کد خبر:15903   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 22 دی سال 1399 ساعت 9:40:0

آیت‌الله مصباح یزدی عالم و اندیشمندی بود که نهادسازی فکری انجام می‌داد

مراسم گرامیداشت هفتمین روز ارتحال حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در محل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.


دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه سخن گفتن درباره شخصیت برجسته آیت الله مصباح یزدی مشکل است، اظهار داشت: تلاش‌های عالمانه و حکیمانه ایشان را در چهار ساحت می‌توان تبیین نمود. ساحت اولی تلاش‌های ایشان در حوزه فلسفه، کلام و معرفت شناسی بود. ایشان در تبیین فلسفی، معرفتی و تطبیقی اندیشه‌های اهل بیت(ع) و دین مبین اسلام از قبل از انقلاب تا زمان حاضر ظرفیت‌های بزرگی را بوجود آورد.
وی ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب و در شرایطی که وجود مارکسیست‌ها و افکار انحرافی زیادی، نسل جوان و علاقه‌مند به معرفت را منحرف می‌کرد و تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که دوباره جریانات انحرافی تلاش می‌کردند مسیر انقلاب را منحرف کنند، توانایی بزرگ فکری آیت الله مصباح یزدی به تدوین علمی، فلسفی و معرفتی اندیشه‌های اسلامی و نقد تفکرات مارکسیستی کمک شایانی ‌کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: ایشان فلسفه را هم به زبان ساده در کتاب دو جلدی آموزش فلسفه بیان کردند و همچنین مباحث دقیق و ریزی که در شرح شفا، شرح اسفار و سایر کتب فلسفی داشتند، نشان دهنده ظرفیت بزرگ فلسفی ایشان است.
دکتر عاملی تصریح کرد: علاوه بر تدوین مباحث فلسفی، تدوین فلسفه ناظر بر شبهات و مباحث متعددی که در جامعه به وجود می‌آمد، اهمیت رویکرد فلسفی، کلامی و معرفتی ایشان را بیان می‌کرد.
وی با اشاره به ساحت دوم فکری آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: ایشان آثار بسیار ارزشمندی در حوزه فقه و حقوق اسلامی دارند که در این مباحث نیز دغدغه‌های صیانت از اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را به وضوح شاهد هستیم و همچنین در شبهات فقهی نیز حفاظت از حقانیت اسلام برای ایشان محوریت داشت و طرح مباحثی که می‌کردند بسیار ستودنی بود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: مورد سومی که در مورد شخصیت آیت الله مصباح یزدی قابل طرح است، آثار ایشان در حوزه انسان‌شناسی و اخلاق اسلامی که البته اخلاق فقط یک عرصه علمی برای ایشان نبود بلکه سیره عملی ایشان نیز نمودها پر جاذبه‌ای داشت که در تواضع و فروتنی ایشان برجسته می‌شد، و در تدریس‌هایی که داشتند و همچنین در جلسات اخلاق هفتگی که در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار می‌کردند و نیز در سراسر سیره عملی ایشان این اخلاق حسنه را شاهد بودیم.
وی افزود: تواضعی که آیت الله مصباح یزدی نسبت به مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) داشت، بسیار ستودنی بود و اظهارات آن مرحوم، نشان دهنده معرفت، تواضع، اخلاق در سیره عملی ایشان بود.
دکتر عاملی با بیان بعد چهارم شخصیت علمی و مجاهدت های علمی ایشان که ناظر بر مواجهه علمی برای صیانت از انقلاب اسلامی، گفت: نکته بسیار مهم دیگری که در مورد شخصیت آیت الله مصباح یزدی قابل ذکر است، صیانت ایشان از ریشه‌های انقلاب اسلامی بود که همواره تلاش می‌کرد در برابر تیشه‌هایی که به ریشه انقلاب زده می‌شود، تبیین دقیقی از انقلاب اسلامی داشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حدیثی از حضرت امیرالمومنین علی(ع)، العالِمُ حَيٌّ و إن كانَ مَيِّتا، الجاهِلُ مَيِّتٌ و إن كانَ حَيّا، تأکید کرد: آیت الله مصباح یزدی جاودانه است و خواهد بود.
وی ادامه داد: ایشان عالم و اندیشمندی بود که نهادسازی فکری انجام می‌داد و همین وجه نهادسازی ایشان متمایز کننده شخصیت حکیمانه، فیلسوفانه، عالمانه آن مرحوم، با بسیاری از علمای دیگر است و این سیره حسنه ایشان جاودانه خواهد ماند.
دکتر عاملی ضمن ابراز امیدواری از ادامه راه آیت الله مصباح توسط شاگردان فخیم ایشان، افزود: صیانتی را که آیت الله مصباح یزدی از ریشه‌های اسلام و مسیر انقلاب اسلامی داشتند و پیوندی را که با امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) داشتند، قطعا منشاء سلامت و صلابت این مسیر بوده و خواهد بود.
وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با برگزاری نشست‌های علمی، به سنت‌های علمی و اندیشه‌های عالمانه و حکیمانه آیت الله مصباح یزدی توجه و تمرکز بیشتری صورت گیرد.