کد خبر:16665   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 24 اسفند سال 1399 ساعت 8:46:0

تحریم و سانسور مانع رسیدن دنیا به سرمنزل هنر قرآنی است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مراسم اختتامیه جشنواره آیات با اشاره به اینکه مردان و زنان هنرمندی وجود دارد که در ابعاد مختلف هنر می‌توانند حرف اول را در سطح جهان بزنند،‌ گفت: اگر موانعی بر سر راه هنرمندان با وجود تحریم‌ها و سانسورها نبود، می‌توان گفت ایران به تنهایی می‌توانست دنیا را به سرمنزل هنر قرآنی برساند.


مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی رسانه‌ای آیات بعدازظهر امروز ۲۳ اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران وزارت ارشاد برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، گروه همخوانی قرآن کریم آیاتی از کلام‌الله مجید را به زیبایی تلاوت کردند.
در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به بیان سخنان کوتاهی پرداخت و گفت: از اینکه جشنواره آیات بعد از سالیان سال، مجدد بازآرایی و به اجرا در سطح ملی و بین‌المللی رسیده است، مسرور هستم. ۱۰ سال قبل که جشنواره آیات طراحی شد، اسم آن را منظونه جشنواره آیات گذاشتیم، چرا که قرار بود مانند یک منظومه عمل کند.
محمدی به وقفه‌ای که در برگزاری این جشنواره به وجود آمد، اشاره کرد و افزود: بسیاری از اتفاقات مهم به علت این وقفه ایستا و راکد شد، اما خوشبختانه با از سرگیری مجدد این جشنواره، شاهد‌ خلق آثار خوب هنر قرآنی در سطوح مختلف هستیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه قرآن کریم با معارف خود در عقل‌ها و با هنر خود در قلب‌ها نفوذ می‌کند، گفت: اتفاق بزرگی که می‌تواند در یک تمدن رخ دهد، این است که مردم آن جامعه نقطه‌های تلاقی بخش‌های معارف و هنری قرآن را بیابند و آن را به هم متصل کنند. مردم ایران با تاریخ غنی و داشتن قرآن کریم، توانسته‌اند این دو محور یعنی معارف و هنر را در‌ هم بیامیزند و در قالب نمایشگاه قرآن و جشنواره آیات، آن را بروز دهند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: وقتی این دو بُعد اساسی در ‌ایران اسلامی به هم می‌رسد، خالق جشنواره‌ها و آثار برگزیده می‌شود که نمونه آن را در دنیا نخواهید دید. البته این افتخار یک مسئولیت را هم برای ما ایجاد می‌کند، به این معنا که باید این ظرفیت به دنیا منتقل شود.
وی با بیان اینکه دنیا امروز عطش هنر قرآنی دارد،‌ گفت: از آنجایی که دچار یک پوچی در دنیا هستیم، مسیر غربی‌های به پوچی رسیده این نیاز را برای ما ایجاد می‌کند که در قالب این ظرفیت، محتواهای خود را به این افراد منتقل کنیم و می‌توان با استفاده از این ظرفیت، حجم بریده‌ شده‌های غربی از دنیا را تحت پوشش این هنر قرار داد.
محمدی بیان کرد: خوشحالیم که مردان و زنان هنرمندی داریم که در ابعاد مختلف هنر می‌توانند حرف اول را در سطح جهان بزنند و اگر موانعی هم بر سر راه هنرمندان با وجود تحریم‌ها نبود و اسیر سانسورها نبودیم، می‌توان گفت ایران به تنهایی می‌توانست دنیا را به سرمنزل هنر قرآنی برساند، اما با وجود همه این تحریم‌ها، هنوز در هر نقطه‌ای از جهان وارد‌ می‌شویم، هنر ایرانی زبان‌زد دنیا بوده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش پایانی سخنان خود در مراسم اختتامیه جشنواره آیات اظهار کرد: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عالی‌ترین متولی برای ترویج هنرهای قرآنی است که این پرچم را با قدرت در دست گرفته و با وجود محدودیت‌های کرونایی، این جشنواره را برگزار کردند.
در ادامه این مراسم، گروه همخوانی محراب که از برگزیدگان این دوره از جشنواره آیات است به اجرای قطعه‌ای در مورد سردار شهید قاسم سلیمانی پرداختند و پس از آن هم کلیپی در مورد پیامبر اکرم(ص) پخش شد. در ادامه کلیپی با عنوان آقا اجازه پخش شد و‌ پس از آن جوایز نفرات برتر برخی از رشته‌ها اهدا شد.
در بخش پایانی این مراسم از برگزیدگان سایر بخش‌های جشنواره قرآنی آیات تجلیل به عمل آمد.