دکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از وضعیت آموزش مجازی کشور به نسبت سایر کشورهای دنیا گفت: این رویه خیلی سنجیده نبوده است. در کشور ما محتوای فرهنگی مسائل را در نظر نمیگیرند. به طور مثال اگر استاد قرار باشد، فیزیک، جغرافیا و یا هر درس دیگری آموزش دهد، این باید جذابیت داشته باشد تا دانشجو بلافاصله متوجه آن مفهوم بشود.
وی با اشاره به دو طرفه کردن فضای آموزش مجازی گفت: برنامههای آموزش مجازی به جای اینکه یک طرفه باشند، باید توسعه پیدا کنند و دو طرفه شوند و در این صورت قطعا از این وضعیت فعلی بهتر خواهد شد. در حال حاضر یکی از مشکلات این است که آموزشهای مجازی یک طرفه است.
دکتر گلشنی گفت: من برنامه مجازی داشتهام که به صورت وبینار و کنفرانس بوده است که به شکل سوال و جواب بوده است. به این ترتیب که سوالات جمع شد و من در آخر جلسه به این سوالات پاسخ دادم، در هر صورت راهی برای تعامل دو طرفه جهت جذابتر شدن آموزشهای مجازی وجود دارد.
وی گفت: خواستن توانستن است، مسئولان باید اراده کنند و اهمیت این موضوع را بدانند، به نظر من این کار فقط اراده میخواهد اما متاسفانه آموزش و پرورش و دانشگاهها برای دولتهای ما اهمیت لازم را ندارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: در کشور ما اولویتی مبنی بر اینکه آینده ایران را دانش آموزان و دانشجویان میسازند وجود ندارد، وگرنه چرا یک استاد دانشگاه برای تامین معیشت باید کارهای دیگری انجام دهد؟ بعضا هم مواردی بوده که معلم دبیرستان در تاکسیرانی کار کرده تا بتواند زندگیاش را اداره کند، اما اگر ما بتوانیم به معیشت آنها رسیدگی کنیم، شرایط قطعا متفاوت خواهد شد.
وی با انتقاد از اینکه شایسته سالاری در برخی مدیریتها وجود ندارد، گفت: باید شایسته سالاری در مورد آنهایی که این برنامهها را اداره میکنند و در رأس هستند رعایت شود، یعنی واقعا اهل این کار باشند. آنچه که ما اکنون شاهد بودیم این است که در انتصابات و در کارها مراعات شایستگی افرادی که کاری به آنها محول میشود، حس نشده است.
دکتر گلشنی در پاسخ به این سوال که یعنی برای آموزش مجازی در راس آموزش عالی و آموزش و پرورش افرادی انتخاب شدند که شایستگی لازم را ندارند؟ گفت: بله، خیلی از این افراد شایستگی لازم را ندارند، البته بنده اصلا از اقدامات وزیر فعلی هم راضی نیستم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که به طور کلی کیفیت آموزش مجازی در آموزش عالی بهتر بوده است یا آموزش و پرورش؟ گفت: هیچ کدام، یک مقداری هم باید دولت توجه میکرد و امکانات بیشتری در اختیار سیستم آموزشی کشور میگذاشت.
وی ادامه داد: در گذشته اساتید طوری تامین بودند که از صبح تا شب در دانشگاه حضور داشتند، اما اکنون شما ببینید که یک استاد چند ساعت در هفته در دانشگاه حضور دارد. او مجبور است برای گذران زندگی و معیشت کارهای دیگری هم انجام بدهد. وضعیت دبیران و معلمان هم همینطور است، دولتها به طور کلی به این موضوع توجه نداشتند و در حقیقت به حد لازم به آموزش و پرورش و آموزش عالی توجه نشده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره اهمیت واکسیناسیون دانشجویان و اساتید گفت: دانشجویان و هم اساتید آینده ایران را میسازند، از این رو واکسیناسیون این گروه توصیه میشود.
وی درباره ادامه رویه آموزش مجازی گفت: فعلا چارهای نیست زیرا شرایط خطرناک است، اکنون وضعیت هند، اروپا و آمریکا را که میبینیم متوجه میشویم که کرونا سخت فراگیر است و چاره دیگری جز آموزش مجازی نداریم، اما از طرق مختلف مانند بستههای مجازی و برنامههایی که جاذبه داشته باشد نیز میتوان این خلا را جبران کرد. البته که آموزش مجازی جای آموزش زنده یا حضوری را نمیگیرد، ولی الان کرونا خطر بزرگی است و تلفات آن را به چشم میبینیم.
دکتر گلشنی در خصوص برنامههایی که میتواند جذابیت آموزش مجازی را افزایش دهد، بیان کرد: در حال حاضر برخی از برنامهها هستند که سرگرم کننده بوده یا مکمل دروس هستند و میتوان از آنها استفاده کرد. یک استاد پاکستانی میگفت یک سال در ماه رمضان در پاکستان سمینار گذاشته بودند و هر روز همه از هر جا که بودند خودشان را میرساندند تا در این سمینار شرکت کنند، این یعنی موضوع جذاب بوده، ما هم باید چنین اقدامی داشته باشیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در پایان تاکید کرد: در حال حاضر عملاً دانشگاههای ما تعطیل هستند؛ ما از طریق مجازی خیلی کارها کردهایم و اتفاقا میتوان کارهای زیادی هم کرد. اصل قضیه محتوا است باید کاری کنیم که این موضوع از خشکی در بیاید و جذابیت داشته باشد. اگر جذابیت باشد دانشجویان خودشان را با شرایط تطبیق میدهند.
|