کد خبر:16251   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 21 بهمن سال 1399 ساعت 12:11:0

زنان ۸۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ضمن تاکید بر اهتمام جدی دولت بر حمایت و گسترش صنایع دستی تصریح کرد، ۸۵ درصد صنایع دستی کشور توسط زنان تهیه و تولید می‌شود.


دکتر معصومه ابتکار روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه جشنواره فجر صنایع دستی با تاکید بر اینکه امروزه صنایع خلاق یکی از ابعاد مهم اقتصادهای جهان محسوب می شوند، اظهار داشت: صنایع دستی از جمله صنایع خلاقی هستند که خوشبختانه در کشور در مورد آن مزیت های فوق العاده ای داریم.
وی یادآور شد: در ایران ۸۵ درصد صنایع دستی توسط زنان تهیه و تولید می شود و دلیل عمده آن این است که هنر و عشق و علاقه آنان برگرفته از فرهنگ غنی و فرهنگ قومی، منطقه ای و طبیعت زیبا است که باعث شد ایرانی ها به سمت صنایع دستی بروند.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه بهترین حمایت از این زنان برگزاری همین نمایشگاه ها و جشنواره ها است، خاطرنشان کرد: اتفاقی که شاید به دلیل شیوع کرونا کمی با دشواری مواجه بوده اما با همت معاونت صنایع دستی شاهد برگزاری این نمایشگاه هستیم که در جهت حمایت از صنعتگران صنایع دستی است.
ابتکار با تاکید بر اینکه این نمایشگاه ها فرصتی برای تشویق و ارائه بیشتر کارهای هنری است، خاطرنشان کرد: نکته جالب تر اینکه این نمایشگاه ها تلفیقی از سنت و مدرنیته و کارهای بدیع و جدیدی است.
دولت دوازدهم اهتمام ویژه ای به گسترش صنایع دستی دارد
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده درباره حمایت های دولت دوازدهم از صنایع دستی گفت: مشکلات عدیده ای بر سر راه صنعتگران صنایع دستی وجود دارد که با حمایت ها و تلاش های دولت بخشی از آن رفع شده و بطور قطع کافی نیست و باید استمرار داشته باشد. معاونت امور زنان هم به نوبه خود حمایت هایی داشته هم در بحث توان افزایی در آموزش ها و هم اجرای طرح کمند برای دختران دانشجو که بخشی از آن مربوط به صنایع دستی است.
ابتکار با تاکید بر اینکه خیلی از جوانان علاقه مند هستند در حوزه صنایع دستی آموزش ببیند تا در کنار رشته تحصیلی خود در این حوزه هم فعالیت کنند، یادآور شد: برهمین اساس، برگزاری این دوره ها با همکاری سازمان صنایع دستی ادامه دار خواهد بود.
شبکه بازاریابی دیجیتالی بزودی رونمایی می شود
وی با بیان اینکه بحث بازاریابی در این عرصه بسیار مهم است، تاکید کرد: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری دستگاه های مرتبط، شبکه بازاریابی دیجیتال را بزودی راه اندازی می کند. 
ابتکار افزود: در سفرهای استانی به کرمانشاه و کردستان شاهد بودیم که در بازارهای منطقه ای کار های خوبی برای معرفی صنایع دستی انجام شده و خوشبختانه فرصت های خوبی در سطح منطقه داریم.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: دولت هم حمایت های لازم را برای ایجاد فضای عرضه کالا توسط زنان هنرمند ادامه می دهد از جمله از شبکه دیجیتالی بازاریابی که پلتفرم جدیدی از سایت های مختلفی است که در سطح کشور در جهت عرضه کالا و خدمات زنان وجود دارد.
ابتکار درباره بیمه زنان هنرمند در حوزه صنایع دستی تصریح کرد: دولت به این امر توجه ویژه داسته و دارد که در بودجه ۱۴۰۰ هم مدنظر قرار گرفته است. 
به گزارش گروه ایرنا، مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره صنایع‌دستی فجر روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۹۹ با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده و پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی برگزار شد.
در این دوره از جشنواره به ۶ هنرمند برگزیده، نشان سرو سیمین ویژه جشنواره فجر صنایع‌دستی به‌همراه جایزه غیرنقدی و به ۶ هنرمند برگزیده دیگر دیپلم افتخار و جایزه غیرنقدی اعطا می شود.
همچنین در این مراسم از دو بانوی هنرمند که در نمایشگاه و مسابقه مجازی صنایع‌دستی برگزیده جهان به نمایندگی از منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی شرکت کرده بودند و حائز رتبه شدند، تجلیل شد.
در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه صنایع‌دستی فجر، آثار تعدادی از هنرمندان فقید نیز به نمایش گذاشته شد. 
نمایش آخرین دستاوردهای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران، آشنایی با هنرمندان جوان و کشف استعدادهای نو در عرصه صنایع‌دستی،  ایجاد فضایی برای مواجهه بی‌واسطه مخاطبان با آثار صنایع‌دستی و ارتباط با هنرمندان از اهداف برگزاری این جشنواره صنایع دستی فجر است.
ساعت بازدید از نمایشگاه آثار پنجمین جشنواره صنایع‌دستی فجر  از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ٣٠ دقیقه به جز پنجشنبه و جمعه‌ها و ایام تعطیل است و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به محل موزه ملی ایران در خیابان ٣٠ تیر مراجعه کنند.
در این نمایشگاه حدود ۳۰۰ اثر از ۱۵۰ هنرمند به‌نمایش در خواهد آمد و مراسم اختتامیه نیز ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.