصریح کرد: در معاونت هماهنگی هم کار این معاونت تهیه برنامه هفتم توسعه جهاددانشگاهی است؛ برنامه‌ای که در حوزه پژوهش و فناوری تمام واحد‌های ما دارای فعالیت شاخص باشند. چون یک اعتقاد در کشور وجود دارد که جهاددانشگاهی توان انجام پروژه‌های بزرگ را دارد و باید در این بحث ورود کند.
وی افزود: با هماهنگی معاونان تعدادی از این پروژه‌ها را مشخص کرده‌ایم و باید تلاش کنیم که در برنامه هفتم توسعه کشور این پروژه‌ها گنجانده شود و مدیریت اجرای آن‌ها به جهاددانشگاهی واگذار شود تا مثل سایر پروژه‌های فناورانه بتوانیم کار شاخص انجام دهیم و از محل آن برای واحد‌ها بتوانیم فعالیت‌های شاخص داشته باشیم.
مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش و فناوری
محمدرضا پورعابدی در این گردهمایی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش و فناوری در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: بازنگری در ساختار ارزشیابی گروه‌های پژوهشی، ارزیابی مراکز خدمات تخصصی، مراکز تحقیقات و فناوری، همکاری در اصلاح آیین‌نامه ارتقاء بر اساس نوع فعالیت‌های جهاددانشگاهی، تاسیس صندوق پژوهش و فناوری، تغییر مدل کسب کار در حوزه پژوهش و فناوری، انجام کار پژوهشی و کسب فناوری درون قرارداد حرفه‌ای و راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی جهاددانشگاهی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال گذشته است.
وی با بیان این‌که ۴۰ طرح‌های فناورانه در معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در حال اجرا داریم گفت: از این تعداد ۲۳ طرح در حوزه تخصصی فنی مهندسی علوم پایه، ۸ طرح در حوزه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی و ۹ طرح در حوزه تخصصی علوم پزشکی است که از بین آن‌ها ۱ طرح تولید جنین منجمد گاو‌های گوشتی و شیری به پایان رسیده، ۹ طرح بالای ۷۵ درصد، ۱۷ طرح بین ۵۰ تا ۷۵ درصد، ۵ طرح بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و ۹ طرح نیز ۲۵ درصد پیشرفت داشته است.
پورعابدی در ادامه نوع شناسی طرح‌های پذیرفته شده، دستیابی به نتایج و خروجی‌های مشخص (فناوری – محصول)، تجاری‌سازی، توسعه محصول و بازار، جذب مشارکت – توسعه منابع و تامین بازار، توجه و به‌کارگیری کارفرمایان و استفاده‌کنندگان نهایی، شورای راهبری و برگشت منابع مالی در حوزه پژوهش و فناوری را از نکات قابل توجه در خصوص طرح‌های فناورانه عنوان کرد.
معاون پژوهش و فناوری در رابطه با برنامه‌های این معاونت در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه جهاددانشگاهی، اتمام برخی از طرح‌های فناورانه، تعریف مگا پروژه‌ها در برنامه هفتم توسعه کشور، طراحی و تدوین چند زنجیره ارزش فناوری و آینده‌نگاری در حوزه پژوهش و فناوری از اهم برنامه‌های حوزه پژوهش و فناوری در سال جاری است.
وی در ادامه به بیان مدل تشکیل شرکت در حوزه پژوهش و فناوری پرداخت و گفت: عدم ادامه فعالیت‌های به بلوغ رسیده در جهاددانشگاهی، عدم تخصیص تسهیلات دانش‌بنیان به فعالیت‌هایی جهاددانشگاهی، تسریع و تسهیل انجام پروژه‌های بزرگ، به‌کارگیری منابع انسانی حرفه‌ای و ساختار شناخته‌شده برای مشارکت با سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها (داخلی و خارجی) از ضرورت‌های ایجاد شرکت در این حوزه است.
تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد پژوهشی
در ادامه عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد پژوهشی گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب‌هایی به حوزه فرهنگی کشور وارد شد که از جمله آن‌ها می‌توان به تعطیلی دانشگاه‌ها و فضا‌های فرهنگی به مدت یک سال، ضربه مالی به اقتصاد فرهنگ و معیشت هنرمندان (سینما، تئاتر، موسیقی و هنر‌های تجسمی)، عدم برگزاری مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی تأثیرگذار و جریان ساز مانند جشنواره فیلم فجر، جشنواره‌های تئاتر فجر و هنر‌های تجسمی، کنسرت‌ها و گالری‌ها، نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نمایشگاه بین‌المللی قرآن و مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
وی با بیان این‌که کرونا این فرصت را به ما داد تا ۵ گردهمایی در این مدت در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار کنیم، اظهار کرد: با تأکیدات رییس جهاددانشگاهی در هفتاد و ششمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی مبنی بر لزوم برند سازی فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی، تدوین برنامه جذب و حفظ نیروی توانمند در سال ۱۴۰۰ توسط معاونت فرهنگی و اجرای برنامه‌های شاخص، اثرگذار و با کیفیت، موفق به ایجاد برنده «شانزده»، برگزاری نخستین یادواره شهدای جهاددانشگاهی، راه‌اندازی و ساماندهی و توسعه و پشتیبانی سامانه جامع بازتاب رویداد‌های فرهنگی "رویتاب"، جشنواره ملی شعر دانشجویی و اجرای برنامه‌های تولید فرهنگی به مناسبت‌های مختلف مانند ماه مبارک رمضان شدیم.
علیزاده در ادامه با ارایه گزارشی از فعالیت سامانه رویتاب از دی ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: یکپارچه‌سازی رویداد‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به‌منظور مستندسازی و تشکیل بانک اطلاعاتی از دانشجویان و اساتید حوزه فرهنگی، توانایی دانشجویان با مراجعه به این سامانه و مشاهده و یا شرکت در رویدادها، شناسایی دانشجویان فعال در حوزه فرهنگ، درگاه مشترک اطلاع‌رسانی رویداد‌ها از اهداف ایجاد این سامانه است که در آن ۶۲۰ رویداد تعریف‌شده و در حال حاضر نیز دارای بیش از ۷ هزار عضو فعال فرهنگی است.
وی افزود: فعالیت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی بعد فرهنگی، اقتصادی و پژوهشی دارد و در سال جاری این سازمان موفق شد کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر را با هدف آشنایی و معرفی آخرین دستاورد‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه کتاب، کتاب‌خوانی و نشر در عرصه بین‌المللی برگزار کند. مرکز افکاری سنجی این معاونت هم یکی از مورد اعتمادترین مراکز نظرسنجی کشور است که دقت در انجام نظرسنجی‌ها در این مرکز بسیار مهم است.
طراحی کریدور مجازی تجاری‌سازی فناوری در دست اقدام است
همچنین در ادامه این گردهمایی بهروز بادکو معاون رییس جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در رابطه با حوزه توسعه سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها و موسسات فعال جهاددانشگاهی که ۳۵ شرکت و موسسه هستند توضیحاتی ارایه داد و گفت: ۴ شرکت با سهام ۱۰۰ درصد، ۲ شرکت با بیش از ۵۰ درصد سهام به همراه ۶ مؤسسه آموزشی و ۱ مؤسسه فرهنگی به این نهاد تعلق دارد. ۶ شرکت دانش‌بنیان با کمتر از ۵۰ درصد سهام، ۱۰ شرکت نیز با کمتر از ۵۰ درصد سهام به همراه ۶ صندوق‌های مالی وابسته به جهاددانشگاهی هستند.
وی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام این سازمان اظهار کرد: طراحی کریدور مجازی تجاری‌سازی فناوری، تهیه و تدوین و اجرای طرح جامع آموزش و توانمندسازی منابع انسانی شرکت‌ها برای اعضای هیأت‌مدیره و مدیران عامل شرکت‌های وابسته به جهاددانشگاهی در دو سطح پایه و پیشرفته، عقد قرارداد تهیه و تدوین فیلم مستند پژوهشی شرکت و شرکت داری در جهاددانشگاهی و دلایل موفقیت و شکست آن‌ها، برنامه‌ریزی جهت بازدید میدانی واحد‌های سازمانی با هدف شناسایی فناوری‌های به بلوغ‌رسیده آن‌ها به‌منظور تجاری‌سازی، طراحی و پیاده‌سازی مدل ایجاد هلدینگ‌های پزشکی، طراحی و اجرای پایلوت ایجاد هلدینگ‌های واحد سازمانی (پایلوت واحد علم و صنعت) و مطالعه و بررسی نحوه ایجاد مدل برند شرکتی در شرکت‌های جهاددانشگاهی از برنامه‌های در دست اقدام این سازمان است.
بادکو راه‌اندازی اولین نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی جهاددانشگاهی در کشور‌های عراق و سوریه در شهریور ۱۴۰۰، راه‌اندازی اولین سامانه نمایش و فروش مجازی محصولات جهاددانشگاهی به سه زبان و تهیه ۸ طرح پیشنهادی برای توسعه فناورانه کشور سوریه و هماهنگی جهت ارایه به مقامات عالی رتبه سوری را از اقدام‌های در دست اجرای این سازمان عنوان کرد.
رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: اخذ مجوز فعالیت تجاری در کشور سوریه، برگزاری ۵ عنوان کارگاه توانمندسازی فوق تخصصی سلامت جهت زمینه‌سازی حضور تجاری در کشور سوریه، شناسایی نیاز‌های صنعت نفت، اعزام متخصص و ارایه پیشنهاد مالی (تعمیر و بازسازی دو دکل حفاری در سوریه) و تهیه شناسنامه صادراتی از محصولات و فناوری‌های قابل فروش جهاددانشگاهی به زبان فارسی، عربی و انگلیسی اقدام‌های انجام شده در این سازمان هستند.
گذری بر اهم راهبرد‌ها و سیاست‌های حوزه آموزش و کارآفرینی
در ادامه بیجندی اسناد بالا دستی جهاددانشگاهی را چراغ راه مجموعه فعالیت‌های حوزه آموزش و کارآفرینی دانست و در رابطه با فعالیت حوزه آموزش و کارآفرینی در اساسنامه جهاددانشگاهی گفت: ۳ مورد از ۷ مورد وظایف کلی این نهاد در اساسنامه مربوط به حوزه آموزش و کارآفرینی است که عبارت از اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی-کاربردی مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالی کشور، ایجاد تشکیلات آموزشی و تحقیقاتی مطرح شده در بند‌های این ماده براساس قوانین و مقررات آموزش عالی و مشارکت در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.
وی در رابطه با جایگاه حوزه آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در ماموریت‌های نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: از بین ماموریت‌های جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور نیز ۳ ماموریت مشارکت در توسعه آموزش‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته در سطح ملی و بین‌المللی با تأکید بر نیاز‌های کشور و جهان اسلام در حوزه‌های منتخب، سامان‌دهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموختگان در حوزه‌های منتخب با حمایت، پشتیبانی و هماهنگی مراجع ذی‌ربط و ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری و ترویج الگو‌های موفق علم و فناوری با تاکید بر جامعه دانشگاهی کشور مرتبط با حوزه آموزش و کارآفرینی این نهاد است.
بیجندی به اهم راهبرد‌ها و سیاست‌های حوزه آموزش و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: ایجاد فضای همدلی، همکاری و هم‌افزایی با سایر حوزه‌ها و پرهیز از بخشی نگری، تقویت کار تیمی و نگاه مدیریت مشارکتی در اخذ تصمیم‌ها و اجرای برنامه‌ها، توسعه آموزش‌های ضمن خدمت همکاران حوزه آموزش و کارآفرینی به‌منظور توانمندسازی، ارتقا خدمات و وظایف محوله، برنامه محور حرکت کردن و تقویت نگاه سیستمی در کلیه فعالیت‌ها، توجه به بحث جانشین پروری و ایفای نقش مؤثر در پیشبرد و توسعه مجموعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی مبتنی بر اسناد بالا دستی بخشی از راهبرد‌ها و سیاست‌های این معاونت است.
هوشمندسازی سیستم دستمزد و حقوق در جهاددانشگاهی
سید محمدجواد شوشتری معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی اظهار کرد: یکی از مطالب جدی ما بحث توجه به منابع انسانی، بحث توجه به جذب حداکثری بودجه، مساله حسابرسی به شکل سالیانه و مساله به روز رسانی اطلاعات مربوط به ساخت و ساز است.
وی افزود: مهمترین کاری که باید در جهاددانشگاهی شود مساله زیرساخت‌های لازم نرم افزاری برای افزایش سرعت در کارها، پاسخگویی‌ها و شفافیت در سازوکار‌های پشتیبانی است که تا کنون نیز موفق شدیم نرم افزار جامع منابع انسانی را فعال کنیم و اطلاعات مربوط به ۱۱ هزار نفر از اعضای محترم که به هر نحوی با ما در ارتباط هستند را داشته باشیم و امکان این که در آینده اعضا بتوانند دسترسی به پرونده دیجیتالی خود داشته باشند فراهم شود. همچنین نرم افزار‌های تجمیعی اتوماسیون اداری، JIS، بودجه ریزی عملیاتی و نرم‌افزار جامع حقوقی و املاک هم خریداری شده است.
شوشتری ادامه داد: به روز رسانی نرم‌افزار‌های کلی جهاد را با همکاری سایر معاونان و طرح تحول نظام مدیریت منابع انسانی بر اساس مدل ۳۴۰۰۰ را در دستور کار داریم.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی بیان کرد: در بحث نگهداشت نیروی انسانی موفق شدیم موافقت سه مصوبه را از هیات امنا دریافت کنیم که شامل طرح رتبه بندی اعضای غیر هیات علمی، بحث تبدیل وضعیت اعضای قراردادی و باسابقه ۵ سال به بالا و تبدیل وضعیت ایثارگران بود.
وی اظهار کرد: طرح ساماندهی صدور احکام حقوقی منابع انسانی را داشتیم و تلاشمان این است که به سمتی برویم که سیستم دستمزد و حقوق هوشمند شود، چون ما نگاهمان به جهاددانشگاهی این است که برای ادامه فعالیت‌های جهاددانشگاهی باید به سمتی حرکت کنیم که هر کسی بر اساس آورده‌ای که دارد بتواند از حقوق و پاداش و مزایای استفاده کند.
شوشتری با اشاره به پروند‌های حقوقی جهاددانشگاهی تاکید کرد: واحد‌های جهاددانشگاهی در عقد قرارداد‌ها باید به استفاده از کارشناس حقوقی توجه کنند و آن را جی بگیرند.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در رابطه با راه اندازی و افتتاح پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: کار این پارک تا ۹۸ درصد پیشرفته است و به زودی افتتاح خواهد شد.
اصلاح و ایجاد ۳ ردیف بودجه در مجلس
مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس در رابطه با عملکرد ۹ ماهه این معاونت اظهار کرد: در این مدت با ۹۲ نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی مذاکره شد که حاصل آن حضور ۲۴ نماینده در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و حضور در ۱۰ حوزه‌ی انتخابیه‌ی نمایندگان بود.
وی افزود: موفق به ایجاد ۲ ردیف بودجه و اصلاح یک ردیف بودجه در مجلس شدیم و افزایش ۳۰ درصدی بودجه قانون ۱۴۰۰ نسبت به لایحه‌ی ۱۴۰۰ را داشتیم.
باصولی در رابطه با برخی موارد مندرج در متن قانون توضیحاتی ارایه کرد و گفت: صفحه‌ی ۷۱، تبصره ۱۷، بند (ح) در راستای اجرائی کردن حکم بند (۳) سیاست‌های کلی جمعیت، دولت مکلف است اعتبار ردیف‌های ۱۶۰۲۰۰۱۶۷۵ و ۱۶۰۱۰۰۶۰۰۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را در حسابی تحت عنوان (حساب حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری) ذیل ردیف‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز نماید. هزینه‌کرد اعتبار این حساب مطابق نظر کارگروهی متشکل از نمایندگان بیمه سلامت، سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، جهاد دانشگاهی و معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص نود درصد (۹۰%) کل هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های کمک باروری (آی. سی. اِس. آی) و (آی. وی. اِف) برای هر زوج نابارور، پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک و سایر روش‌های درمان ناباروری است که واحد‌هایی که دارای مرکز درمان ناباروری هستند می‌توانند از این موضوع استفاده کنند.
وی در پایان سخنانش بیان کرد: در ادامه چند مورد را به واحد‌ها یادآور می‌شویم که توجه به آن‌ها ضروری است به عنوان مثال در نظر گرفتن و پیاده‌سازی کلیه‌ی آیین‌نامه‌ها در واحد‌های سازمانی، توجه به ایجاد سازوکار درآمد پایدار در واحد، اولویت در پرداخت‌های پرسنلی و مرتبط با پرسنل به خصوص بیمه و صندوق پس‌انداز، توجه به جذب و نگه‌داشت نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌ی واحد، پرهیز از پراکنده‌کاری، تاکید بر انجام فعالیت شاخص و دانش‌بنیان در واحد، اخذ مجوز‌های لازم برای امور توسعه‌ای براساس قوانین، بررسی شکایات پرسنلی در واحدها، توجه به آیین‌نامه‌های همکاری بین واحدی و ارجاع به معاونت هماهنگی، پرهیز از استخدام‌های نسبی و سببی به خصوص در رابطه با مدیران واحد‌های سازمانی، پاسخ‌گویی به نامه‌های ارجاعی، توجه به امور رفاهی پرسنل، توجه به جانشین‌پروری در رده‌های مختلف شغلی، حضور فعال در شورا‌های استانی و دانشگاهی، حضور در دانشگاه‌های استان به خصوص دانشگاه مادر و تاکید بر کار شورایی و مدیریت مشارکتی که در انجام آن‌ها باید دقت شود.
مشارکت بالا در انتخابات اقتدار بیشتر نظام را به‌همراه خواهد داشت
بهنام چهارلنگ مدیرکل دفتر حراست جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی گفت: انتخابات ۱۴۰۰ نسبت به انتخابات گذشته از شرایط ویژه‌تری برخوردار است.
وی با برشمردن چهار رکن سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت در انتخابات تصریح کرد: در خصوص سلامت انتخابات با توجه به فرآیند‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی، تخلف خاصی که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر بدهد محتمل نمی‌باشد.
چهارلنگ امنیت را دومین رکن انتخابات عنوان کرد و افزود: راهبرد دشمن تلاش برای تحریم انتخابات و کاهش مشارکت مردم، القای ناامیدی در جامعه، تحریک اقشار و اصناف مختلف و اختلاف‌انگیزی است که با راه‌اندازی کمپین‌هایی در فضای مجازی سعی در به چالش کشیدن انتخابات و تضعیف آن دارد.
مدیرکل دفتر حراست جهاددانشگاهی رقابت را یکی دیگر از ارکان انتخابات برشمرد و تصریح کرد: در بحث رقابت امیدواریم کاندیدا‌های محترم با رعایت اخلاق و پرهیز از بیان سخنان جنجالی و ناامیدکننده رقابت خوب و سازنده‌ای داشته باشند.
وی با اشاره به آمار واجدین شرایط رأی دادن در سیزدهمن دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: در خصوص مشارکت مردم در انتخابات به عنوان یکی از ارکان آن، ما جهادگران وظیفه مهمی به عهده داریم و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند تشویق به مشارکت در انتخابات وظیفه تک‌تک مردم می‌باشد و از مصادیق امر به معروف و تواصی به حق است.
چهارلنگ در پایان به تشریح بخشی از تخلفات و جرایم انتخاباتی پرداخت و توصیه‌هایی را برای پیشگیری از آسیب‌ها و تهدیدات محیطی عنوان کرد.
آنچه روسای واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی مطرح کردند
در بخش دیگری از این گردهمایی مجازی روسای واحد‌های سازمانی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
در این زمینه علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، شورا‌های شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: انتخابات پرشور به‌نوعی آبروی نظام جمهوری اسلامی است و قدم اول ما آن است تا کمک کنیم تا این انتخابات هر چه پرشورتر برگزار شود.
وی بابیان اینکه تاکنون ۱۳۳۵ خبر در رابطه با انتخابات در خبرگزاری ایسنا منتشرشده است گفت: امکانات این خبرگزاری به‌صورت برابر و عادلانه در اختیار تمام کاندیدا‌های ریاست جمهوری قرارگرفته است. همچنین از روسای واحد‌های جهاددانشگاهی در سراسر کشور درخواست داریم مراقبت کنند تا در انتخابات شورای شهر و روستا در حمایت و یا علیه هیچ کاندیدایی اقدام نشود.
گفتنی است، تشکیل صندوق مشترک تأمین منابع مالی، اهمیت جانشین پروری، تشکیل پرونده مهارتی برای استخدام نیرو‌ها و به‌کارگیری مدیران در جهاددانشگاهی، درخواست ایجاد مراکز منش در واحد‌های مختلف جهاددانشگاهی، تبدیل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به معاونت فرهنگی و اجتماعی، سرعت بخشیدن به فرایند تجاری‌سازی فناوری‌ها، استفاده از ظرفیت واحد‌های جهاددانشگاهی در قالب یک شبکه و انجام پروژه‌های چند واحدی، ایجاد مراکز آموزش تخصصی در حوزه‌های مختلف و من‌جمله نفت و گاز، نحوه انتخاب طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی، لزوم پشتیبانی حقوقی از واحد‌های سازمانی، لزوم انعقاد تفاهم‌نامه‌های کشوری در حوزه‌های مختلف، تناسب ساختار سازمانی واحد‌های جهاددانشگاهی با توجه به مأموریت‌ها، تقدیر همکاران جهادگری که دارای پروژه‌های شاخص هستند، مشکلات واحد‌ها در تأمین حقوق کارکنان و تأمین منابع مالی ازجمله مهم‌ترین مواردی بود که توسط روسای واحد‌های سازمانی در این گردهمایی مطرح شد.
در پاسخ به موارد مطرح‌شده رییس و معاون جهاددانشگاهی ضمن ارائه توضیحات لازم پیرامون ابهامات از پیشنهادات مطرح‌شده استقبال و با تأکید طیبی مقرر شد تا نتایج اقدامات انجام‌شده از طریق معاونت هماهنگی و امور مجلس در گردهمایی آینده روسای واحد‌های سازمانی اعلام شود.