کد خبر:16073   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 7 بهمن سال 1399 ساعت 11:44:0

اهدای نسخه خطی قرآن کریم توسط دکتر ولایتی به دانشگاه استاد فرشچیان

نسخه خطی قرآن کریم که با خط شکسته نستعلیق به رشته تحریر درآمده و مزین به تذهیب می‌باشد، توسط دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنا و هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی به موزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان اهدا شد.


نسخه خطی قرآن کریم که با خط شکسته نستعلیق به رشته تحریر درآمده و مزین به تذهیب و نقاشی شده توسط دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنا و هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی به موزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان اهدا شد.
این اثر فاخر، متعلق به حسن سرپرست در قطع رحلی خشتی است. در این نسخه خطی به تعداد سوره‌ها گل طراحی شده است،‌ به‌طوری‌که هر یک از سوره‌های مبارکه قرآن، با یک نوع گل آغاز می‌شود و طراحی هیچ سوره‌ای به دیگری شبیه نیست.
از دلایل منحصربه‌فرد بودن این قرآن، این است که تمام صفحات آن ۷ سطری است و شاخص دیگر این که تمام صفحات با گل آیه به پایان می‌رسد، یعنی هر صفحه آن آغاز آیه‌ای دیگر است و ادامه هیچ‌ آیه‌ای در صفحه بعد نیست. تمامی صفحات این کتاب به‌وسیله چای پررنگ و غلیظ، با تکنیکی که ویژه صفحه‌آرایی و کاغذآرایی بوده طی سه ماه رنگ‌آمیزی شده است.
در چهار صفحه آغازین این اثر هنری، از تکنیک خاص تذهیب اصفهان بهره گرفته شده است. برای سوره حمد و آیه اول سوره بقره، دو قرینه گنبدی شکل، در دو صفحه با رنگ‌آمیزی خاص و به‌صورت دستی طراحی شده که در آن از  قلم صفر و ذره‌بین  استفاده شده است.
بهمن نامورمطلق، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان از توجه مستمر و دلسوزانه و همچنین تلاش ارزشمند و خالصانه دکتر ولایتی، رئیس هیئت امنا و هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه و ارتقای فرهنگ ایرانی-اسلامی و حمایت از نشر آثار فاخر با «اهدای نسخه نفیس و خطی قرآن کریم» به موزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان تقدیر و تشکر کرد.