کد خبر:16646   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 23 اسفند سال 1399 ساعت 10:42:0

۱۸ شرکت دانش بنیان در تولید قطار ملی نقش داشتند

حجت الاسلام والمسملین دکتر حسن روحانی روز شنبه در شصت و یکمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: در طول این مدت اقدامات بسیار بزرگ و ارزشمندی برای مقابله با این بیماری عالمگیر در کشور انجام شد که می تواند به عنوان یک نقشه راه برای آینده و منبعی برای کلاس های دانشگاه باشد و به مدلی برای مقابله با بیماری های واگیر در آینده کشور تبدیل شود. رئیس جمهور با اشاره به فرا رسیدن نوروز و افزایش دیده و بازدیدهای خانوادگی در این روزها، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه همچنان با این بیماری درگیر هستیم و هنوز به یک نقطه اطمینان بخش و پایدار نرسیده ایم، امسال هم در ایام نوروز عید دیدنی ها باید با ماسک و بدون دست دادن و روبوسی باشد. دکتر روحانی با اشاره به اینکه در طول این مدت ستاد ملی مقابله با کرونا 481 مصوبه داشته که 99 درصد آن دقیقا اجرا شده و یک درصد نیز درحال اجرا است، از همه اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا بخاطر اتخاذ این تصمیمات و همه مردم بخاطر همکاری و همراهی با ستاد در اجرای مصوبات و رعایت اصول بهداشتی قدردانی کرد. رئیس جمهور با قدردانی از همکاری تولیدگران و اصناف در طول دوران شیوع ویروس کرونا، ‌گفت: عرصه تولید در این مدت حتی یک روز هم تعطیل نشد و مجموعه‌های تولیدی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عملکرد بسیار خوبی داشتند، اصناف هم همکاری و هماهنگی بسیار مناسبی از خود نشان دادند. دکتر روحانی حفظ و بهبود وضعیت کشور در زمینه کنترل و مهار ویروس کرونا را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید توجه داشت که خطر موج چهارم هنوز منتفی نیست و هر لحظه ممکن است این خطر پیش‌رویمان قرار بگیرد و لذا ضرورت دارد سبک زندگی که در طول بیش از یکسال گذشته در پیش گرفته شده را همچنان ادامه دهیم. رئیس جمهور تداوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: از همه مردم خواهش می‌کنم با رعایت نکات بهداشتی کاری کنیم که برای هیچ خانواده‌ای خطری پیش نیاید. دکتر روحانی با اشاره به روند انجام واکسیناسیون براساس اولویت‌های تعیین شده، گفت: براساس گزارشی که در این جلسه ارایه گردید در هفته جاری و هفته آینده واکسیناسیون گسترده‌ای خواهیم داشت. ضمن اینکه باید تلاش همه جانبه‌ای انجام شود که با ارتقاء تحقیقات و تولید واکسن‌های بهتر بتوانیم شرایط را عادی کنیم. رئیس جمهور افزود: هنوز نمی‌دانیم واکسن‌های جدید روی گونه‌های جهش یافته چگونه اثر می‌گذارد اما امیدواریم به گونه‌ای باشد که مردم مشکل کمتری داشته باشند. دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه مردم از آغاز شیوع این بیماری مرجعیت واحد وزارت بهداشت و درمان و متخصصین کادر پزشکی را قبول کردند، اظهار داشت: بی‌تردید اگر این مرجعیت تغییر می‌کرد به مشکلات زیادی گرفتار می‌شدیم و در این راستا مقام معظم رهبری یاری و کمک خیلی زیادی انجام دادند ،شخصاً به طور دقیق همه پروتکل‌ها را مراعات می‌کردند و چنانچه این پایه و ستون محکم نبود، این ساختمان بنا نمی‌شد. رئیس جمهور با بیان اینکه علما، مراجع و فرهیختگان نیز در این مسیر از ایجاد دوگانه علم و دین جلوگیری کردند، گفت: علم و دین بهم پیوسته بوده و جدا از هم نیستند و در این زمینه حوزه‌های علمیه، مراجع و علما کاملاً یکصدا بودند و چنانچه دو صدایی ایجاد می‌شد مخصوصاً در ایامی مانند محرم و صفر، بدون تردید با مشکل مواجه می‌شدیم. دکتر روحانی همچنین توانمندی بالای شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد تأکید قرار داد و گفت: این شرکت‌ها به خوبی به صحنه آمدند و توانستیم امکانات و تجهیزات مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم و عملکرد این شرکت‌ها در بخش دارو و تجهیزات بسیار مؤثر بود. رئیس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده برای توانمندسازی بخش سلامت در دوره شیوع ویروس کرونا، گفت: کادر بهداشت و درمان با شهامت و توانمندی وارد میدان شدند و مهارت و فداکاری خود را به رخ کشیدند. ضمن اینکه اندیشمندان و محققین کشور نیز در این مدت مقالات ارزشمندی تولید کردند. دکتر روحانی با تجلیل از انسجام و همدلی همه قوا و دستگاه‌ها در سراسر کشور، اظهار داشت: در این مدت هر سه قوه در کنار هم بودند و با محترم شمردن مصوبات، همدیگر را کمک کردیم. رئیس جمهور همچنین با قدردانی از همراهی مردم بزرگ ایران در رعایت مصوبات و دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت: مردم ایران با فرهنگ بلند و با کمک‌های مؤمنانه صحنه‌های زیبایی را خلق کردند و با همه وجود به صحنه آمدند و بویژه سالمندان و معلولین که تحت مراقبت ویژه قرار گرفتند و در واکسیناسیون نیز جزو اولویت‌ها هستند، ‌لذا تکریم مردم نسبت به سالمندان جامعه بسیار حائز اهمیت بود. دکتر روحانی با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا یک بسیج همگانی در کشور جاری شد و امروز هم ادامه دارد، گفت:‌ بسیج همگانی بدین معناست که هر آنچه لازم باشد، همه با تمام توان پای کار هستند و کمک می‌کنند. رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: باید از تجربیات یکسال گذشته خود استفاده و کاری کنیم که در سال آینده مردم با خطرات کمتری مواجه باشند تا زمانی که بتوانیم به طور کامل از خطر این ویروس در امان باشیم.


مراسم ارائه دستاوردهای پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو با حضور دکتر محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجه الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، پیروز حناچی شهردار تهران و محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران برگزار شد.
همچنین در این برنامه تفاهم نامه های ساخت ۳۱ رام قطار ملی متروی تهران، نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو امضا شد.
تبدیل تحریم ها به فرصت
محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در این مراسم با اشاره به افزایش همکاری دولت برای توسعه زیرساخت های مدیریت شهری، گفت: ما سال ۹۹ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه به این کار اختصاص دادیم و این همکاری ها ادامه خواهد داشت. دکتر ستاری در حوزه توسعه علمی و فناوری مدیریت شهری کمک و همراه هستند تا زیرساخت های فناورانه این کار در کشور فراهم شود.
به گفته وی، این پروژه ها هم در بعد ملی مهم است و هم جوابی دندان شکن به دشمنان ایران است که با وجود همه تحریم ها و دشمنی ها، ایران همچنان پابرجاست و چرخ توسعه کشور از حرکت نایستاده است .حمایت های دولت از مدیریت شهری با قوت و قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.
نوبخت همچنین بیان کرد: سیستم رانش قطار مترو با توانمندی شرکت های دانش بنیان با بهره گیری حداکثری بومی شد و سهم دانش فنی از ۳۰ به ۸۵ درصد افزایش یافته است. طراحی بدنه فلزی قطار مترو با توانمندی فنی در حال انجام است و با استفاده از تجهیزات ایران ساخت از جنس کربن استیل تولید می شود.
تیرماه سال گذشته بود که تفاهم نامه ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و صندوق نوآوری و شکوفایی برای ساخت یک رام قطار متروی تهران با ۸۵ درصد قطعات داخلی و دانش بنیان امضا شد.

یک رام قطار ملی شامل یک قطار ۷ واگنه است که بدنه قطار، دکوراسیون داخلی، سیستم بوژی، راهروی بین واگنی، ترمزها، اطلاع رسانی هوشمند، تهویه مطبوع، درب و سیستم رانش آن توسط شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است. پس از ساخت یک رام قطار ملی، بازسازی کامل ۳۱ رام قطار ملی بر اساس الگوی ساخت این نمونه صورت خواهد گرفت.
توانمندی دانش‌بنیان‌ها در تحقق شهر هوشمند
در ادامه دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به تحقق این پروژه ملی به کمک محصولات ایران‌ساخت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: پروژه سیستم رانش ملی که به بیش از ۸۵ درصد بومی‌سازی دست یافتیم از این جهت حائز اهمیت و افتخار آفرین است که توانمندی طراحی در داخل کشور به دست آمد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به نقش آفرینی بیش از ۱۸ شرکت دانش‌بنیان و ۴ مجموعه بزرگ ‌کشور عنوان کرد: تعداد قابل توجهی نیروی انسانی دانش آموخته و خلاق در این پروژه نقش آفرینی کردند تا کشور به توانمندی طراحی، که اهمیتی راهبردی دارد دست پیدا کنند.
رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: در عرصه تولید باید به این نکته توجه داشته باشیم که روح تولید دانش‌بنیان در توانمندی طراحی تحقق می‌یابد و این که به ۸۵ درصد توانمندی طراحی و تولید دست یافته ایم و این که خروج ارز با کمک محصولات ایران‌ساخت به ۱۵ درصد کاهش یافته، نشان از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و نوآوری است.
دکتر ستاری با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان در تحول حمل و نقل شهری و برون شهری گفت: در حوزه تولید موتورهای دوچرخ و برقی‌سازی خودرو، شرکت های دانش بنیان بسیار خوبی فعالیت دارند که تاییدیه های لازم را دریافت کرده‌اند. در تعامل با شهرداری تهران و مشهد برخی از این توانمندی‌ها به حوزه حمل و نقل شهری راه یافته است.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از حضور فناوری دانش‌بنیان‌ها در حوزه راهبردی، افزود: تحقق این امر نیازمند تسهیلاتی برای ورود شرکت های دانش بنیان داخلی به این حوزه است که برای الزام استفاده از خودروهای الکتریکی یا دیگر فناوری‌ها با عزم جدی دستگاه‌ها ممکن است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌های داش‌بنیان و خلاق در حوزه حل و نقل عمومی و شهر هوشمند، ادامه داد: در راستای تحقق شهری هوشمند کاملا آماده حمایت و همکاری هستیم و در این راستا با شهرداری کلان شهرها در حوزه های راهبردی همکاری داریم.
وی با اشاره به اهمیت بالای توسعه شهرهای هوشمند در تحول آفرینی و سوق دادن جامعه به سوی توسعه پایدار گفت: در آینده، شهرها نقش راهبردی در توسعه، اقتشاد و آموزش ایفا مز‌کنند و تحقق شهرهای اوشمند به کمک شرکت های داش‌بنیان و خلاق محقق می‌شود.
در این پروژه ملی، سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی، ساخت و تعمیر قطعات قطارهای مترو به ۸۰ تا ۸۵ درصد افزایش یافت و گامی بلند در مسیر شکست انحصار تولید قطار با دانش فنی بومی و تجهیزات ایران‌ساخت برداشته شد .قطار ملی مترو با ظرفیت‌ و توانمندی ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه صنعتی تولید شده است.
تکمیل این پروژه ملی و در ادامه تولید انبوه و قطارهای مترو باعث کاهش وابستگی شبکه متروی کلانشهرها به محصولات کشورهای خارجی خواهد شد و دستاوردهای متعدد دیگری نیز به دنبال دارد.

ایجاد حداقل ۲۵ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم، فعال شدن ۲۵۰ شرکت داخلی در زمینه تامین مواد اولیه و همچنین سازندگان قطعات ایران‌ساخت صنعت ریلی، کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام شده واگن‌های مترو از جمله دستاوردهای این پروژه است.
نقش شر‌کت‌های دانش‌بنیان در توسعه شهری و اقتدار
همچنین محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در این مراسم با بیان این‌که توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان به درستی در مسیر بومی‌سازی سیستم رانش قطار مترو استفاده شده است، گفت: هزینه‌های هنگفتی در ایجاد زیرساخت‌های مترو صورت گرفته است، بااستفاده از سیستم رانش ثمربخش و کارآمد می‌شود. بنابراین حضور شرکت‌های دانش بنیان در این بخش مهم، اقدام قابل توجهی است که بهره‌وری حمل و نقل کشور را افزایش خواهد داد.
رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بومی‌سازی تجهیزات حمل و نقل عمومی به ویژه سامانه رانش مترو افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش‌های ارزشمندی انجام داد و پای شرکت‌های دانش بنبان به حوزه حمل و نقل عمومی باز شد.
هاشمی ادامه داد: سیستم بوژی و رانش جزو سامانه‌هایی بود که روزهای نخست تصور نمی‌کردیم بتوانیم در داخل کشور تولید کنیم اما خوشبختانه با توانمندی دانش‌بنیان‌ها نه تنها در داخل کشور تولید شده بلکه کارایی بسیار خوبی را ارائه داده است.
رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اهمیت بومی سازی سامانه حمل و نقل عمومی در اقتدار و خودکفایی کشور گفت: با حرکت سازنده در مسیر سیستم رانش بومی امید است بتوانیم صاحب واگن کاملا بومی شویم. تحقق این موضوع به امنیت ملی بازمی‌گردد چراکه ۱۰ میلیون سفر مترویی نباید به بیگانگان وابستگی داشته باشد.
هاشمی با بیان این‌که تامین اعتبارها از سوی دولت می تواند زمینه ساز ایجاد ۲۵هزار شغل شود و ضمن توسعه سیستم حمل و نقل عمومی سازگار با محیط زیست از آلودگی هوای تهران کاسته شود، بیان کرد: این صنعت هنوز جای فعالیت بسیاری دارد و می‌تواند به شهرهای دیگر توسعه یافته و این صنعت پویا به مردم ایران خدمت کند‌.
توانمندی ایران در دستیابی به فناوری های پیشرفته
محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران نیز دستاورد جمهوری اسلامی در  ۴ دهه در تربیت نیروی انسانی و توسعه زیرساخت‌های فناورانه را ارزشمند دانست و گفت: همچنان که تلاش‌های کشور در حوزه درمان و سلامت به دست آمد که در رقابت تنگاتنگ با شورهای پیشرفته قابل توجه بود، نشان دهنده توانمندی کشور در دست یابی به دانش، فناوری و دست یابی به زیرساخت‌های فناورانه است. در حوزه حمل و نقل شهری نیز به همین منوال اقتدار و توانمندی خود را به نمایش گذاشتیم که تمامی ابعاد آن درخور توجه، ارزشمند و شایسته قدردانی است.
ابوترابی فرد ادامه داد: این کار از سال ۱۳۶۱ آغاز شد و امروز به دستاوردهای ارزشمندی رسیده‌ایم که نماد اقتدار و توانمندی کشور است.
وی با اشاره به اقدام ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کار دانشی و فناورانه ای که در بوم سازی سیستم رانش مترو صورت گرفته است بیان کرد: طراحی و ساخت قطار ملی انصافا کار بزرگی است؛ بومی سازی سیستم رانش در کوتاه ترین زمان و با کمترین امکانات با حمایت معاونت علی و فناوری با یک سوم‌ هزینه های ارزی انجام شد، به طوری‌که هزینه ارزی ۲۰ میلیون یورویی، به  ۸ میلیون یورو کاهش یافت.

ضرورت توسعه وسایل حمل و نقل شهری برقی
در ادامه این مراسم پیروز حناچی شهردار تهران نیز با اشاره به آلودگی هوای کلان شهرها، گفت: یکی از راه هایی که شهرهای بزرگ و آلوده جهان برای مبارزه با آلاینده ها در نظر گرفته اند، برقی سازی خودروها است. آمارها نشان می دهد که در تهران میزان آلاینده کمتر شده اما برای تحقق بیشتر این موضوع نیاز داریم که از وسایل حمل و نقل برقی استقاده کنیم.
وی افزود: پروژه امروز مصداق نترسیدن ایران از بحران ها و استفاده درست از آنها برای توسعه و پیشرفت کشور است . توسعه حمل و نقل عمومی یکی از روش های کاربردی در کاهش آلودگی های شهری است. قصد داریم کاری کنیم که ۵۰ درصد سفرهای درون شهری با وسایل نقلیه عمومی به خصوص مترو انجام شود. اما این کار نیازمند تامین زیرساخت های لازم است. تا پایان امسال ۴ ایستگاه مترو در تهران راه اندازی می شود. تلاش می کنیم این کار با سرعت بیشتری ادامه یابد.

بازسازی ۳۱ رام قطار مترو با اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان
همچنین مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردای تهران در این مراسم، گفت: امروز ۳ تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار متروی تهران، نوسازی ۱۰ هزار دستگاه فرسوده شهر تهران و خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو به ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان امضا شد.
وی افزود: تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار ملی متروی تهران به ارزش ۴۱۳ میلیارد تومان امضا شد و۳ هزار میلیارد تومان نیز هزینه خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردای تهران با اشاره به افتتاح ایستگاه های یادگار امام و شهید ستاری خط ۶ متروی تهران، گفت: این ایستگاه ها با اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شده است و تا پایان سال جاری ۶ ایستگاه مترو در تهران اضافه می شود.