به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دستور این جلسه با بیان اینکه گزارشی تحلیلی از وضعیت سرمایه اجتماعی، امید ملی و اعتماد به آینده و ارتباط این مقولهها با باورهای دینی و ظرفیتهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ارائه شد، اظهار داشت: بر اساس این گزارش ایجاد بسترهای موفقیت به ویژه برای نسل جوان و توجه به این حوزه میتواند منجر به کاهش آسیبها در حوزههای مختلف و ثبت تجربههای مثبت اجتماعی شود.
وی افزود: تقویت حوزه عقلانیت و فضای علم و دانش موجبات تقویت بنیانهای اجتماعی و دوری جامعه از آسیبها را فراهم میکند و
با توجه به فراگیری تنهایی در دنیای امروز، نگاه توحیدی جبران کننده همه تنهاییهای انسان میتواند باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن برشمردن تجربههای دوری از فطرت، تصریح کرد: توسعه ارتباطات ظرفیتی است که میتوان با استفاده از آن؛ حکمت الهی در فرایند اجتماعی شدن اثرگذار باشد و لازم است از این ظرفیت به عنوان سرمایه اجتماعی استفاده کنیم.
وی وضعیت اجتماعی جوانان جامعه را در چهار نوع تقسیمبندی کرد و گفت: نوع اول؛ نسل گرم هستند که ایمان و عمل صالح در آنها پرتوان بوده و فعال اجتماعی هستند در مقابل نوع دوم که نسل سرد هستند و ایمان در آنها ضعیف شده است.
دکتر عاملی اضافه کرد: نوع سوم، نسل ریسک که به علت ضعیف شدن ایمان ریسکپذیری برای تجربه کارهای جدید در آنها بالا رفته و نوع چهارم، نسل تردید است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در سالی که گذشت کارهای زیرساختی قابل توجهی به منظور اجراییسازی سند مهندسی فرهنگی صورت گرفت که در جلسه گزارشی از روند تدوین اسناد تصویب شده ارائه شد.
وی مزیت اصلی این اسناد را تدوین توسط مجریان و ذینفعان دانست و تأکید کرد: این فرایند، زمینه اجرای این اسناد را به بهترین شکل فراهم خواهد کرد که امیدواریم در اوایل سال جدید حداقل شش سند آماده و ارائه شود.
دکتر عاملی گفت:
در جلسه مباحثی پیرامون گرهگشایی از وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، تدوین میثاق و امید، استفاده از ظرفیت رسانهها و نخبگان برای بازسازی سرمایه اجتماعی مطرح شد و مقرر شد؛ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروه صیانت و ارتقای نشاط و سرمایه اجتماعی را ایجاد کند.
وی افزود: این کارگروه باید با کمک دستگاههایی نظیر وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صدا و سیما و استفاده از ظرفیت نهادهایی نظیر ستاد اقامه نماز جمعه، پیشنویس طرحی برای جلوگیری از تبلیغات منفی و ایجاد فضای یأس در جامعه تهیه کند.