کد خبر:16387   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 3 اسفند سال 1399 ساعت 14:2:0

در نامه شهید سلیمانی به دخترش، عشق به خداوند مشهود است

آیین رونمایی از «ترجمه ۲۰ زبانه نامه شهید سپهبد اسلام و ایران حاج قاسم سلیمانی برای دخترش فاطمه، هدیه به دختران و پسران» طی مراسمی به همت بسیج اساتید دانشگاه‌های کشور در دانشگاه تهران برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت امیرالمومنین (ع) اظهار کرد: از دکتر زارعی و همکاران بسیج اساتید که همت کردند و این کار بسیار ارزشمند ترجمه نامه سردار بزرگ، فهیم، الهی، عارف و حکیم خطاب به دختر مهربانشان فاطمه خانم را انجام دادند، تشکر می‌کنم.



وی ادامه داد: به عقیده بنده این نامه خطاب به جهان است چرا که مشهود است سردار سلیمانی در نگارش این نامه دغدغه جهان و جهانیان را داشته است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به شخصیت سردار سلیمانی گفت: شخصیت سردار سلیمانی دارای ویژگی‌هایی است که جامعه ایرانی همواره آرزوی حضور چنین شخصیتی را در این مرز و بوم داشته و دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شهید بزرگ و حکیم الهی سردار سلیمانی جامع همه خصلت‌های خوب و زیبا بود و نمادی شد برای انسان بزرگ و بلندنگر که از همه پیرایه‌های دنیایی و خودخواهانه به دور بود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه وجود سردار شهید سلیمانی خیر محض بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر از شخصیت و ویژگی‌های انسانی سردار سلیمانی صحبت می‌شود اما باید در تاریخ ابعاد هوشمندانه راهبردی نظامی سردار سلیمانی بیان شود.
وی تأکید کرد: باید به این نکته توجه شود که شهید سلیمانی در حوزه دفاعی و نظامی ویژگی‌های برجسته خاص خود را داشت و کار نظامی او در کنار کار نظامی که یک غیرمسلمان انجام می‌دهد فرسنگ‌ها فاصله دارد.
دکتر عاملی ضمن اشاره به نقش کلیدی سردار شهید سلیمانی در پاکسازی عراق و سوریه از حضور داعش، افزود: خارج کردن داعشی که حمایت تمام سرویس‌های امنیتی و جاسوسی دنیا را داشت و سلاح‌های پیچیده در اختیارش قرار می‌دادند کار آسانی نبود اما سردار سلیمانی همین کار بسیار سخت را با ملاحظات الهی انجام داد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به 5 نکته مهم در نامه سردار سلیمانی به دخترش فاطمه اشاره کرد و گفت: نکته اول مربوط به عاشقانه‌های این نامه است، در این نامه عنصر عشق، مهر و  محبت نه فقط نسبت به فرزندان سردار سلیمانی بلکه نسبت به همه وجود دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: سردار شهید سلیمانی در نامه تمثیل می‌کند که در آینه خود را تکریم نمی‌کند و چشم او  که عنصر مهمی است را مدنظر قرار نمی‌دهد و می‌گوید که فرزندانش را چشم خود می‌داند و اگر آزاری به آنها وارد شود تمام وجودش آسیب می‌بیند؛ اما سردار شهید سلیمانی فراتر از فرزندانش تمام جهانیان و مردم را هم نگاه می‌کند.
به گفته دکتر عاملی عاشقانه‌های سردار سلیمانی از جنس عاشقانه‌های خداوند است چرا که خداوند دنبال نجات، هدایت و حفاظت از انسان‌ها است و نمی‌خواهد به  انسان‌ها ضرر برساند و عاشقانه‌های سردار سلیمانی نیز عطر خداوند و ویژگی‌های خدا را دارد.



وی ادامه داد: نکته دومی که در این نامه به چشم می‌خورد عشق به خداوند است، سردار سلیمانی در نامه می‌گوید که از خدا می‌خواسته تا قلب و وجودش مجذوب خداوند شود. در واقع سردار سلیمانی به دنبال این بود که تا خواسته‌هایش مبتنی بر آن چیزی باشد که خداوند می‌خواهد و در مسیری حرکت کند که خداوند می‌پسندد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هوای نفس باعث می‌شود عقل انسان به درستی کار نکند، افزود: عقل‌ورزی بالایی که در شخصیت سردار سلیمانی وجود داشت به جهت آن بود که او با خدا پیوند خورده و وجودش توحیدی و الهی شده بود.
وی با اشاره به اینکه سفرهایی که سردار سلیمانی می‌رفت نگرانی خانواده و دوستداران او را در پی داشت، تصریح کرد: سردار شهید سلیمانی در این نامه می‌گوید در یک معامله قرار گرفته است و همان‌طور که افراد فعالیت در حوزه‌های علمی، زراعت، تجارت و... را انتخاب می‌کنند، او رکن دوم اعتقادی مسلمانان یعنی توجه به معاد و جاودانگی را مورد توجه قرار می‌دهد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه رکن اول اعتقادی مسلمانان توحید، رکن دوم نبویت و توجه به سیره پیامبر و رکن سوم توجه به معاد و آخرت است و البته عدالت و ولایت و امامت محتوای مهم و بنیادین این مسیر است، گفت: سردار سلیمانی در نامه خود می‌گوید من فکر کردم چه چیزی باقی می‌ماند، پول، مقام و ثروت از بین رفتنی است اما کاری جاودانه خواهد بود که رضایت خداوند در آن وجود داشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه آینده‌نگری به معنای توجه به جهان جاودانگی است، افزود: آینده‌نگری به معنای توجه صرف به پیشران‌های فناوری نوین و فکر کردن به مؤلفه‌های مختلف نیست بلکه بزرگ‌ترین آینده‌نگری، توجه به جهان آخرت است که جهانی پایدار و ماندگار است؛ در واقع ضعف مولفه‌های توسعه پایدار هم در همین معناست که در نهایت به مولفه‌های پیشرفت در این جهان توجه می‌کند و متغیرهای مرتبط با جهان جاودانه را مورد محاسبه قرار نمی‌دهد.



دکتر عاملی ادامه داد: نکته سوم این نامه، انعکاس وجود پاک و رها شده از وابستگی‌ها و پیرایه‌ها، در شخصیت سردار سلیمانی است.
وی به بیت شعری از مولوی «نَفست اژدرهاست، او کی مُرده است؟ / از غم و بی آلتی افسرده است» اشاره و تصریح کرد: انسان عمیق گرفتار خودخواهی است و امکانات و موقعیت‌ها، منشاء تقویت خودخواهی می‌شود. اما شهید سلیمانی همواره تأکید کرده که نه سردار‌ قاسم و نه سردار سلیمانی را دوست دارد بلکه فقط به قاسم علاقه می‌ورزد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به عقیده بنده درون هر کدام از ما "انا ربکم الاعلی" وجود دارد که مذهبی و غیر مذهبی، مؤمن و غیر مؤمن را نمی‌شناسد و همه را درگیر می‌کند اما سردار شهید سلیمانی در رفتار اجتماعی خود و رفتار با خانواده شهدا و  سربازان بی‌پیرایه بود و این موضوع را نیز در نامه برجسته کرده است.
دکتر عاملی ادامه داد: نکته چهارم این نامه مربوط به فلسفه کار نظامی است. کار نظامی در کشورمان جنبه بازدارندگی دارد و این موضوع بارها توسط سرداران نظامی کشور تأکید شده که ما برای جلوگیری از جنگ و نه برای جنگیدن، تلاش می کنیم.
دبیر شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه تقویت قدرت نظامی کشور برای جلوگیری از جنگ و کشتن انسان‌هاست، تصریح کرد: کشتن جسم یک بُعد دارد، اما کشتن روح فراتر از آن است. امروز ما در جنگ تمام ایران هستیم. جنگی که به دنبال فرصت برای ترور و نابودی جسم است و هم جنگی که به دنبال ازبین بردن فرهنگ و شخصیت الهی فرد و جامعه است.
وی ادامه داد: منطقی که این سردار بزرگوار در نامه خود ذکر کرده این است که برای جلوگیری از آدم کشی آمده و این موضوع مظلومیت سردار سلیمانی را نشان می‌دهد؛ دنیا باید راست‌قامت مقابل سردار سلیمانی بایستد و تحت عنوان اسوه حقوق بشر او را تمجید کند.
دکتر عاملی تأکید کرد: سردار سلیمانی از آدم‌کشی‌های گسترده جلوگیری کرد و حتی امنیت آمریکا و اروپا هم مدیون سردارسلیمانی است، اگر سردار سلیمانی نبود داعش فجایعی را به وجود می آورد که دنیا مقابل آن متحیر می‌ماند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: آن بی لیاقتی که  دستور ترور سردار سلیمانی را داد، نمی‌داند که با چه انسان تمام عیاری سروکار دارد که اولین اثر اقدام او،  فروپاشی خودش بود. در شرایطی که چندین دوره متوالی، روسای جمهور آمریکا 2 دوره‌ای بودند،  اما ترامپ  یک دوره‌ای شد و فرو ریختن او به حذف از دوره دوم ریاست جمهوری با ذلت و سرخوردگی بود که البته زمین خوردن‌های او باقی مانده است.



وی با اشاره به نکته آخر این نامه گفت: نکته پنجم این نامه نگاه بزرگ سردار است، او خود را سرباز در خانه هر مسلمان می‌دید. سردار شهید سلیمانی در نامه خود می‌گوید دوست دارم خداوند به من این قدرت را بدهد که بتوانم از تمام مظلومان عالم دفاع کنم که این مأموریت قرآنی است که خداوند به همه مسلمانان داده است و این عزیز بزرگوار پرچم دار دفاع از مظلومین در دوران ما شد.
دکتر عاملی با بیان اینکه سردار سلیمانی در این نامه می‌گوید من متعلق به سپاهی هستم که نمی خوابد و نباید بخوابد تا دیگران در آرامش بخوابند، افزود: در نامه خطاب به دخترش می‌گوید بگذار آرامش من فدای آرامش مردم شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: پیام و وجود سردار شهید سلیمانی جاودانه شد و حتماً امروز یکی از الگوهای قدرتمند در توجه و پیروی از مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی»، سردار سلیمانی است.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه راز موفقیت سردار شهید سلیمانی این است که حکیم‌گرا و ولی‌گرا بود، گفت: سردار شهید سلیمانی خود را از سیاست‌های قوم‌گرایانه، حزب‌گرایانه و دسته‌بندی‌هایی که در آن عطر خدا نیست جدا کرده و خود را به حکیم انقلاب اسلامی و مسیری که نگاه رهبری به آن وجود داشت پیوند زده بود و همواره این مسیر را طی می‌کرد.