کد خبر:16796   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 15 فروردین سال 1400 ساعت 13:40:0

مجوز پذیرش دانشجویان خارجی در دوره‌های کارشناسی پزشکی و داروسازی صادر شد

وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه داد دانشجویان خارجی را برای پذیرش در دوره‌های کارشناسی پزشکی (MBBS) و کارشناسی داروسازی (MPharm) جذب کنند.


دبیرخانه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی با ارائه گزارش عملکرد در سال ۱۳۹۹ مهمترین فعالیت‌های این دبیرخانه را تشریح کرد.

جلسه کمیته تطبیق و متناسب سازی برنامه‌های آموزشی برای دانشجویان بین‌المللی دبیرخانه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در اسفندماه ۹۹ موارد مهمی را برای این دانشجویان مصوب کرد.
بر اساس این مصوبه مجوز پذیرش دانشجویان بین‌المللی جهت دوره MPharm توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجوز پذیرش دانشجویان بین‌المللی جهت رشته تخصصی بیماری‌های دهان، فک و صورت (M.Sc.) از مقطع دکتری عمومی و MBBS توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجوز دوره کارشناسی فیزیوتراپی برای دانشجویان افغانستانی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صادر شد.

همچنین مجوز پذیرش دانشجویان بین‌المللی جهت رشته سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی در مقطع دکتری تخصصی (PhD) به صورت سه ساله توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصویب شد.

تصویب مجوز پذیرش دانشجویان بین‌المللی جهت دوره MBBS توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، تبریز و هرمزگان و تصویب مجوز پذیرش دانشجویان بین‌المللی جهت دوره MPharm توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و اردبیل از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین مجوز پذیرش دانشجویان بین‌المللی جهت دوره Medical Informatics در مقطع MS توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز و مجوز پذیرش دانشجویان بین‌المللی جهت دوره Medical Informatics در مقطع PhD توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصویب شده است.

به دبیرخانه شورای‌عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی تفویض اختیار شد که در صورت درخواست دانشگاه‌های دارای رشته‌های مصوب و در حال اجرا برای دریافت مجوز راه‌اندازی دوره‌ها و رشته‌هایی در همان سطح یا سطوح پایین‌تر، برای جذب دانشجویان بین‌المللی در مقاطع MS، PhD، تخصصی و فوق‌تخصصی حداکثر تا ۵۰ درصد و برای دوره‌های MBBS و MPharm حداکثر تا ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجویان داخلی مجوز صادر کند.

پذیرش شمار بیشتری از دانشجویان بین‌المللی به درخواست دانشگاه موکول به موافقت شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواهد بود.

تصویب شد که تمام دانشجویان بین‌المللی پذیرفته شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و موسسات وابسته وزارت بهداشت، درمان و آموزش موظف به گذراندن همه واحد‌های عمومی معارف اسلامی طی دوره‌های آموزشی خود هستند.
 
برگزاری جلسه هم اندیشی مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری جلسه عملیاتی کردن تفاهم نامه مشترک در زمینه ارتقای سلامت دانش آموزان بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و برگزاری دویست و سی و دومین جلسه شورای معین شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با ۷ مصوبه از جمله فعالیت‌های این دبیرخانه بوده است.
 
لازم به ذکر است، دوره MBBS یا کارشناسی پزشکی و کارشناسی جراحی درجاتی از پزشکی هستند که به دانش آموختگان این رشته‌ها در کشور‌هایی که از سنت آموزش انگلیس پیروی می‌کنند اعطا می‌شود.

MBBS (لیسانس پزشکی لیسانس جراحی) یک مدرک عمومی در مقطع کارشناسی پزشکی است که به موجب آن دانشجو در تمام جنبه‌های پزشکی آموزش می‌یابد از این رو پس از اتمام می‌تواند به عنوان پزشک عمل کند. این صلاحیت اساسی مورد نیاز برای تحصیل بیشتر در مطالعات بالاتر در پزشکی یا مدرک تحصیلات تکمیلی پزشکی است.
 
این شامل جنبه‌هایی از جمله آسیب شناسی انسان، پوست، جراحی عمومی، کودکان، آناتومی انسان، میکروبیولوژی، فارماکولوژی کاربردی و بیوشیمی پزشکی است. در بیشتر کشور‌ها، MBBS پس از ۴ سال مطالعه کامل شده است، اما بسته به چارچوب مطالعه یک کشور، حتی ممکن است تا ۶ سال نیز طول بکشد.
 
دکتری عمومی پزشکی یک مدرک تحصیلات تکمیلی یا کارشناسی ارشد است که فقط پس از تکمیل و گذراندن مدرک MBBS برای دانشجویان واجد شرایط است، اما ممکن است با عنوان دکتری برابر باشد. در برخی کشور‌ها در مقایسه با MBBS برتر است، زیرا تخصصی‌تر است. دانشجو برخلاف مطالعه همه جوانبه پزشکی مانند کودکان، زنان و زایمان و دندانپزشکی، یک بخش از تخصص را انتخاب می‌کند و این دوره تا دو سال و با الزام اجباری پایان‌نامه به طول می‌انجامد.

MBBS و MD هر دو برنامه پزشکی هستند تا پزشک شوند. مدت زمان MBBS چهار سال است، اما دوره MD دو سال بیشتر طول می‌کشد. MBBS در اصل یک مدرک کارشناسی است و دکتری عمومی در اصل کارشناسی ارشد است.

مدرک داروسازی در انگلستان با نام MPharm شناخته می‌شود که به عنوان مدرک لیسانس با مدت تحصیل ۴ سال ارائه می‌شود. در دانشگاه کینگز کالج لندن (Kings College London) این مدرک به صورت ۳ سال اولیه به عنوان مقطع کارشناسی و ۱ سال پایانی به عنوان کارشناسی ارشد محسوب می‌شود و در پایان، دانشجو مدرک کارشناسی ارشد داروسازی دریافت می‌کند.

دانشجویان پس از اتمام دوره ۴ ساله داروسازی، باید دوره یک ساله کارآموزی را بگذرانند. پس از اتمام این دوره و موفقیت در آزمون ثبت داروسازان به عنوان یک دارو ساز معتبر ثبت می‌شوند.