کد خبر:16835   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 18 فروردین سال 1400 ساعت 19:47:0

زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان‌ها فراهم می کنیم

مرکز شتابدهی نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌های انرژی سمنان با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گشایش یافت تا نوآوری‌های این حوزه به صنعت برسد.


فعالان دانش‌بنیان و صنعتگران استان سمنان در شهرک صنعتی شاهرود میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری شدند تا با آغاز به کار مرکز شتابدهی نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌های انرژی زمینه برای تزریق نوآوری‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به صنایع این استان گشوده شود.
مرکز شتابدهی نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌های انرژی در شهرک صنعتی شاهرود با حمایت یکی از شرکت‌های توانمند حوزه سیم وکابل و انرژی کشور تحت عنوان سیم و کابل مغان به بهره‌برداری می‌رسد. ساختمان این مرکز نوآوری در ابعاد 2000 متر مربع، با اعتبار 120 میلیارد ریالی بخش خصوصی راه‌اندازی شده و به طور میانیگن استقرار 30 هسته فناور در این مرکز ایده‌های نوآورانه خود را به محصول دانش‌بنیان تبدیل می‌کنند.
 
افتتاح مرکز رشد پورسینا
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر خود به استان سمنان بخش دیگری از زیست‌بوم نوآوری پارک علم و فناوری سمنان را افتتاح کرد.
مرکز رشد پورسینا ویژه شرکت‌ها و واحدهای خلاق و فناور بومی استان، ذیل پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان فعالیت می‌کند و زمینه را برای رشد و شتابدهی پارک  با سرمایه‌گذاری 70 میلیارد ریالی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخش دیگری از سفر ستاری به استان سمنان است. این مرکز رشد، میزبان بیش از 20 واحد فناور خواهد بود که در حوزه های آب، کشاورزی، گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیجیتال ایده‌های نوآورانه خود را به محصول دانش‌بنیان بدل می‌کنند.
این مرکز در کنار مرکز رشد کیانی واقع در شهمیرزاد به شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و واحدهای فناور، خدماتی چون فضای کار اشتراکی، حمایت‌های تبدیل ایده به نمونه اولیه و محصول را ارائه می‌کند.
 
شکوفایی نیروی انسانی با ایجاد زیست‌بوم نوآوری
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نشست شورای اداری استان سمنان گفت: پارک‌های علم و فناوری استانی چه در شاهرود و دانشگاه سمنان رشد نسبتاً خوبی داشته اما نسبت به جایگاه واقعی خود توسعه لازم را نیافته است. با توجه به پتانسیل بالای نیروی انسانی خلاق و دانش‌آموخته‌ای که در این استان است، مسئولیت جدی و سنگینی برای حمایت بر دوش خود احساس می‌کنیم.
 
رییس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر این که باید زیست‌بوم لازم برای شکوفایی خلاقیت‌ها و عرض اندام نیروی انسانی جوان و خلاق استانی هرچه سریع‌تر شکل بگیرد افزود: خوشبختانه این اراده در میان مسئولان استانی وجود دارد و این سفر زمینه مناسبی را برای تصمیمات راهبردی و اختصاص اعتبارات لازم به بخش‌های مختلف استان سمنان با هدف تسهیل در فرآیند تبدیل ایده به محصول و رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و خلاق بومی فراهم کرد.
ستاری با اشاره به اجرایی‌سازی راهبردها و سازوکارهای مختلف حمایتی بر اساس یک مدل پویا برای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق گفت: در این سال‌ها الگوهای مختلفی برای حمایت از جوانان دانش‌آموخته و رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و خلاق آنان پیاده‌سازی شد که حمایت از ایجاد مراکز نوآوری، مراکز رشد و شتابدهنده‌ها تنها بخشی از این راهبردها است. کارخانه‌های نوآوری ادبیات جدیدی را به اقتصاد کشور وارد کردند و در حال توسعه این الگو هستیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، حمایت از نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را شکل دیگری از سازوکارهای تسهیل‌گری و حمایتی در راستای رونق زیست‌بوم نوآوری و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و بیان کرد: به هر میزان که بتوانیم زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ویژه در حوزه‌هایی که مزیت ذاتی استان هستند، فراهم می کنیم تا فعالیت شتابدهنده‌های بخش خصوصی پررنگ شود. در این صورت در ایجاد اشتغال، خلق ارزش افزوده ضمن جلوگیری از خام فروشی توفیق خواهیم داشت.

گشایش مرکز نوآوری دانشگاه سمنان
در ادامه سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به استان سمنان، مرکز نوآوری دانشگاه سمنان با محوریت تقویت ایده‌های حوزه فناوری و میزبانی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق به بهره‌برداری رسید.
این مرکز نوآوری در دل دانشگاه سمنان، میزبان 20 هسته نوآور است و با برگزاری رویدادها و ارائه خدمات شتابدهی هدف توسعه تولیدات حوزه فناوری و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه گذاری در آنها که به اشتغال جوانان منجر می‌شود، در دستور کار خود قرار داده است.

بهره‌مندی از تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت
همچنین با حضور ستاری در دانشگاه دامغان، آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی این دانشگاه گشایش یافت تا پژوهشگران، دانشگاهیان و فعالان فناور برای توسعه و تست محصول، انجام پژوهش‌های کاربردی و فناورانه از تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت و دانش فنی بومی بهره‌مند شوند. وی ضمن بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه دامغان که از تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت بهره می‌برد، با فعالان فناور مستقر در این دانشگاه گفت و گو و از دستاوردهایشان بازدید کرد.