کد خبر:16426   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 5 اسفند سال 1399 ساعت 14:8:0

واگذاری بازار ایران به کشور‌های خارجی در مقابل انتقال فناوری

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: نباید بازار کشور به صورت رایگان در اختیار کشور‌های خارجی قرار گیرد، بلکه باید در مقابل انتقال فناوری این امر صورت گیرد.


دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور درباره بودجه جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: از همان ابتدا بودجه تخصیص داده شده به جهاد دانشگاهی مبلغ بسیار کمی بود.
او افزود: همواره سعی کرده‌ایم با بودجه کم تنها فاز صفر کار‌های تحقیقاتی و فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی را در حوزه‌های مختلف انجام دهیم و پس از آن بودجه فازهای بعدی را با قانع کردن صنایع مختلف و انعقاد قرارداد پژوهشی با آن‌ها تامین کرده‌ایم.
طیبی تصریح کرد: در سال‌های مختلف تلاش کردیم مبلغ بودجه جهاد دانشگاهی را افزایش دهیم که در مواردی هم موفق شدیم و این کار باعث شده تا فناوری‌های بیشتری را تولید کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: از آنجایی که توانمندی جهاد دانشگاهی به صورت مرتب افزایش می‌یابد، بودجه مورد نیازمان برای انجام کار‌های بزرگ‌تر افزایش پیدا می‌کند و بودجه ۲۰ درصدی برای تامین مخارج جهاد دانشگاهی به هیچ عنوان کافی نیست.
طیبی گفت: در برخی از حوزه‌ها قانع کردن کارفرما برای تولید فناوری‌های بزرگ‌تر بسیار زمان‌بر خواهد بود، بنابراین تقاضای ما همیشه از دولت این است که بودجه ما را افزایش دهد، زیرا هرچه بودجه افزایش یابد قطعا فناوری‌های پیشرفته‌تری هم تولید خواهد شد.
او ادامه داد: قانع کردن کارفرمایان به علت بودجه کم جهاد دانشگاهی به زمان ۳ تا ۱۰ یا ۱۲ ساله احتیاج دارد و این موضوع باعث هدر رفتن فرصت‌ها خواهد شد، البته با حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت برای سال ۹۸ و ۹۹، ۱۵ یورو برای پیشبرد ۳۱ فناوری در اختیار جهاد دانشگاهی قرار گرفته است که تعدادی از آن‌ها به نتیجه رسیده و مابقی تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.
رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه قصد تولید ۴۰ فناوری مورد نیاز کشور را داریم، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ توصیه کرده بودند که توانمندی‌هایمان را در پیاده سازی نقش جامعه علمی کشور مشخص کنیم و بعد از مذاکره با دولت درخواست واگذری این توانمندی‌ها را داشته باشیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی ۷ ماموریت برای جهاد دانشگاهی مشخص شد.
او افزود: یکی از ماموریت‌های جهاد دانشگاهی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد این بود که بازار خودمان را در مقابل انتقال فناوری واگذار کنیم، به هیچ عنوان نباید بازار کشورمان به صورت رایگان در اختیار کشور‌های خارجی قرار گیرد.
طیبی گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند در چند حوزه متولی انتقال فناوری باشد و بحث حمل و نقل ریلی و ماموریت کلان تولید دانش به صورت ملی را در برنامه توسعه ششم ذکر کرده‌ایم.