به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی،
دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و بر اساس تصمیم آن جلسه اساسنامه این سازمان نیز باید طی یک ماه به تصویب برسد.
وی افزود:
شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون ۳۴ مصوبه در طول ۳۶ سال عمر خود در خصوص آموزش و پرورش داشته است که اولین آن مصوبه شماره ۸۰ در سال 1365 پیرامون موضوع مهدهای کودک بوده است که بر مبنای آن مصوبه مسئولیت مجوزدهی مهدهای کودک را به سازمان بهزیستی و امور تربیتی را به کمیته ذیل وزارت فرهنگ و علوم وقت واگذار کرده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ۳۴ مصوبه شورا پیرامون آموزش و پرورش در ۴ گروه دستهبندی شده است، گفت: گروه اول را می توان در حوزه تصویب اساسنامه ها قرار داد که در این زمینه ۶ اساسنامه مانند اساسنامههای باشگاه دانشپژوهان جوان، دانشگاه فرهنگیان، سازمان مدارس پرورش استعدادهای درخشان و... به تصویب رسیده است. همچنین در گروه دوم، تصویب ۳ آئیننامه، و گروه سوم که اکثر مصوبات در آن قرار می گیرد، ۱۸ مصوبه مربوط به امور اجرایی است.
دکتر عاملی با اشاره به اینکه گروه چهارم، مصوبات محتوایی شورا برای آموزش و پرورش است، تأکید کرد:
قطعاً سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین مصوبه این شورا از ابتدا تاکنون در خصوص آموزش و پرورش کشور بوده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: واقعیت این است که هر برنامهای که برای فرهنگ جامعه، توسعه علم و فناوری، مدنیت اجتماعی و... داریم باید در آموزش و پرورش کارآمد جستجو کنیم و اگر آموزش و پرورش قوی باشد همه چیز درست میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خصوص اساسنامه پیشنهادی تاکید کرد: در حوزه کودکان صفر تا شش سال جامعه تحت پوشش حتما از بخش خصوصی بهره مند خواهیم داشت و باید تا آنجا که می شود از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شود.
وی افزود: در عین حال مسئولیت دولت بسیار سنگین است و اگر در حوزههایی از تصدیگری باید پرهیز شود؛ در حوزه تعلیم و تربیت حتما باید مسئولیت قبول کنید و دولت خلاء ناشی از عدم پوشش این گروه سنی را باید پر کند و 100درصد گروه سنی زیر 6 سال را پوشش دهد.
دکتر عاملی گفت: در واقع آموزش و پرورش مسئولیت یک مقطع جدید آموزشی و تربیتی که در بسیاری از جنبهها مبتنی بر "بازی آموزی" است را باید قبول کند.
در ادامه جلسه
دکتر محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت:
بزرگترین فرصت برای جمهوری اسلامی تعلیم و تربیت است و با عرض تاسف یکی از فرصتسوزیها عدم استفاده از این ظرفیت متعالی است.
وی افزود: این سازمان از مصادیق روشن "معنای قليل المؤنه و كثير المعونه" است و الان بار تربیت این سنین صرفا روی دوش خانواده است و کافیست خدمات به خانوادهها ارائه شود تا بهرهوری بالا را در این سنین شاهد باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تشکیل این سازمان یک نقطه عطف در نظام تعلیم و تربیت است که تاثیرات خوبی را به همراه خواهد داشت، گفت: باید بتوانیم بخشهایی که برخوردار از امکان آموزش در این سنین نیستند را تحت پوشش قرار دهیم.
وی افزود: بهترین کانون تربیت کودک خانواده است و ما اگر خدمات مشاورهای به والدین بدهیم و آنها را توانمند کنیم به توفیقات مهمی دست پیدا خواهیم کرد.
در ادامه جلسه
دکتر عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در اهمیت تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار داشت: اسلامی شدن دانشگاه از مسیر آموزش و پرورش رقم میخورد و اگر اینجا سرمایهگذاری نکنیم در دانشگاه موفقیت نخواهیم داشت و باید پایه اصلی در این کار مهم دولت و حکومت بوده و بخش خصوصی مکمل کار باشد.
در ادامه جلسه
دکتر غلامرضا بصیرنیا مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه جزئیات بندهای اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک پرداخت و اعضای جلسه به بحث و تبادل نظر پیرامون آن پرداختند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی
دکتر عاملی در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران از نهایی شدن این اساسنامه برای ارائه و تصویب در صحن اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
وی در تشریح جزئیات این اساسنامه اظهار داشت: این اساسنامه شامل فصل اول مرکب از بخشهای کلیات، اصول حاکم، اهداف، جایگاه و شخصیت حقوقی، وظایف، فعالیتهای سازمان و همچنین فصل دوم مشتمل بر ارکان، ترکیب هیأت امنا، وظایف هیأت امناء و رئیس سازمان به همراه امور مالی و ساختار منابع انسانی در فصل سوم و سایر مقررات در فصل چهارم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توجه به نقش محوری و مسئولیت خانواده در تربیت دوران کودکی، ابتناء تعلیم و تربیت بر مبانی و ارزش های اسلامی، مشارکت پذیری و استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی برخی از بخشهای اصول حاکم در این اساسنامه هستند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: تأمین عدالت آموزشی در تعلیم و تربیت دوره کودکی با تأکید بر کودکان و خانوادههای دارای نیاز ویژه و مناطق محروم، اهتمام به تکوین انسانی، دینی، ملی و توجه به رشد همهجانبه در ابعاد شناختی، عاطفی، روانی-حرکتی، معنوی و زیستیبدنی و آمادهسازی کودکان برای ورود به نظام آموزش رسمی کشور بخشی از مفاد مندرج در اهداف این اساسنامه است.