کد خبر:16682   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 24 اسفند سال 1399 ساعت 13:50:0

نگاه ویژه وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش و پرورش به‌کتابخوانی دانش‌آموزان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه این وزارتخانه و وزارت آموزش و پرورش به موضوع کتابخوانی دانش آموزان ویژه است و با گفت و گوهای انجام شده امکان تقویت این مسیر نیز وجود دارد.


دکتر سیدعباس صالحی امروز - یکشنبه - در حاشیه بیستمین برنامه گفت‌وگوی هفته که به میزبانی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درمورد راه‌های افزایش کتابخوانی دانش‌آموزان اظهار داشت: مساله کتاب و کتابخوانی تنها به عنوان یک مصرف فرهنگی بخشی از جامعه در حوزه کودکان و نوجوان نیست بلکه این موضوع فردای کودک و نوجوان و به دنبال آن آینده ایران را تشکیل می‌دهد.
وی  افزود: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش به موضوع کتابخوانی دانش آموزان ویژه است و با گفت و گوهای انجام شده امکان تقویت این مسیر نیز وجود دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: در کتابخانه‌های عمومی بخش کودک و نوجوانان به طور مستقل وجود دارد و همچنین کتاب‌های ویژه این سنین در نظر گرفته شده است، تمامی کتابخانه‌ها بخش مستقلی خارج از فضای عمومی برای کودکان دارند.
دکتر صالحی خاطرنشان کرد: فضای مطالعه ویژه کودکان در کتابخانه‌ها کمک‌کننده این است که بتوانند فضایی را ایجاد کنند تا ارتباط کودکان و نوجوانان با فضای کتابخانه عمومی و مدارس تقویت و در نهایت طعم شیرین کتابخوانی به این واسطه ایجاد شود.
وی  همچنین درمورد مقررات انتشار کتاب‌های آموزشی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب‌های آموزشی تابع مقررات عمومی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی کتاب‌ها تصویب کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: این بدین معنی است که 10 تا 15بند از سیاست های کلی و مسایل زیر مجموعه برای اداره بررسی کتاب‌ها تعیین شده است بنابراین ما نسبت به مقررات با توجه به اهداف سند بالادستی محدودیت داریم.
دکتر صالحی اظهارداشت: در واقع اگر خارج از این حوزه، جلوی نشر کتاب گرفته شود و ناشر قصد شکایت از ما را به مراجع قضایی داشته باشد، باید امکان پاسخگویی داشته باشیم.
وی گفت:در این مقررات به کار مشترک آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ نیاز است تا اگر موردی با کتب درسی همخوانی ندارد یا اطلاعات غلط آموزشی ارایه می‌دهد، در قوانین جای بگیرد و ما به عنوان عمل‌کننده بتوانیم به آنها استناد کنیم و اصلاحیه ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی دراین باره صورت گیرد تا کتاب‌های درسی در یک حوزه منسجم‌تری قرار داشته باشد.