کد خبر:15905   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 22 دی سال 1399 ساعت 8:32:0

سامانه قوانین و مقررات ضوابط فعالیت‌های قرآنی محقق می‌شود

در صد و دوازدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن تأکید بر سرعت‌بخشی به اقدامات موقوفات قرآنی، سند بازنگری و یکپارچه‌سازی قوانین، مقررات و ضوابط فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآنی بررسی شد که مقرر شد در سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۰، سامانه قوانین و مقررات ضوابط فعالیت‌های قرآنی محقق شود.


یکصد و دوازدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی یک‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دیگر اعضای این مجمع در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به صورت وبیناری برگزار شد.
دستور این جلسه تحلیل و بررسی وضعیت اجرای منتخب اقدامات ملی اسناد راهبردی بود که بر اساس آن اسناد مربوطه بررسی شد و اجراسازی این اسناد به صورت کلی در صحن شورا گزارش داده شد. البته باتوجه به ناکافی بودن گزارشی که کمیسیون‌ها ارائه دادند، قرار بر این شد در طول چند جلسه، تک تک اقدامات و اسناد گزارش‌دهی شوند و میزان تحقق آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
موضوع دیگری که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، بررسی سند طراحی و استقرار سازوکار‌های اجرایی‌سازی طرح ملی حفظ قرآن کریم در آموزش و پرورش بود؛ در ادامه از سوی حاضران، نقد‌هایی به این اقدامات شد و در نهایت مقرر شد هماهنگی این سند با ستاد ملی حفظ باشد. همچنین سند بازنگری و یکپارچه‌سازی قوانین، مقررات و ضوابط فعالیت‌های تبلیغی-ترویجی قرآنی بررسی شد که مقرر شد در سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۰ سامانه قوانین و مقررات ضوابط فعالیت‌های قرآنی محقق شود. همچنین اعلام شده که در حال حاضر کار‌های مقدماتی این سند تدوین و انجام شده است.
دیگر موضوع مورد بحث، جلسه توسعه پژوهش آموزش عالی قرآنی بود که قرار بود در خصوص طراحی نظام تصمیم‌سازی مشارکتی جهت بهره‌گیری از نظرات علمی و تجربی صاحب‌نظران بود که اعلام شد متأسفانه با وجود گذشت دو سال از تصویب این سند، هنوز شناسنامه علمی و اقدامات سند در کمیسیون به تصویب نرسیده است و کم‌کاری کمسیون مربوطه نسبت به این موضوع محرز است و متأسفانه اقدامی نکرده‌اند و جواب قابل قبولی از این سند ارائه نداده‌اند.
دستور دیگر این جلسه، ارائه گزارش وضعیت توسعه وقف در امور قرآنی بود که از سوی مهدی قره‌شیخلو، معاون امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه شد. بر اساس این گزارش، مقرر شد تا کار ویژه‌ای برای سرعت‌بخشی به اقدامات موقوفات قرآنی ایجاد شود و خلأ جدی این حوزه و همچنین گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی وقف قرآنی و مشکلات حقوقی وقف برای واقفین هم در ساز و کار‌های اوقاف وجود دارد که مقرر شد این ساز و کار‌ها تسهیل شود.
قره‌شیخلو با اشاره به وضعیت موجود موقوفات قرآنی گفت: سهم وقف قرآنی از کل موقوفات، تنها دو درصد است که بیشترین موقوفات این حوزه متعلق به کرمانشاه است. به همین دلیل برنامه‌هایی را برای گسترش فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی وقف قرآنی پیش‌بینی کرده‎ایم.
مورد بعدی، گزارش اقدامات کمیسیون‌ها در شرایط کرونایی بود که زمان به بررسی این گزارش نرسید و مقرر شد این موضوع در جلسه بعدی مطرح و بررسی شود.
رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در خصوص موضوعات دیگر مطرح شده در این جلسه گفت: در جلسه امروز، باتوجه به اینکه کمیسیون‌ها نتوانستند گزارش‌های اعتبار اجرایی اسنادی را که به دستگاه‌ها داده‌اند، از آن‌ها بگیرند، مقرر شد در دبیرخانه شورای توسعه، مجموعه‌ای را با حضور چهار کمیسیون راه‌اندازی کنیم تا به سرعت بتوانیم گزارش‌های اعتبارات اجرای منشور را از دستگاه‌ها گرفته و به سازمان برنامه و بودجه بدهیم. چراکه این انتقاد جدی را وارد کرده‌اند که متأسفانه دستگا‌های قرآنی گزارش هزینه‌کرد اعتبارات را نداده‌اند.
در بخش دیگری از این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر اهمیت جایگاه حفظ قرآن کریم و تحقق سند مربوطه آن گفت: بهتر است که یک نشست علمی بگذارید و این بحث را مطرح کنید. مسئله حفظ قرآن چیز‌ی است که از صدر اسلام مورد توجه بوده است. چراکه در صدر اسلام، قرآن کریم به دلیل خط کوفی بدون اعرابش، انتقال پیام آن تنها از طریق خط ممکن نبود و پشتوانه آن حفظ بود. به همین دلیل باید مسئله حفظ مورد توجه قرار گیرد. مسئله بعدی طرح ملی مطالعات نظام‌سازی قرآن کریم و موضوع بعدی مرجعیت علمی قرآن قرآن کریم است. منشور علمی قرآن کریم را به تصویب رساندیم. خواهش می‌کنیم این سند را در صحن مجمع بگذارید. چرا که می‌تواند سند مرجعیت علمی قرآن باشد.