حجت الاسلام استاد محسن قرائتی، در ششمین نشست تخصصی مجازی روحانیون شاغل در دانشگاه فرهنگیان، با مهم خواندن جوهر وجودی هر فرد برای کار و فعالیت تصریح کرد: دارا بودن مدارج عالیه، بدون هنر و جوهره کار فاقد ارزش است.
وی، معلمی را شغل ندانست و گفت: معلم شدن انتخابی صحیح همراه با پذیرش مسئولیتی خطیر است، یک معلم میتواند کار پنج مهندس را همزمان به سرانجام برساند. چرا که مهندس در یکی از فعالیتهای کشف معدن، استخراج از معدن، ذوب فلزات، قطعه سازی و مونتاژ قطعات فعالیت میکند، در حالی که یک معلم به طور هم زمان تمامی این فعالیت ها را انجام میدهد.
استاد قرائتی، تصریح کرد: معلم ابتدا فرد را کشف می کند و پس از آن اقدام به استخراج استعدادهای نهفته در وجود وی می کند. سپس با بهره مندی از اخلاق و برخورد و روش اسلامی، ناخالصی های موجود در فرد را ذوب و در نهایت جامعه ای متحد را شکل می دهد.
حجت الاسلام قرائتی، نتایج حاصل از گفت و گوی چهره به چهره را بیش از گفت و گوی عمومی دانست و افزود: یک استاد و یا معلم نباید قانع به کلاس های رسمی باشد.
وی افزود: باید با توجه به متفاوت بودن روحیات و اخلاق دانش آموزان و یا دانشجو معلمان، هدایت کننده مسیر صحیح زندگی وی باشد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور، آمادگی و توانمندی استاد برای رفع برخی شبهات دانشجو معلمان را ضروری دانست و گفت: معلم نجات دهنده انسان است.
قرائتی افزود: دانشجوی امروز ما غرق شبهات است. گذشته از مسائل موجود اقتصادی باید با بهره مندی بیش از پیش سواد روز، نسبت به وظیفه سنگین خود واقف و آگاه باشیم.
استاد قرائتی، با اشاره به وظیفه پیش نماز تصریح کرد: کار پیش نماز، فقط اقامه نماز نیست.
وی ادامه داد: باید اقامه کننده قرآن نیز باشد. علاوه بر آن باید نسبت به تفسیر آیه های قرآن و برقراری ارتباط با افراد، برخوردار از مهارت کافی باشد. مفسر قرآن کریم، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) را برخوردار از سه فضیلت مهم دانست و گفت: ایشان از مردم بود، در مردم بود و با مردم بود.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، با عنوان حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) به عنوان الگوی جهان اسلام خاطر نشان کرد: اگر دانشجو و یا شاگردی برای حل مسئله به ما مراجعه کرد و ما قادر به پاسخگویی به سئوال وی نبودیم باید با کمک گرفتن از استادان مجرب و عالم در صدد برطرف کردن شبهه فرد باشیم.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور، در ادامه افزود: دانشجو معلمی که در آینده، معلم کامل این جامعه خواهد شد باید بداند وی احیاگر بشر است.
وی اشاره کرد: باید قدرت بیان وی برخوردار از دو شرط لازم باشد. عوام بفهمند و خواص نیز بپسندند. در این صورت رابطه ای دائمی بین وی و افراد جامعه برقرار خواهد شد. استاد قرائتی، معلمی را توفیق الهی و رساندن علم به مغز نسل نو دانست و گفت: اگر قدر معلمی را ندانیم، کفران نعمت کرده ایم.
وی، با اشاره به ضرورت یادداشت مطالب مفید و آموزنده تاکید کرد: همواره کاغذ و قلم به همراه داشته باشیم و جملات و شنیده های زیبا را یادداشت کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: جمع آوری خاطرات، تجربیات و اندوخته های ۳۰ ساله معلمی را فعالیتی مهم به منظور حل برخی مشکلات اعلام و یادآور شد: بهره مندی از یک صفحه خاطرات درجه ی یک معلم، بسیار مهم، گویا و سازنده است.
این مفسر قرآن کریم: مدیریت زمان را مهم خواند و افزود: با شرایط پیش آمده در کشور، فعالیت های خود را آگاهانه، نظم دهی و با برنامه ریزی دقیق سر و سامان دهیم.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور، برخورد عاطفی را مهم و لازمه کار معلم و استاد ذکر و اظهار داشت: استاد و دانشجو باید عاشق و دوستدار هم باشند. باید با علم و عمل خود ،نسبت به هم عشق ورزیده و همواره یادگیری، توام با اخلاق و کرامات انسانی باشد.
استاد قرائتی، برپایی دوره های متعدد در خصوص شناخت امام زمان (عج)، دانش کامل در زمینه شیوه ترتیب نماز و تفسیر قرآن کریم را ضروری دانست و گفت: قرآن کریم کتابی نیست که هر صفحه اش فقط یک نکته داشته باشد؛ بلکه هر حرف آن دارای نکته است.
وی، در پایان با اشاره به کلام حضرت امام جعفر صادق(علیهالسلام) هر سطر و کلمه این کتاب آسمانی را دارای نکته خواند و افزود: قرآن کتابی علمی است. قدر خود و داشتههای خود را به درستی بدانیم و همواره با قرآن مانوس باشیم.
|