کد خبر:16834   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 18 فروردین سال 1400 ساعت 19:47:0

مهمترین رسالت رسانه، صداقت و ایفای نقش سازنده در خدمت به جامعه است

آیین افتتاح دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه علمیه شعبه استان هرمزگان با قرائت پیام مدیر حوزه های علمیه آغاز شد.


آیین افتتاح دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه علمیه استان هرمزگان با قرائت پیام آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه آغاز به کار کرد.
بر اساس این گزارش، متن پیام وی که توسط حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری حوزه قرائت شد بدین شرح است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و درود به همه فضلا، طلاب و نخبگان و حاضران گرامی
دین در ذات خود نهادی رسانه ای است و هویت دین، خبرآوری از جهان دیگر و گشودن ذهن و معرفت بشر به سوی عوالم دیگر است؛ دین اسلام، معارف قرآنی و آموزه های اهل بیت(ع) هم مشحون از تعالیم مرتبط با رسانه هاست که می توان آنها را در ساحت های مختلف فلسفه رسانه، اخلاق رسانه، فقه رسانه و پیام های دینی برای جوامع گوناگون هدف اشراب نمود. شرایط دنیای معاصر نیز بر خطورت و اهمیت رسانه ها افزوده و آن را به مقوله ای راهبردی و پیشرو مبدل کرده است.
در این میان حوزه های علمیه که مرجعیت فکری و معرفتی انقلاب اسلامی را برعهده دارد رسالتی سنگین داشته و لازم است به ماموریت تاریخی خود در قبال رسانه ها به خصوص رسانه های دینی عمل کنند.
مهمترین رسالت یک رسانه، صداقت و ایفای نقش سازنده درخدمت به جامعه است. همچنان که نقد منصفانه، انگیزه الهی، خدمت به جامعه، ایجاد تناسب و توازن در انتشار اخبار و توجه به نیازهای جامعه از دیگر شرایط فعالیت‌های خبری است که بی تردید خبرگزاری حوزه که از حوزه سرچشمه گرفته، رسالتی سنگین تر دارد و باید در این میزان ها و شاخص ها جدی تر باشد و حرکت بر اساس نظام جامع رسانه ای حوزه های علمیه را نصب العین خود قرار دهد.
رسانه حوزه باید سخنگوی اساتید و طلاب بوده و در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری و  بزرگان حوزه حرکت نماید؛ همچنین پرداختن به انقلاب اسلامی باید در عمق دل و جان ما ریشه داشته و بر اساس آن طی مسیر نمود.
مدیریت حوزه در امتداد خدمات پیشینیان تلاش می کند همان میراث را حفظ نموده و بر آن بیافزاید و در جهت تحقق حوزه تمدنی، پاسخگو، مطالبه گر و حوزه جامع، انقلابی و متناسب با روزگار جدید و مردمی و اجتماعی تلاش نماید؛ این نگاه حوزه بوده و مورد تأکید شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه است و توقع است که خبرگزاری حوزه نیز در همین راستا نقش آفرینی کند.
از دیگر سو فضای مجازی اکنون شاهراه بزرگ اطلاع رسانی و چونان مویرگ های منتشر، سراسر جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد و به همین دلیل وظیفه دستگاه های مسئول تقویت زیرساخت های ملی و تامین استقلال تام در این زمینه است و وظیفه نهادهای فرهنگی و علمی و تبلیغی و اجتماعی و دینی، تولید محتوای علمی و فرهنگی جذاب وسنجیده و مناسب در این فضا است و همه باید به این ندای رسا و مکرر رهبری معظم انقلاب اسلامی(مدظله) پاسخ دهیم و فضای مجازی را بستری برای رشد اقتصادی و تولید فرایند و نیز رشد و تعالی علمی و معرفتی و فرهنگی وانقلابی قرار داده، پاکی و طهارت آن را پاس داریم. 
مراکز رسانه و فضای مجازی نهاد های دینی و حوزوی در این میدان رسالت خطیری بر دوش دارند و باید برای نقش آفرینی مؤثر و مفید برای جامعه، برآمادگی های خود بیافزایند و از ظرفیت عظیم طلاب، فضلا، استادان، محققان، مبلغان و گروه‌های جهادی در این زمینه، بهره وافر ببرند.
تقویت حوزه های علمیه استان ها از دیگر سیاست های مدیریت حوزه های علمیه است که توسعه فعالیت های خبرگزاری در استانهای مختلف می تواند به این مهم کمک اساسی کند و در همین راستا، افتتاح دفتر خبری خبرگزاری حوزه در هرمزگان را به فال نیک می‌گیرم  و از کوشش تمام جهادگران عرصه رسانه به ویژه رسانه حوزه در قم و همه استان ها تشکر و قدردانی می نمایم و امیدوارم حوزه آن استان استراتژیک و مهم، بتواند در همه عرصه ها بدرخشد.
و من الله التوفیق
علی‌رضا اعرافی
قم مقدسه_ شعبان المعظم ۱۴۴۲