کد خبر:16361   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 29 بهمن سال 1399 ساعت 15:44:0

کانون‌‌های فرهنگی-تربیتی می‌توانند فرصت‌های خارج از درس و مدرسه را فراهم کنند

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی ـ تربیتی پبامی صادر کرد.


متن پیام محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی ـ تربیتی خطاب به همایش تماس تصویری و مجازی مدیران کل آموزش و پرورش، معاونین پرورشی و فرهنگی، رؤسای ادارات فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی و 1182 مدیر کانون فرهنگی تربیتی سراسر کشور به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
کانون‌های فرهنگی-تربیتی براساس اساسنامه مصوب پانصد و سومین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش به تاریخ 30/11/68 با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، کشف، رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان، تقویت شخصیت و خودباوری و مهارت‌آموزی و به‌عنوان یکی از محیط‌های یادگیری مورد تأکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مکمل‌ فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس، برای ارائه خدمات فرهنگی، هنری، مهارتی و ... در سطح کشور تشکیل شدند و شروع به فعالیت نمودند. این کانون‌ها به‌عنوان محل امن تربیتی توانسته‌اند با ارائه برنامه‌های متنوع مورد وثوق خانواده‌ها واقع شوند و اعتماد اولیا را به خود جلب نمایند.
فعالیت‌های کانون‌‌های فرهنگی-تربیتی می‌تواند مجموعه‌ای از تجارب و فرصت‌ها را خارج از حیطه درس و مدرسه و با عنایت به استعدادها و نیازها و علایق متفاوت دانش‌آموزان دنبال نماید تا ضمن کمک به افزایش توانایی‌های فردی و اجتماعی، زمینه‌های نهادینه‌سازی تربیت رسمی کسب شده در مدارس مطابق با اخلاق، فرهنگ و هنر اسلامی، فراهم آید و اسباب تبدیل آموزه‌های فراگیران به رفتارهای مبتنی بر فرهنگی دینی و اسلامی و ایرانی حاصل شود.
برنامه‌ریزی و برگزاری برنامه‌های متنوع و سبدی از فعالیت‌ها از قبیل انجمن‌های 22گانه، کارگاه‌های مهارتی-آموزشی، برنامه‌های عمومی و مناسبتی، برنامه جوانه‌ها و برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف، بستری برای شناسایی و جذب دانش‌آموزان به این مراکز است.
بی‌تردید برای نیل به این مهم به ارائه الگوهای مناسب برنامه‌ای و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص نیاز است و نوسازی، بازسازی و تجهیز و همچنین بازمهندسی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کانون‌های فرهنگی-تربیتی و کانون مدرسه، یکی از الزامات روند پیشرفت جاری در نظام تعلیم و تربیت است که رهاورد آن، مهارت‌ورزی و مهارت‌آموزی و تربیت فرزندانی توانمند و متخلق به اخلاق اسلامی است که در صورت تحقق این امر، حلقه مفقود‌ه‌ای که از آن در آموزش و پرورش به‌عنوان بی‌ارتباطی مفاهیم درسی با زندگی واقعی و آینده شغلی دانش‌آموزان یثاد می‌شود، با حمایت و تقویت کانون‌ها از بین خواهد رفت.
در آستانه قرن جدید، کانون‌های فرهنگی-تربیتی، برنامه‌ریزی لازم را برای نیازهای دانش‌آموزان ایرانی-اسلامی 1400 در دستور کار خود قرار داده‌اند و در سال‌جاری نیز با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا با استفاده از فضای مجازی به‌ویژه بستر شبکه شاد برنامه‌های متنوعی با تشکیل کانال‌ها و گروه‌های کلاسی از قبیل: تولید بیش از یک میلیون و 200 ماسک و 300 هزار لباس پرستاری، راه‌اندازی پویش هر خانه یک کانون فرهنگی-تربیتی، تولید بیش از 700 محتوای آموزشی و پرورشی برای گروه‌های کلاسی در فضای مجازی و برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری علوی و نو غلامان حسینی، پیش‌بینی و اجرا نموده‌اند.
در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مدیران کل آموزش و پرورش، دست‌اندکاران حوزه پرورشی و مدیران کانون‌های فرهنگی-تربیتی در تقویت زیرساخت‌ها، لازم است توجه ویژه به بحث نیروی انسانی به‌عنوان نیروی محرکه این فضاها، تجهیز کانون‌های فرهنگی-تربیتی به امکانات و دانش‌ روز و همچنین توسعه این مراکز در مناطق محروم و کمتر برخوردار برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مدنظر برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران قرار گیرد.