کد خبر:15968   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 27 دی سال 1399 ساعت 12:47:0

حضرت فاطمه زهرا(س) در مقابل یک انحراف داخلی بسیار ظریف، قد علم کردند و از امام جامعه دفاع نمودند

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی گفت: حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) عظمت کارشان به این است که مقابل مرزبندی‌ها و صف‌بندی‌های اهل باطل ایستاد و در مقابل انحراف داخلی که تشخیص آن ظرافت داشت، قد علم کردند و از امام دفاع کردند.


حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) با اشاره به نظام ارزش‌گذاری اعمال در دین اسلام گفت: یک بحثی در نظام ارزش‌گذاری رفتارها در دین داریم و این موضوع مناسبات و شاخص‌های متفاوتی نسبت به آنچه که ما در محاسبات عادی برای ارزش اعمال قرار می‌دهیم دارد.
ما از حقیقت رفتارها اطلاعی نداریم و بر ملکوت رفتارها اشرافی نداریم. ما از آثاری که یک عمل و یک رفتار می‌تواند داشته باشد باخبر نیستیم؛ به طور مثال زمانی که می خواهیم از انسان‌های نیکوکاری که در یک امر خیر مشارکت کردند تشکر کنیم از فردی که تعداد مسجد و یا مدرسه بیشتری ساخته است و یا مقدار پول بیشتری را قرار داده است بیشتر از دیگران تقدیر و تکریم می‌کنیم.
وی در ادامه افزود:  اما این موضوع در دستگاه محاسباتی خداوند و مسیری که برای مومنان تعریف کرده تفاوت دارد و در این ارتباط یک نظام محاسباتی دیگری وجود دارد که اگر انسان مومن خودش را به آن نظام محاسباتی مرتبط کرد، نتایج متفاوتی دریافت می‌کند و قطعاً نوع نگاهش به اعمال و رویدادها متفاوت می شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در ادامه با اشاره به نمونه‌های تاریخی تصریح کرد: یک خانواده شش نفره سه وعده از غذایشان که هر وعده از غذا یک قرص نان بوده است به سه دسته یتیم و مسکین و اسیر می‌دهند؛ تجلیلی که خداوند از کار این‌ها انجام می‌دهد بی‌نظیرترین تجلیلی است که خداوند از اعمال صالح در قرآن انجام می دهد و خداوند یک سوره کامل برای این‌ها نازل می‌کند و نعمت‌های مختلف بهشت را برای این‌ها بر می‌شمارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در اینجا سوال پیش می‌آید که این خانواده چه کار ویژه‌ای انجام داده‌اند که خداوند متعال این گونه از آنها تقدیر می‌کند و می‌فرماید: «إنّ الْأبْرار يشْربون منْ كأْسٍ كان مزاجها كافوراً»؛ خداوند در پاسخ‌ می فرماید که اینها سه وعده از غذاهایشان را به سه گروه از نیازمندان داده‌اند و اینجاست که متوجه می‌شویم ملاک ارزش‌گذاری در دستگاه محاسباتی خداوند با ملاک‌های زمینی و مادی ما خیلی متفاوت است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به نمونه ای دیگر گفت: در جایی دیگر امیرالمومنین(علیه السلام) در غزوه خندق، ضربه‌ای را به نماد جنگ آوری جبهه باطل می‌زند. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می‌فرمایند که این ضربه علی(علیه السلام) از تمام عبادت انسان‌ها و غیر انسان‌ها بالاتر است، این که پیامبر می فرمایند بالاتر از عبادت انسان ها است قاعدتاً انبیا هم جز آن است یعنی امیرالمومنین(علیه السلام) یک عمل انجام داد و نتیجه‌ای که این عمل پیش خداوند دارد، وزن آن از همه عبادت انبیاء (علیهم‌السلام) و همه انسان‌ها بالاتر است؛ در این جا این سوال پیش می آید که چه اتفاقی در این اعمال افتاده است؟ چه ملاک محاسبه‌ای وجود دارد؟ اگر کمی در این محاسبات الهی دقیق شویم و به طور عمیق نگاه کنیم، قاعدتاً رفتارهای ما، نگاه و برنامه‌ریزی ما متفاوت می‌شود.
وی در ادامه افزود: در آیات و روایات که دقت می‌نماییم یک سری ملاک‌هایی برای اعمال وجود دارد که اگر آن ملاک‌ها را در نظر بگیریم و لحاظ کنیم، آن عمل برتری پیدا می‌کند و در میان اعمال از ارزش بالایی برخوردار خواهد شد؛ یک شاخص مهم اخلاص است. هرچقدر یک عمل مخلصانه‌تر باشد ارزش بالاتری دارد و هرچه خلوص آن کم‌تر باشد، از ارزش آن کاسته می‌شود و اگر هم به شائبه ای مانند ریا آلوده شود، آن عمل اصلأ باطل می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی با اشاره به روایات عنوان کرد: در آیات قرآن هم هست که خداوند می‌فرماید: «إنّما يتقبّل اللّه من الْمتّقين» یعنی خداوند فقط از آدم‌های با تقوا می‌پذیرد و در جای دیگری آمده است که «أفضل الأعمال أهمزها» یعنی برترین کارها سخت‌ترین کارها است. حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) در جایی می‌فرمایند من روزه روزهای طولانی تابستان را دوست دارم. طبق این روایت سخت‌ترین کارها ارزش بالایی دارد اما طبق محاسبات زمینی و مادی، انسان‌ها همیشه به دنبال کارهایی هستند که راحت‌تر و سهل الوصول تر است اما در سیره اهل بیت(علیهم الاسلام) آمده است که از بین دو عمل آن عملی که سخت‌تر بود را انجام می‌دادند.
وی با اشاره به مقدمه بحث در ادامه افزود: جهاد یعنی به کار گرفتن تمام توان در راه یک هدف مقدس و هر کسی که در یک کار ارزشمند تمام تلاش خود را به کار بگیرد به معنای واقعی کلمه مجاهد است. بنابراین اگر شما در مسیری که قرار می‌گیرید در فضای فرهنگی، مجاهدت فرهنگی و مبارزه فرهنگی تمام توان خود را به کار بگیرید مجاهد هستید و اگر این کار را طبق نکات قبلی با سختی انجام دهید، جهاد شما ارزشمندتر می‌شود و از جایگاه بالاتری در بین اعمال و رفتار شما برخوردار می‌شود.
وی در ادامه گفت: گاهی اوقات در مجاهدت‌ها و تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم مرزبندی‌ها و صف بندی‌هایی وجود دارد که تشخیص راه و مسیر درست و شناخت جبهه حق در آن سخت است. اینجاست که تشخیص جبهه حق مهم به نظر می‌آید؛ شما در یک فضایی قرار می‌گیرید که مخالفان و جبهه باطل آنقدر ادعای حقانیت و رویکرد حق به جانب دارند، که تشخیص راه درست در آن زمان آسان نیست. آن وقت است که پیدا کردن مسیر درست خیلی سخت است. ممکن است در مبارزه زمانی پیدا می‌شود که مواضع روشن و مرزبندی‌ها واضح است، در این شرایط که مرزبندی‌ها روشن باشد انتخاب موضع حق هم آسان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی با اشاره به عظمت حضرت زهرا(سلام الله علیها) خاطرنشان کرد: در این صف بندی و مرزبندی آن کسی که مسیر را پیدا کرد و در مقابل باطل ایستاد کارش ارزشمندتر است. حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) عظمت کارشان به این است، ایشان مقابل همین مرزبندی‌ها و صف‌بندی‌های اهل باطل ایستاد و در مقابل انحراف داخلی که تشخیص آن ظرافت داشت، قد علم کردند و از امام دفاع کردند. در اینجاست که ارزش عمل حضرت خیلی تعالی پیدا می‌کند و جایگاه برتری در افق تاریخ پیدا می‌کند.
وی در پایان گفت: حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در مقابل یک انحرافی ایستاد که آدم‌های معمولی جامعه یا این انحراف را تشخیص نمی‌دادند یا آن را خیلی مهم نمی‌دانستند. این انحراف از آن زمان شروع می‌شود و به کربلا منتهی می‌شود و در کربلا این انحراف به شهادت امام و بر نیزه کردن سر حجت خدا ختم می شود و ادامه پیدا می‌کند .به تعبیری حضرت زهرا(سلام الله علیها) خطاب به زنان مهاجر و انصار که به عیادتشان آمده بودند با کنایه و هشدارآمیز می فرمایند: شما (پس از این انحراف) از این به بعد خون خواهید نوشید...