کد خبر:16427   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 5 اسفند سال 1399 ساعت 19:28:0

برنامه پیوست فرهنگی مدیریت بحران‌های طبیعی بررسی شد

جلسه 754 شورای فرهنگ عمومی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون بحث و بررسی «برنامه پیوست فرهنگی مدیریت بحران‌های طبیعی» با حضور دست‌اندرکاران وزارت کشور و جمعیت هلال احمر برگزار شد.


دکتر سید عباس صالحی در ابتدای این جلسه با اشاره به سند پیوست فرهنگی مدیریت بحران‌های طبیعی گفت: روال سندهایی که به شورای فرهنگ عمومی ارجاع می‌شود به این شکل است که با حضور مدیران دستگاه‌ها سند بررسی و پس از جمع‌بندی به دبیرخانه شورا ارسال می‌شود، دبیرخانه شورا نیز موظف است پس از بررسی نهایی سند و ویرایش آن برای اعضای شورا سند را ارسال کند تا سند نهایی شود.
وی ادامه داد: در ارتباط با سند فوق نیز باید گفت پس از سیل 98 پژوهشگاه سوانح طبیعی مطالعات جدیدی را در این خصوص انجام داده است، سند امروز که در حال بررسی خواهد بود بخشی از این تحقیقات است، از این رو باید ابعاد فرهنگی و اجتماعی این سند را بررسی کرد تا بدانیم که در شرایط بحران از نظر فرهنگی و اجتماعی چه باید کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به نظر می‌رسد باید یک مجموعه مشترک از دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، پژوهشگاه سوانح طبیعی و ستاد مدیریت بحران کشور تشکیل و پس از بررسی این سند نظرات کارشناسی خود را اعمال کنند تا بتوانیم به یک سند نهایی و اجرایی برسیم.
دکتر صالحی یادآور شد: کار پژوهشکده سوانح طبیعی در مورد سند فوق خوب بوده و 20سند دیگر نیز زیر مجموعه این سند است، اما باید فرهنگ توقعات مردم در موقعیت بحران، حین بحران، کمک‌های مردمی و آرامش در بحران را که جزء معضلات ستاد بحران کشور است را مدنظر قرار دهیم.
وی افزود: در این راستا باید برشی که قرار است با حوزه فرهنگ همراه باشد از سوی ستاد مدیریت بحران کشور برای شورای فرهنگ عمومی ارسال شودتا بتوان یک تقسیم کار فرهنگی برای موقعیت بحران پیش‌بینی کرد، البته تمام اطلاعات لازم برای سند ستاد مدیریت بحران تا یک ماه آینده آماده شود تا پس از بررسی دقیق و نظرات کارشناسی بتوانیم این سند را نهایی و در همین دولت عملیاتی کنیم.
در ادامه این جلسه اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه امروز در مدیریت بحران یک مدیر نیازمند آرامش برای تصمیم‌گیری بهتر است، گفت: در ابتدای حوادث رسانه‌ها دنبال تعداد کشته‌شدگان هستند و این باعث می‌شود که تمرکز برای خدمات‌رسانی از بین برود، از طرفی دیگر در حوادث گاهی با مشکل بزرگ‌نمایی روبه‌رو هستیم.
وی ادامه داد: در امدادرسانی هنوز فرهنگ استفاده از کمک‌های ارسالی وجود ندارد، برای مثال در زلزله کرمانشاه به علت اینکه نام سرپل ذهاب بیشتر به زبان‌ها افتاد همه کمک‌ها به این منطقه ارسال می‌شد در حالی که روستاهای اطراف این منطقه مشکل غذا و چادر داشتند، در همین شرایط در سرپل ذهاب غذا، چادر و پتو بیش از نیاز وجود داشت.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی این است که هیچ دستگاهی به نکات ایمنی که اعلام می‌شود توجه نمی‌کند، در حال حاضر 54هزار پلاک در کرج روی گسل ساخته شده است، در تهران، تبریز و... نیز با وجود تذکرات فراوان هیچ اقدامی را شاهد نیستیم، در تهران در صورت وقوع حادثه تنها 20درصد آمادگی برای بحران وجود دارد.
علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در موقعیت بحران تصریح کرد: امروز رسانه‌ها را نمی‌توان کنترل کرد، البته اگر مدیر بحران سریعا اطلاع‌رسانی لازم را در مورد حادثه‌ای نداشته باشد مردم با موبایل خود یک رسانه‌ خواهند بود.
وی افزود: البته خیلی از مسئولین نیز نسبت به منطقه خود توجیه نیستند، در همین حادثه سی‌سخت مسئولی اعلام کرده است که هزار چادر دیگر برای این منطقه نیاز است. در این شرایط مجوعه فرهنگی می‌تواند همه را توجیه کند و به نظر می‌رسد باید رسانه‌ها را خوب تغذیه و نسبت به موقعیت توجیه کرد.