کد خبر:17338   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 12 خرداد سال 1400 ساعت 9:35:0

واکسن شناسی و ساخت واکسن یک چرخه بزرگی علمی و صنعتی است/فناوری‌های نو و هوش مصنوعی قدرت محاسباتی را افزایش داده است

دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم تقدیر از محققین پروژه دستیابی به دانش فنی و تولید واکسن رازی کووپارس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، که عصر روز سه شنبه 11 خرداد ماه در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی در این مراسم ضمن تشکر از محققین، دانشمندان و کسانی که در تحقیق و تولید واکسن کوو پارس و همچنین حامیان محترم اعم از وزیر محترم جهاد کشاورزی و جناب آقای دکتر اسحاقی ریاست محترم موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و حمایت‌های بخش خصوصی، اظهار کرد: مؤسسه رازی از سال 1303 فعالیت خود را برای تولید واکسن آغاز کرد و در این زمینه قدمت ۱۰۰ ساله دارد و موجب شد که ایران در زمره کشورهای معدود تولید واکسن قرار گیرد؛ با افتخار می‌توانم عرض کنم که دانشمندان حوزه سلامت را به عنوان جهادگران، مجاهدان و متقدمینی باید دانست که برای صیانت از سلامت مردم تلاش می‌کنند و جایگاه خیلی وزینی در پیشگاه خدای متعال دارند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: مؤسسه رازی به دلیل قدمتی که دارد، پشتوانه سرمایه اجتماعی برای ایران است،
وی گفت: علم، بنیانی است که هر مقدار پیشرفت می‌کند، در درجه اول سرمایه اجتماعی یک کشور را بالا می‌برد و در درجه بعد هم موجب می شود که روند حرکت توسعه و پیشرفت یک کشور بر مبنای دقت دانش‌بنیان صورت گیرد.
دکتر عاملی افزود: اگرچه شرکت‌های دانش بنیان، پدیده جدیدی هستند ولی توسعه دانش بنیان یک قدمت طولانی به قدمت تاریخ بشریت دارد. از همان زمانی که از تمدن‌های هزاره‌ای صحبت می کنیم، از حوزه دانش صحبت می کنیم. تاریخ تمدن با تاریخ علم گره خورده است؛ اگر تمدن هایی در تاریخ بشری به وجود آمده به خاطر دانشمندان آن دوره بوده است.
وی ادامه داد: واکسن شناسی و ساخت واکسن یک چرخه بزرگی علمی و صنعتی است که نیازمند همکاری بین رشته‌ای است.
وی افزود: فکر تا زمانی که به عمل برسد و این ارابه بزرگ صنعت تولید واکسن، واکسن را تولید کند، مقدمات خیلی طولانی را پشت سر می‌گذارد، که البته در حال حاضر در شرایط اضطرار واکسن را تولید می‌کنیم، لذا اگر می‌خواستیم با شرایط طبیعی واکسن تولید شود، یک چرخه طولانی‌تری را داشتیم.
این استاد دانشگاه بیان کرد: می‌خواهم بگویم علم و دانش پایه پیشرفت‌های بشر بوده البته سیرتطوری داشته است؛ اگر در یک مقطع علم بمانیم و در آن مقطع یخ ببندیم، علم رشد نمی‌کند؛ حتی در روش، علوم تغییر کردند و علوم اثبات گرا و علوم تجربی، جای خود را به دانش یکپارچه دادند. طبیعتاً در دانش یکپارچه، متغیرهای بیشتری در رسیدن به یک محصول و پدیده علمی توجه می‌شود و اگر در تجربه دهه ۸۰، دانش یکپارچه به وجود آمد دلیلش شکست‌هایی بود که دانش تک رشته‌ای با آن مواجه شد. چرا که دانش تک رشته‌ای طبیعتاً به رشته خودش و به دایره دانشی خودش توجه می‌کند و شاید همزمان نتواند محیط زیست را مورد توجه قرار دهد و شاید همزمان نتواند به پیامدهای اجتماعی یک اتفاق توجه کند و شاید همزمان نتواند به بازار کسب و کار توجه کند.
وی تصریح کرد: دانش یکپارچه متولدIMC   یعنی  Integrative Marketing Communications به معنای بازاریابی ارتباطی یکپارچه است که منشأ به وجود آمدن دانش یکپارچه در دهه شصت شد. دلیلش این بود که بازار کالا بعد از جنگ جهانی دوم، در اروپا رشد کرد و تنوع تولید به وجود آمد. مردم به بازار می‌رفتند اما کالایشان خرید نمی‌شد. به دلیل اینکه بازار رقابت به وجود آمده بود و مزیت‌های هر کالایی بیشتر شده بود  لذا از آنجا مفهوم کسب و کار ارتباطی یکپارچه به وجود آمد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کلمه یکپارچه که بعدا منشأ دانش یکپارچه شد از حوزه بازاریابی بیرون آمده است و بعد تبدیل به یک روند جدیدی در علم شد، که از آن تعبیر به دانش یکپارچه و به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای یک هدف دانشی می شود. دانش یکپارچه مانند پازل می‌ماند؛ یک قطعه پازل همه تصویر پازل نیست ولی اگر همه قطعات در کنار هم بنشینند تا یک تصویر منسجمی را ارائه دهد، یکپارچگی شکل می‌گیرد. بنابراین قرار گرفتن هر دانشی در جای خودش و در همکاری با سایر دانش‌ها، دانش یکپارچه را شکل می‌دهد.
وی تأکید کرد:  از این جهت موضوع را طرح می‌کنم که حتما ما در دوره کرونا گرفتار اضطراب‌های خاصی هستیم و یک شتاب زدگی داریم که به یک واکسن برسیم تا بتواند ایمنی لازم را برای جامعه فراهم کند و ما شاهد توسعه این بیماری و کشته شدن مردم نباشیم که اولویت اول ما همین است. این موضوع درست است و باید در این جهت حرکت کرد.
دکتر عاملی تصریح کرد: همزمان باید  حوزه‌های دانشی را به وجود آوریم که به جنبه‌های دیگر نیز توجه داشته باشد تا جامعه را مدیریت اضطراب کند و مدیریت شرایط بوجود آمده را که منجر به برهم زدن نظام ارتباطات خانوادگی، ارتباطات خویشاوندی و اساسا همه ارتباطات اجتماعی شده است، انجام دهد و  بتواند مسیر ایجاد تعادل و تعامل مثبت را فراهم کند. حتما یکی از مسائل بزرگ دوره کرونا شغل و مشاغل مختلف و متنوع است که دچار بحران‌های جدی شده است. فقدان یا کاهش سفرهای تفریحی، یک مسئله بزرگ اجتماعی است و ده‌ها مسئله دیگر که در پازل پسا کرونا باید به آن توجه کرد. پس به دانش یکپارچه که یک نگاه 360 درجه به پدیده‌های فردی و اجتماعی است، نیاز داریم.
دکتر عاملی با اشاره به موضوع فناوری نو و صنعت واکسن شناسی و واکسن سازی، گفت: منطق فناوری‌های نو و فناوری‌های قدیم بسیار متفاوت است. فناوری‌های نو و هوش مصنوعی قدرت محاسباتی را افزایش داده و پزشکی و سلامت محاسباتی را امکان پذیر کرده  است، ضمن اینکه حوزه خطرزایی را در نظام پزشکی کاهش داده است.
 
مانند بدن‌های مجازی که روی آنها تست صورت می‌گیرد و حتی واکنش‌های بدن در مقابل عمل جراحی را بصورت عینی و مشهود آزمایش می‌کند.
وی به کتاب «دو فضایی شدن علوم» اشاره کرد و  گفت: در این کتاب، ۳۰ صفحه درباره علوم پزشکی جدید نوشته شده و عنوان شده است که تقریبا 24 تله وارد حوزه پزشکی شده است و در حال افزایش است، تله‌ها بیانگر این واقعیت است که چطور می‌توانیم از راه دور و فرامکان با فناوری‌های جدید، فرآیند کار پزشکی را انجام دهیم؛ البته در ایران می گوییم که به این نکته رسیده‌ایم مثلا سلامت الکترونیک داریم اما در حد تشکیل پرونده است و در حد یک سری خدماتی که می‌تواند ارائه شود اما واقعا موضوع وسیع‌تر از این سطح از خدمات است. موضوع توانائی‌های هوش مصنوعی و بهره گیری از نظام محاسباتی در بستر رقومی است. حوزه فناوری های نو قابلیت بسیار زیادی را در حوزه واکسن شناسی و فرآیند تولید واکسن و تست واکسن دارد که بطور حتم جامعه متخصصین و اندیشمندان این حوزه که از توانائی به روز برخوردار هستند، از ظرفیت پلت فرمی رقومی این حوزه بهره برده و خواهند برد.
وی با اشاره به ظرفیت تولید واکسن در کشور با حضور 9 شرکت تولید کننده واکسن، گفت: این شرکت‌ها و همچنین موسسه رازی نقش کلیدی در عزت ملی و تقویت اعتماد ملی دارند و امیدواریم شاهد موفقیت بیشتر این شرکت‌ها و موسسه رازی باشیم؛ توفیقاتی که محصول تلاش‌های گسترده همکاری‌های دانشی بوده است. اگر امروز بعضی از شرکت‌ها صحبت تولید 50 میلیون دوز واکسن تا شهریور ماه می‌کنند نشانه شکل‌گیری صنعت انبوه واکسن کووید است. در پایان مجددا از همه دانشمندان و کارشناسان و کارگزارن تولید واکسن‌های ایرانی و بطور خاص واکسن کووید پارس تشکر ویژه دارم و امیدوارم مردم و مسئولین ما قدردان زحمات ایشان باشند.