کد خبر:17376   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 19 خرداد سال 1400 ساعت 8:23:0

سند ملی فرهنگ دفاع، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت براساس تجربه متراکم این سال‌ها تدوین شده است

نشست کمیته تخصصی تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهندس سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و سردار شکارچی، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه در سخنانی گفت: سالگرد رحلت امام خمینی(ره) و سالگرد شروع رهبری مقام معظم رهبری را گرامی می‌داریم. لازم است روی الگوی رهبری،  امام خمینی و رهبری حکیم انقلاب کار کارشناسی همه جانبه‌ای صورت بگیرد و مراکز پژوهشی توجه ویژه‌ای روی تبیین الگوی رهبری داشته باشند.


دکتر عاملی با تاکید بر اینکه برخی کشورهای کوچک و ضعیف راجع به رهبران خود کتاب‌ها می‌نویسند خاطر نشان کرد: به فاخر‌ترین عناصر رهبری در الگوی رهبری مقام معظم رهبری در این 30 سال رسیده‌ایم. رهبری معظم له در تاریخ رهبری‌های جهان بی‌نظیر است و بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به این امر مهم که آموزه ای اثر گذار در حوزه حکمرانی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است توجه کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم این اقدام با همکاری جامعه دانشگاهی کشور انجام شود، بیان کرد: 43 سند در نقشه مهندسی فرهنگی مطرح شده و در ستاد مهندسی فرهنگی تصویب شد که در مرحله اول 8 سند اولویت‌دار توسط دستگاه‌های ذینفع تدوین شود. 3 سند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال تدوین بوده که پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و اقداماتی صورت گرفته است و ساختار آن باید تابع آئین نامه تدوین اسناد باشد. در سایر حوزه‌ها نیز پیشرفت‌هایی شاهد بوده‌ایم، سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی بعد از 10 سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و اجرای آن را به نیروهای مسلح دادیم که نتایج خوبی داشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند ملی فرهنگ دفاع، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت خاطرنشان کرد: برای تدوین سند ملی فرهنگ دفاع، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت از رئیس بنیاد شهید تشکر می‌کنیم. در محتوای این سند از تجربه متراکم این سال‌ها استفاده شده و جای تشکر دارد.
وی افزود: درباره تدوین اسناد، رویکرد این بوده که کسی که خودش ذی‌نفع است سند را تدوین کند. اگر بخواهیم سند ایثار و شهادت را بنویسیم قطعاً خیلی از کسانی که دست علمیاتی در این کار دارند باید در تدوین آن سهیم باشند؛ لذا از ابتدا تدوین اسناد توسط ذی‌نفعان را اصل قرار دادیم و مداخله شورا، برای نظارت بر استاندارد‌ها و کیفیت کار است.
دکتر عاملی ادامه داد: برای اجرای سند هم باید ببینیم وزن کار در کجا قرار می‌گیرد و اجرا را هم به همان نهاد بدهیم. براساس توافق و تفاهمی که وجود دارد اصل را باید بر این بگذاریم که کار در بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس متمرکز شود. با سپردن کار به بنیاد حفظ و نشر آثار، هم ساختار جدیدی ایجاد نشده و هم تامین کننده مشارکت همه کارگزاران است و امکان اجرایی سازی سند در آن فراهم می‌شود. باید توافق کنیم با توجه به اینکه بنیاد حفظ و آثار هم در وظیفه‌اش و هم ظرفیتی که در این نهاد وجود دارد و سازوکار اجرای این سند را دارد به بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس واگذار شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی 12 هزار قانون دارد و تنقیح قوانین بحث جدی مجلس است و مواردی هست که بحث تعارض قوانین را داریم. رئیس محترم مجلس در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی قول دادند اصلاحاتی که در قوانین مدنظر است را ظرف مدت کوتاهی عملیاتی کنند؛ لذا اگر لازم باشد اصلاحیه‌ای در ماده 63 قانون جامع خدمات ایثارگری صورت بگیرد پیشنهاد آن را به مجلس می‌دهیم.
مهندس سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم ضمن احترام به خانواده شهدا خاطر نشان کرد: در این ایام جلسات متعددی تشکیل شد و به جمع بندی درباره اجرای سند ملی فرهنگ دفاع، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت رسیدیم. ارگان‌های مختلفی در این جلسات حضور یافتند و در نهایت هم به اجماع رسیدیم. درباره راهبری این سند موضوع اولی که مطرح شد اهمیت اجرای سند ملی فرهنگ دفاع، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت بود. این سند به این جهت اهمیت دارد که سندی که مزین به نام شهدا است.
وی با تاکید بر اینکه در ابتدا 3 پیشنهاد با معاون اول رئیس جمهور دادیم تاکید کرد: پیشنهاد اول این بود که سند ملی فرهنگ دفاع، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت ذیل ستاد کل یعنی بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باشد، پیشنهاد دوم اینکه این سند ذیل شورای عالی ترویج باشد و پیشنهاد سوم این بود که شورای هماهنگی مهندسی کشور نحوه اجرای این سند را مشخص کنند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران  افزود: برای اجرای این سند باید به چند نکته توجه کرد ابتدا اینکه حتما این سند اجرایی شود و علاوه بر این در چارچوب قانون انجام شود و ظرفیت‌ها و امکانات آن نیز مهیا شود. بخشی از این مسئولیت را شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده بنیاد شهید گذاشتند و بنیاد شهید مسئولیت تدوین سند را داشت. اما مسئولیت تدوین سند این موضوع را مستفاد نمی‌کند که مسئولیت اجرای آن هم بر عهده بنیاد شهید باشد.

سردار ابوالفضل شکارچی معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح  در ادامه اظهار کرد: ابعاد متفاوت پیش نویس این سند را بنا بر تدبیر سردار باقری مورد بررسی قرار دادیم. فرهنگ جهاد، فرهنک مقاومت، فرهنگ دفاع، ایثار و شهادت پنج کلید واژه این سند است. این سند جز جامع‌ترین سندهایی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی ذیل سند مهندسی فرهنگی تولید کرده است. رئیس بنیاد شهید در این زمینه همکاری خوبی کرده‌اند. تصمیم ما این بود که بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس هیات امنایی دارد و 12 وزیر و خود بنیاد شهید و امور ایثارگران و مسئولین عالی رتبه نیروهای مسلح و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو آن هستند.
وی ادامه داد: این ترکیب فراتر از ترکیب شورای عالی ایثار و شهادت است و یک ترکیب جدید و گسترده می‌تواند 5 کلید واژه فوق الذکر را عملیاتی کرده و پوشش دهد. در کشور متولی اجرای این سند جز بنیاد حفظ و نشر آثار هیچ ارگان دیگری نمی‌تواند باشد. ظرفیت بسیار عظیمی ذیل بسیج و نیروهای مسلح تدوین شده و امروز سند اعتلای بسیج به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و فرهنگ مقاومت، ایثار، دفاع و شهادت یکی از ماموریت‌های ذاتی و اصلی این سند است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این نیروهای مسلح مدام درگیر این سند هستند و سفره مصرف نیروهای مسلح در دفاع مقتدرانه از کشور هم در عمق بخشی داخلی و عمق بخشی خارجی ذیل نیروهای مسلح تعریف شده است. هیچ فاصله‌ای بین دستگاه‌ها برای اجرای نمی‌بینیم و ترکیبی که برای اجرای این سند در نظر گرفته شده قادر به اجرایی سازی این سند خواهد بود.
سردار شکارچی افزود: باید سند ملی فرهنگ دفاع، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت در جامعه پیاده شود و هیچ مانعی را بر سر راه نمی‌بینیم و در دوره جدید مدیریت بنیاد شهید ارتباط خوبی بین ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد شهید شکل گرفته است.
وی ادامه داد: بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس به عنوان یک نهاد فراسازمانی مطرح است و یک نهاد ملی است و فقط خاص نیروهای مسلح اقدام نمی‌کند. باید تمام ظرفیت ارگان‌های کشور را برای اجرای سند ملی فرهنگ دفاع، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت به کار گرفت نه فقط ظرفیت دفتر حفظ و نشر آثار دفاع مقدس.

سردار بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه این مراسم اظهار کرد: فاصله بین خودمان و بنیاد شهید نمی‌بینیم و اصل این است که در این عرصه حماسه جاویدان مقاومت را حفظ و ترویج کنیم. ماموریت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در اساسنامه این چنین آمده است که حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت ایثار جهاد و شهادت است. هدف از تشکیل این بنیاد حفظ، حفاظت و بهره برداری از آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و ثبت حماسه‌های جاودانه امت اسلام و ترویج آن در شئون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی و جلوگیری از نابودی و تحریف میراث گران بهای خون پاک ایثارگران اسلام است.

 دکتر محمود حاجیلویی معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند ملی فرهنگ دفاع، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی نقشه جامع علمی کشور به بنیاد شهید واگذار شد. بنیاد شهید و امور ایثارگران مواجه فعالی با این سند داشته‌اند و در همان روزهای ابتدای ابلاغ جلساتی برگزار و این نهاد نسبت به کار توجیه شدند. تیم تحقیقاتی خوبی مهیا شده و کار تا مرحله نهایی شدن پیش برده شده است.
وی در ادامه درباره اتفاقات خوبی که درباره این سند در بنیاد شهید رخ داده گفت: تیم تحقیقاتی که در این زمینه شکل گرفته از همه ظرفیت‌های که برای پیشبرد سند نیاز است استفاده کرده است. برای پیشبرد این سند کنشگران اصلی شناسایی شدند. یکی از بخش‌های مهم سند تبیین اجرایی‌سازی آن از بدو تصویب است.
دکتر ملکی مشاور علمی و مدیر برنامه‌ریزی تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت در ادامه درباره 4 سناریوی مطرح شده برای اجرایی سازی این سند گفت: در جلسات کارشناسی اقداماتی انجام شد از جمله اینکه کمیته هماهنگی ذیل شورای هماهنگی شکل بگیرد و این کمیته هماهنگی 4 جانبه شامل ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد حفظ و نشر دفاع مقدس، بنیاد شهید و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل بگیرد تا مجموعه‌ای چابک برای عملیاتی کردن سند باشد.
وی ادامه داد:  با این وجود بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تنها دستگاهی در کشور است که تنها وظیفه‌ی آن حفظ و نشر آثار دفاع مقدس است و هیچ دستگاه دیگری این قابلیت را ندارد و از ظرفیت نیروهای مسلح هم برخوردار است.
سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه این برنامه افزود: نگاه جمعی و روحیه جهادی برای سند را شاهد بودیم و اگر این اقدامات ادامه داشته باشد در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. نگاه بنیاد شهید متفاوت از قبل است و در یک اقدام تعاملی در حال کمک است.
وی بیان کرد: باید اقدامی صورت بگیرد که اقدامات ما از سیاسی کاری و جزیره‌ای کار کردن دور شود و آثار این سند را روی زمین ببینم. اگر سند ملی و جایگاه و مشروعیت آن به گونه‌ای تدوین شود که اثر آن را روی زمین و جامعه هدف ببینیم مهم است وگرنه تدوین و تنظیم سند که خیلی اهمیت ندارد.

دکتر علی اصغر جعفری معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه اظهار کرد: بحث فرهنگ جهاد و مقاومت تبلور برنامه‌ای و اجرایی دارد. مسئول کل برگزاری برنامه های فرهنگی دفاع مقدس و مقاومت در کل کشور بنیاد حفظ آثار است و در سال گذشته 550 مراسم در سراسر کشور برگزار شد. مسئول تشیع و تدفین شهدای گمنام و مدیریتی تمامی یادمان‌ها شهدای گمنام که هم اکنون بالای 2 هزار یادمان در کشور فعال است. حضور 7 میلیون از جوانان در طول سال در راهیان نور، اکثر جشنواره‌های سینمایی و هنری در سراسر کشور با موضوع فرهنگ مقاومت و ایثار توسط بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برگزار می‌شود. مسئول برگزاری انتخاب کتاب سال و مسئول تائید محتوای کتاب‌های کشور، بنیاد حفظ و نشر است. تائید تمام محتوای فیلم‌ها و سریال‌ها توسط بنیاد در حال انجام است. تمام کتابخانه‌های کشور با مسئولیت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس اداره می‌شوند. مدعی العموم حوزه دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار است که به کل دادگستری ها ابلاغ شده است، مسئول مراکز فرهنگی و موزه‌ها در کشور نیز بنیاد است.