محسن حاجی میرزایی در گفتگو با ماهنامه بهرهوری اظهار کرد: در خصوص راهکارهای حل چالشهای موجود و نگرانی خانوادهها از بهرهگیری عادلانه و فراگیر مطالب آموزشی در دوران کرونا اظهار کرد: مأموریت اصلی نظام تعلیم و تربیت، تنها آموزش نیست، بلکه تربیت است. تربیت تعبیری عامتر از آموزش است. تربیت، تلفیقی از آموزشوپرورش است و این تربیت که در شش ساحت تحول بنیادین آموزشوپرورش آماده است و تربیت جز در محیط آموزشی و تربیتی و طی تجربیات متفاوت دانشآموز در محیطهای متنوع یادگیری محقق نمیشود.
وی افزود: اصل وجود مدرسه و حضور دانشآموز در مدرسه و تدریس معلم در کلاس درس و تنوعبخشی به محیط آموزش و تربیت و غنای اوقات دانشآموز از جهات مختلف برای تربیت شدن در ۶ساحت موجود در سند تحول ضرورت جدی و اساسی دارد.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: نمیتوان نقش مدرسه، معلم و سایر ارکان تعلیم و تربیت حاضر در مدرسه را نادیده گرفت و به آموزش در فضای سایبری و حضور دانشآموز در ارتباط مجازی برای تربیت شدن و ارتقای تحصیلی و تربیتی و طی کردن پایههای تحصیلی اکتفا کرد.
وی خاطرنشان کرد: در دانشگاهها شاید بتوان آموزش را بهصورت غیرحضوری به انجام رساند، اما در مدرسه چنین امکانی بهصورت کامل و بهنحویکه مأموریت نظام تعلیم و تربیت بهصورت کامل به انجام برسد عملاً وجود ندارد.
حاجی میرزایی گفت: اسناد بالادستی نظام آموزشی نیز اجازه حصر تربیت در فضای مجازی را نمیدهد.
وی ادامه داد: در وضعیت اضطراری امروز، آینده کاملاً نامعینی پیش روی نظام آموزشی است، ممکن است تا مدتها امکان تشکیل کلاس حضوری وجود نداشته باشد و همچنان دانشآموزان و معلمان ملزم به ماندن در خانه باشند، بنابراین بهتر است در چنین شرایطی آموزش تعطیل نباشد.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: برای پاسخگویی به نیاز جدی جدید، تدابیری را اندیشیدیم یکی از این تدابیر طراحی و راهاندازی سامانه شاد، بهعنوان مهمترین اقدام آموزشوپرورش برای پاسخ به نیاز آموزش مجازی است.
وی ادامه داد: ایجاد امکانات متنوع تعاملی، آموزشی، فراهم کردن زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات در گستره ملی و میلیونی و تأمین رایگان اینترنت، ازجمله اقداماتی بود که با راهبری آموزشوپرورش و حمایت و مساعدت سایر دستگاهها و نهادها ازجمله وزارت ارتباطات و مجموعه همراه اول، انجام شد.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: با ارائه آموزش تلفیقی، به دانش آموزان در نحوه انتخاب نوع آموزش فرصت دادیم.
وی اضافه کرد: رویکرد آموزش مجازی مبتنی بر شعار «آموزش تعطیل شدنی نیست» جایگزین آموزش حضوری شد، اما با استمرار کرونا، با در نظر گرفتن این اصل که هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نیست، آموزشهای تلفیقی به رویکرد غالب تبدیل شد.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع مدارس ازنظر عواملی چون تعداد دانشآموز و امکانات، شرایط مدارس در رعایت شیوهنامههای بهداشتی متفاوت است. برای نمونه، تعداد مدارس زیر20 نفر دانشآموز، حدود 20 هزار مدرسه است. این مدارس غالباً برای رعایت شیوهنامههای بهداشتی مشکل خاصی ندارند. امکان آموزش حضوری در این دسته از مدارس فراهم است. البته در سایر مدارس هم با ارائه راهکارهایی مانند تقسیم دانشآموزان به گروههای مختلف، هر گروه حتماً بخشی از آموزش را بهصورت حضوری و بخشی از آموزش را بهصورت مجازی دریافت میکند.
|