کد خبر:17200   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 28 اردیبهشت سال 1400 ساعت 14:25:0

می‌توانیم ظرف 10سال به "اقتصاد دانش بنیان" برسیم

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه می‌توانیم ظرف ۱۰سال به «اقتصاد دانش بنیان» برسیم گفت: برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان به مدیرانی نیاز داریم که خودباور بوده و به توان داخلی اعتقاد داشته باشند.


دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی دوشنبه 27 اردیبهشت ماه در حاشیه سفر به کرمانشاه ، با تاکید بر لزوم پیشروی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: چنانچه بخواهیم از مشکلات فعلی رهایی یافته و شغلی آبرومند برای جوانان این کشور ایجاد کنیم، باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان متکی بر توان داخل حرکت کنیم.
وی افزود: برای رسیدن به این اقتصاد دانش‌بنیان نیز قطعاً به مدیرانی نیاز داریم که خودباور بوده و در کنار این خودباوری و اعتقاد به توان داخلی، کاربلد و کارآمد باشند.
دکتر طیبی خاطرنشان کرد: البته اتکا به توان ملی این نیست که همه‌چیز را با استفاده از توان ملی به دست بیاوریم، معنای این جمله این است که هرجا توانستیم محصولات و خدمات باکیفیت تولید کنیم انجام می‌دهیم و هرجا نتوانستیم از ظرفیت و توان خارجی به‌شرط انتقال تکنولوژی استفاده خواهیم کرد تا در آینده بتوانیم خودمان کارها را پیگیری کنیم.
رییس جهاددانشگاهی گفت: تجربه 40 سال فعالیت به ما نشان داده که هرجا پیشرفتی حاصل‌شده نتیجه حضور مدیران خودباور در صنعت کشور بوده که ریسک حمایت از توان داخل را پذیرفته‌اند و درعین‌حال این مهارت را داشته‌اند که مجموعه‌های توانمند را شناسایی کرده و کارها را به آن‌ها محول کنند و موفقیت‌های به‌دست‌آمده طی این مدت نتیجه تعامل دوسویه با چنین مدیرانی بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر شرایط خوبی در کشور به لحاظ زیرساختی داریم و زیرساخت‌های دانش‌بنیان قوی در کشور شکل‌گرفته و سرمایه هم در کشور بسیار است، چه سرمایه‌ای که در دست مردم است و چه سرمایه‌ای که در بانک‌ها و مؤسسات قرار دارد و همه‌چیز برای به‌کارگیری توان داخلی و شکل‌گیری یک اقتصاد دانش‌بنیان در کشور مهیاست.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به توانمندی‌های این نهاد، به پروژه طراحی قطار هفت واگنه ملی اشاره کرد و افزود: این پروژه از تکنولوژی بالایی برخوردار است و ما نشان دادیم که توان انجام کارهای بزرگ راداریم و تنها نیاز است این اراده در کشور و در بین مدیران ایجاد شود، آنگاه می‌توان با برنامه‌ریزی به اهداف بزرگ رسید.
دکتر طیبی در خصوص انتظارات از دولت آینده نیز گفت: برای ما مهم نیست که رییس جمهور بعدی از چه جناح سیاسی است و تنها نکته مهم این است که رییس جمهور آینده کاربلد و کاردان و از همه مهم‌تر معتقد به توان داخلی بوده و بافرهنگ جهادی و نیروهای توانمند فعالیت خود را آغاز کند. در اینصورت ظرف حداکثر دو برنامه پنج‌ساله می‌توانیم به اقتصاد قوی دانش‌بنیان در کشور برسیم.