کد خبر:15708   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 6 دی سال 1399 ساعت 16:45:0

شرب خمر در همه ادیان آسمانی حرام است

آیت الله رشاد به آثار سو معنوی، اخلاقی و رفتاری شرب خمر اشاره کرد و گفت: شرب خمر علاوه بر آثار سو فردی اثرات منفی نیز در جامعه به جای می‌گذارد.


آیت‌الله علی اکبر رشاد امروز پیش از آغاز درس خارج که در مدرسه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، با استناد به فرازی از کلام امیر حکمت و بلاغت امیرمومنان علی (ع)، اظهار داشت: حضرت در کتاب شریف نهج البلاغه به فلسفه و غایت حرمت شرب خمر اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: خداوند متعال بر ترک شرب خمر تاکید کرد تا عقل حفظ و صیانت شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه شرب خمر سبب زوال عقل می‌شود، گفت: آثار فراوانی در آیات و روایات حتی در گزارش‌های تاریخی و مطالعات اجتماعی، روانشناختی و طبی در خصوص شرب خمر گفته شده اما زمانی که همه این مطالب را کنار هم می‌گذاریم و ژرفاکاوی و اثرشناسی می‌کنیم می‌بینیم که عمده این مطالب به زوال عقل ختم می‌شود.
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران افزود: مقصود از زوال عقل تنها آن زمانی نیست که انسان شرب خمر می‌کند و مست می‌شود بلکه آن آثار پایدار و ماندگار منفی که بر عقل آدمی می‌گذارد را نیز در بر می‌گیرد. انسانی که امتیازش به عقل اوست نه تنها بلافاصله بعد از شرب خمر عقلش ضایع و به یک حیوان بدل می‌شود بلکه آثار منفی و سو شرب خمر بر عقل، جسم و روح او باقی می‌ماند حتی به نسلش نیز منتقل و ماندگار می‌شود.
آیت‌الله رشاد با اشاره به اینکه شرب خمر علاوه بر آثار سو فردی اثرات منفی نیز در جامعه به جای می‌گذارد، عنوان کرد: قرآن کریم در سوره مبارکه مائده می‌فرماید: شیطان می‌خواهد شما را با قمار و شرب خمر در دشمنی، خصومت و کینه با یکدیگر قرار دهد، شرب خمر و قمار موجب توسعه کینه و عداوت بین جامعه و آحاد اجتماع می‌شود، شیطان می‌خواهد از این طریق شما را از یاد خدا غافل کند، وقتی کسی مست و مدهوش می‌شود چنین فردی نه تنها خدا حتی خودش را نیز فراموش کرده است، ابلیس با این عمل حرام خواستار دور ساختن انسان از نماز است، آیا این همه خسارت و زیان کافی نیست که انسان از این دو فعل قبیح دست بردارد؟
استاد برجسته حوزوی با بیان اینکه همه ادیان آسمانی شرب خمر را حرام اعلام کردند، گفت: در حدیثی از امام رضا (ع) آمده خداوند هیچ پیامبری را نفرستاد جز اینکه حتماً شرب خمر را حرام کرد؛ تحریم شرب خمر یکی از مسلمات، ثابتات و مشترکات همه شرایع الهیه است و در هیچ شریعتی شرب خمر جایز نیست.
وی افزود: اینکه گاه در برخی مذاهب و ادیان تحریف شده در وضع کنونی احیاناً تصور می‌شود شرب خمر جایز است و یا پیروان برخی ادیان به رغم تحریم در ادیان مختلف دینی مرتکب شرب خمر می‌شوند به آن معنا نیست که پیامبرشان این فعل را حلال کرده است. حلال بودن شرب خمر در ادیان الهی بیانگر تحریف متون دینی و یا انحراف پیروان آن ادیان است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منشأ بعضی بیماری‌ها و سرطان‌های حاد و مضمن را الکل بیان و عنوان کرد: بر اساس آمار جهانی بیشترین جرایم از جمله قتل‌ها، ناسزاگویی ها، سرقت‌ها و …را الکلیست هایی که مرتکب به شرب خمر می‌شوند انجام شده است.
آیت‌الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: شرب خمر آثار سو معنوی، اخلاقی و رفتاری بسیاری بر فرد شراب خوار می‌گذارد که یکی از آنان عدم توفیق توبه است.