کد خبر:16695   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 25 اسفند سال 1399 ساعت 8:38:0

اساس نابرابری در قدرت، ثروت، منزلت و موقعیت، از نابرابری در فرصت یادگیری ایجاد می‌شود

محسن حاجی میرزایی گفت: اساس نابرابری در قدرت، ثروت، منزلت و موقعیت، از نابرابری در فرصت یادگیری ایجاد می‌شود. برای این که هیچ دانش آموزی از آموزش محروم نباشد،تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان را تعهد و تضمین می‌کنم


محسن حاجی میرزایی شامگاه یکشنبه در شورای آموزش وپرورش سیستان و بلوچستان اظهار داشت: وظیفه دارم از همه عزیزانی که در کار توسعه تعلیم و تربیت این استان تلاش می کنند  و همچنین خیرین بزرگی که حمایت از این امر مهم را بر عهده گرفته اند مراتب قدرشناسی خود را اعلام کنم.
وی افزود: تلاش برای رفع محرومیت و رسیدن به توسعه و پیشرفت یک دغدغه همگانی است و برخی استان‌های کشور به دلیل اینکه از محرومیت مزمن رنج می‌برند باید برای رسیدن به این هدف تلاش مضاعفی نیز داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: همه کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه در تکاپوی ایجاد موقعیت بهتر هستند؛ برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر شاخص‌های متنوعی مانند تولید ناخالص، میزان اشتغال، وضعیت راه‌ها و بزرگراه‌ها، کشاورزی و ... وجود دارد که شاخص‌های معتبری برای نشان دادن اقدامات انجام شده در مسیر کاستن محرومیت‌ها و رسیدن به موقعیت بهتر است.
حاجی میرزایی ادامه داد: ضمن این که کاملاٌ قبول دارم این شاخص‌ها تجلیات توسعه و نمونه‌هایی از رشدیافتگی در یک جامعه است، معتقدم اگر به دنبال یک پیشرفت واقعی و پایدار هستیم باید در لایه پایین تری به مسائل فکر کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید عنوان کرد: یکی از شاخص‌های حکمرانی درست دیدن تجلیات و مهم تر از این‌ها، دیدن جنبه‌هایی است که کمتر به چشم می‌آید، اما در عین حال تأثیرگذاری عمیق و اساسی دارد.
حاجی میرزایی افزود: یک جامعه به میزان این که توجه بیشتری به لایه‌های پنهان دارد با استمرار توسعه و پیشرفت روبرو خواهد بود و هر چه از لایه‌های پنهان غافل شویم تداوم پیشرفت و توسعه کاهش خواهد یافت.
وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به همه شاخص‌های ذکر شده نیازمند نهادهای کارآمد هستیم؛ هم دانش بشری، هم دیدگاه‌های نظری و هم تجربیات انسانی حاکی از این است که کارآمدی نهادها وابسته به کارآمدی جریان یادگیری جامعه است.
حاجی میرزایی ادامه داد: هر چقدر جریان یادگیری کارآمدتر باشد، نهادهای کارآمدتری خواهیم داشت، هر چقدر نهادهای کارآمدتری داشته باشیم می توانیم توقع پیشرفت و توسعه بیشتر هم داشته و محرومیت‌ها را سریع تر رفع کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: خیلی از چیزهایی که در لایه اول وجود دارد با پول قابل دستیابی است ولی با پول قابل استمرار نیست؛ اما در لایه پایین اتفاقاتی می‌افتد که استمرار و پایداری ایجاد می‌کند به همین دلیل وقتی درباره محرومیت در سیستان و بلوچستان حرف میزنیم بیش از آنکه از نیاز به فضاهای آموزشی گفته می‌شود که البته یک نیاز جدی است، به یادگیری احتیاج داریم که یک نیاز اساسی است.
عضو کابینه تدبیر و امید بیان داشت: اولین چیزی که باید از آن اطمینان پیدا کنیم این است که هیچ فردی در سیستان و بلوچستان نیست که فرصت یادگیری در اختیارش نباشد، هر فردی که بخواهد به دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم برود باید این امکان برایش فراهم شود، باید این را هدف‌گذاری کنیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: دست یافتن به این هدف میسرتر است و با افزایش ۱۰ برابری مشارکت خیران و افزایش ۱۰ برابری تخصیص اعتبارات دولتی و بسیج همه ظرفیت‌های استان جوابگوی نیاز فعلی به فضای آموزشی باشیم.
وی گفت: ضمن اینکه ضرورت دارد از همه ظرفیت‌ها برای رفع نیازها استفاده کنیم باید دغدغه خود را به سطح دیگری ببریم و اطمینان پیدا کنیم هیچ کسی وجود ندارد که در سن آموزش باشد اما آموزش نبیند، حال این آموزش می‌تواند حتی در چادر، کپر و یا یک اتاق اجاره‌ای انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اساس نابرابری در قدرت، ثروت، منزلت و موقعیت از نابرابری در فرصت یادگیری ایجاد می‌شود.
حاجی میرزایی اذعان کرد: اگر ما قادر نباشیم فرصت‌های یادگیری را عادلانه توزیع کنیم؛ قادر نخواهیم بود هیچ چیز دیگری را عادلانه توزیع کنیم. توزیع عادلانه هر چیز از توزیع عادلانه آموختن و یادگیری حاصل می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای این که هیچ دانش آموزی از آموزش محروم نباشد، تأمین نیروی انسانی مورد نیاز این استان را تعهد و تضمین می‌کنم، همانطور که تاکنون هم در این زمینه تلاش کرده ایم و قدم برداشتیم و باز هم ادامه خواهیم داد.
وی گفت:باید تلاش کنیم دانش آموزان به تجهیزات بهتری دسترسی داشته باشند و از فضای مناسب تر، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استاندارد و خیلی چیزهای دیگر که لازم است، بهره‌مند باشند.
محسن حاجی میرزایی اظهار داشت: جامعه برای پیشرفت و برای جهش واقعی نیازمند یادگیری واقعی است؛ باید این فضا را ایجاد کنیم، چرا که اگر این فضا محقق شود همه چیز به دنبال آن خواهد آمد.
وی خاطر نشان کرد: اولویت ما پر کردن فاصله‌های استان با کشور و ایجاد تعادل بهتر در کار است. همانطور که تلاش کردیم تا در تخصیص نیروی انسانی به این استان، سهمیه بیشتری تخصیص دادیم تا به تعادل بیشتر نزدیک شویم.
حاجی میرزایی افزود: هم در زمینه تأمین نیروی انسانی، هم در زمینه دانشگاه فرهنگیان و هم برای توانمندسازی نیروی‌های انسانی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تلاش خواهیم کرد.