کد خبر:16831   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 18 فروردین سال 1400 ساعت 16:38:0

اعتیاد کم خطرتر از کرونا نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اعتیاد کم خطرتر از کرونا نیست، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال اقداماتی در قالب فیلم، رسانه، فضای مجازی و ... با هدف پیشگیری از اعتیاد است.


دکتر سیدعباس صالحی پیش از ظهر امروز با حضور در آیین پایانی نخستین جشنواره یاریگران زندگی با بیان این مطلب افزود: در حوزه مبارزه با مواد مخدر دو موضوع تبدیل مبارزه با مواد مخدر از جنبه سازمانی و نهادی به یک مسئله علمی و تعریف و اولویت بندی رویکردها حائز اهمیت است.
وی در بخش تبدیل مبارزه با مواد مخدر از حوزه سازمانی و نهادی به یک مسئله اجتماعی تصریح کرد: لازم است مردم و تمامی حاکمیت در این حوزه احساس مسئولیت فردی و اجتماعی داشته باشند و همه سازمان ها و نهادهای اجتماعی بخشی از مسئولیت خود را معطوف به این بخش کنند. در حوزه تعریف و اولویت بندی رویکردها هم که دارای سه رویکرد انتظامی امنیتی، پزشکی درمانی و پیشگیری بهداشتی در بخش مبارزه با مواد مخدر هستیم، باید تدوین اولویت ها صورت بگیرد.
دکتر صالحی در عین حال تصریح کرد: اینکه چگونه مبارزه با مواد مخدر را از یک سازمان و نهاد به یک مسئله و مسئولیت اجتماعی تبدیل کنیم. موضوع اعتیاد و مواد مخدر از جمله آسیب های اجتماعی است که چند وجهی است و همین امر منجر می شود که عمق آن گسترده تر شود. اعتیاد دارای عوارض مختلف فردی است که بر عوارض فردی جسمانی اثر می گذارد. بسیاری از مرگ و میرها بر اثر مواد مخدر است؛ بنابراین حجم قابل توجهی از بیماری های جسمانی به این حوزه برمی گردد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اعتیاد و مواد مخدر همچنین عوارض و بیماری های روانی و روحی وسیعی هم به دنبال دارد که افسردگی، عدم اعتماد به نفس و ... از جمله این بیماری ها به شمار می آید
وی افزود: وقتی در فضای فردی به عوارض اعتیاد توجه می کنیم با دامنه وسیعی از پیامدها مواجه هستیم وقتی در حوزه جمعی هم به آن نگاه می کنیم پیامدهای آن گسترده تر می شود.
دکتر صالحی گفت: اعتیاد در قالب اقتصاد خرد هم اثرگذار است. وقتی مواد مخدر در سبد مصرف خانوار قرار می گیرد هزینه های مصرف را بالا می آورد و تاثیر آن بر اقتصاد و معیشت خانواده نمود پیدا می کند. اعتیاد همچنین در اقتصاد کلان هم تاثیر بسیاری دارد. در حوزه نرخ بهره وری، نرخ بیکاری و همچنین بر روند پولشویی، سهم تولید ملی و تولید ناخالص ملی و ... به عنوان ابعاد موثر اجتماعی مواد مخدر و اعتیاد، تاثیر دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: 65 درصد همسرآزاری، 30 درصد کودک آزاری و ... منشا اعتیاد در حوزه خشونت خانوادگی دارد. خانواده باید محل آرامش باشد ولی اعتیاد منجر به بسیاری از مشکلات در خانواده می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به عمق آسیب های اجتماعی باید تلاش کنیم مقابله با آن به یک مسئولیت ملی و اجتماعی تر تبدیل شود و تبدیل به معرفت، باور، احساس و رفتار شود و هر فرد و نهادی درد اعتیاد را حس کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال اقداماتی در قالب فیلم، رسانه، فضای مجازی و ... با هدف پیشگیری از اعتیاد است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: باید این باور ملی را ایجاد کنیم که اعتیاد کم خطرتر از کرونا نیست.
وی در ادامه افزود: باید به رویکرد پیشگیری بیش از گذشته توجه و اهتمام داشته باشیم و توجه به عوامل ذهنی معرفتی، احساسی انگیزشی و محیطی اجتماعی مهم است. پیشگیری در حوزه اعتیاد این سه حوزه را درگیر می کند. باید در این زمینه اطلاعات صحیح ارائه شود و گزاره هایی که در این زمینه قرار دارد را باید پیدا کرد و گزاره های غلط گذشته مانند اینکه با یک بار استفاده از مواد مخدر معتاد نمی شویم را بزداییم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهداف جشنواره یاریگران زندگی گفت: مسیر این جشنواره ادامه مسیر مقابله و پیشگیری از اعتیاد است و باید تجربه های جدید و قدیم در این حوزه به هم متصل شود و بدانیم چگونه می شود از فضای فرهنگ، هنر، رسانه و فضای مجازی برای پیشگیری و مقابله با اعتیاد بهره برد.
دکتر صالحی با اشاره به تولید و ساخت فیلم هایی با موضوع اعتیاد افزود: باید همکاری ها را تقویت کنیم و بخشی از آسیب شناسی ها شناسایی و مسیر پیش رو بر اساس آن تعریف شود. در حوزه سینما شاید یکی از آسیب های ما عامه گرایی بوده است در حالی که نیاز است به اعماق اعتیاد در اقشار مختلف جامعه توجه شود تا تاثیر فیلم در مخاطب نه موضعی و موقتی بلکه دائمی و مستمر باشد
وی گفت: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با امکانات علمی ستاد مبارزه با مواد مخدر می تواند با هدف رویکردهای پیشگیرانه در حوزه مبارزه با اعتیاد همکاری های مشترک مطالعاتی داشته باشد.
ساماندهی ۸۰ درصد معتادان متجاهر/ایجاد ۱۵ اردوگاه ترک اعتیاد
در ابتدای این آیین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه مقابله، درمان و پیشگیری سه راهبرد اصلی در مبارزه با مواد مخدر است، گفت: ۱۵ اردوگاه ترک اعتیاد راه‌اندازی شده و ۸۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شده‌اند.
سردار اسکندر مومنی افزود: این جشنواره نتیجه تلاش همه سازمان های فرهنگ ساز در کشور است که امروز محصول آن به نمایش گذاشته می شود.
وی درباره جایگاه این جشنواره گفت: در چهار دهه گذشته، تمرکز ستاد مبارزه بر اقدامات مقابله ای بود که خوشبختانه دستاورد خوبی به همراه داشته تا آنجا که در سال ۹۹ بالاترین میزان کشف مواد مخدر در تاریخ ایران و جهان را کسب کردیم و ضربه به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان افزایش یافت.
مومنی با یادآوری اینکه این دستاوردها در حالی اتفاق افتاد که میزان تولید مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر شده، خاطرنشان‌کرد: تمرکز بر مقابله این باور را ایجاد کرد که حاکمیت و مجموعه دستگاه ها باید تلاش کنند تا مواد مخدری نباشد تا کسی مصرف نکند که تا حدودی درست بود اما کافی نبود.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: بنابراین به این نتیجه رسیدیم که در کنار مقابله، باید به کاهش تقاضا و پیشگیری هم توجه شود و این دو مکمل هم باشند یعنی هم متولیان تلاش کنند مواد مخدر وارد نشود و هم اقدامات فرهنگی و پیشگیری ایجاد شود تا کسی مصرف نکند. بر همین اساس در جلسه ای با حضور رییس جمهوری در سال ۹۸ برای اولویت دادن رویکرد پیشگیری، طرح یاریگران با امضای رییس جمهوری به تصویب رسید.
سردار مومنی با تاکید بر اینکه این طرح برای اولویت قرار گرفتن پیشگیری تصویب شد، افزود: اهمیت کار در این بود که برای این رویکرد چه محصولی تولید شود آن هم در جایی که همه جوانان و اقشار مختلف جامعه با انبوه تنوع مواد مخدر روبرو هستند. بر همین اساس تلاش شد جشنواره ای برگزار شود و ‌آحاد مختلف جامعه تولیدات خود را ارائه دهند.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری همه دستگاه های فرهنگی کشور این جشنواره شکل گرفت و به یمن آن، امروز شاهد محصولات و بانک بزرگ فرهنگی با رویکرد پیشگیری هستیم. در این جشنواره از سوی هنرمندان برجسته در اقصی نقاط مختلف کشور محصولات فرهنگی ارائه شد و داوری صورت گرفت و محصولات فاخرتر و اثرگذار تر اولویت بندی شدند.
عرضه ۲ داروی موثر درمان اعتیاد در ۲ هفته آینده
به گفته سردار مومنی، این جشنواره در راستای این هدف کلان است که مقابله و کاهش تقاضا با هم پیش برود البته در بخش درمان هم اقدامات خوبی صورت گرفته و به رویکردهای نوینی دست یافتیم که تا دو هفته آینده دو داروی موثر در درمان اعتیاد به بازار عرضه خواهد شد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینکه تلاش بر کاهش آسیب و نگهداری معتاد در شرایط ماندگار است، تصریح کرد: متاسفانه هنوز در حوزه درمان با مشکل روبرو هستیم و ۸۰ درصد معتادان که درمان می شوند به مصرف بازمی گردند که تلاش داریم با رویکردهای جدید این معضل رفع شود. ضمن اینکه ۱۵ اردوگاه راه اندازی شده و ۸۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شده اند.
سردار مومنی تاکید کرد: موضوعات پیشگیرانه در حوزه موارد مخدر نیاز به استمرار، تلاش و صبر دارد که در زمان مناسب شاهد نتیجه آن خواهیم بود.
جشنواره یاریگران زندگی به همت ستاد مبارزه با مواد مخدر و با هدف آشناسازی هنرمندان و کسانی که تولیدکننده هنر هستند با گفتمان یاریگران زندگی و تولید فعالیت فرهنگی و هنری با رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد به صورت مجازی از آبان ۹۹ آغاز شد و ده هزار اثر ارسالی بررسی و رتبه بندی شد که ۵۰۰ اثر در بخش های مختلف داوری و از این میان به 31 اثر جوایزی اهدا شد.