کد خبر:15370   تاریخ انتشار: جـمـعــه ، 7 آذر سال 1399 ساعت 11:56:0

هرجا مؤمنین به میدان آمدند پیروز شدیم

آیت‌الله محمدی عراقی با اشاره به برکات تشکیل بسیج در کشور، گفت: آن چیزی که می‌تواند حلال مشکلات در همه عرصه باشد به صحنه آمدن همه مردم مؤمن است.


آیت‌الله محمدی عراقی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست وبیناری «بسیج؛ مقاومت و حوزه انقلابی» هفته بسیج را یادآور یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین اقدامات حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در آغاز انقلاب اسلامی دانست و گفت: بینش عمیق و الهی امام و دور اندیشی عظیمی که بر اساس تعالیم قرآن و اسلام داشتند، این اندیشۀ راهبردی و این اقدام بزرگ را برای تضمین استمرار انقلاب اسلامی و مقابله با دشمنان تحت عنوان تشکیل «ارتش ۲۰ میلیونی» تحقق بخشید.
وی با تبریک هفته بسیج به کسانی که در تحقق این فرمان راهبردی حضرت امام کوشیده‌اند ضمن اشاره به آیات ۶۲ الی ۶۵ سوره انفال، ادامه داد: نکته مهمی که فلسفه اعتقادی تشکیل بسیج مستضعفین و بنیان قرآنی این شجره مقدس را تشکیل می دهد، تأکید بر نقش انسان‌های مؤمن در دفاع و پشتیبانی از رسول خدا است که در کنار آن نقش خود خداوند در این امر را به دنبال دارد.
مسؤول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم با اشاره به توحیدی بودن دین اسلام مطرح کرد: اسلام دین توحید و کتاب توحید است و هیچ نیرو و قدرتی در کنار خداوند و هم وزن امدادهای الهی نمی‌تواند مطرح باشد؛ اما در این آیات می‌بینیم در کنار قدرت خداوند متعال و نصرت الهی، قدرت و نصرت مردم مؤمن ذکر شده است و خداوند متعال می‌فرماید ای پیامبر اگر دشمن داری و اگر با تو کینه می‌ورزند و خدعه می‌کنند نگران نباش چرا که برای مقابله با خدعه‌‌ها، خداوند و مؤمنین متابع تو کافی هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در آیه دیگری می‌فرماید: «هوالّذی ایّدک بنصره وبالمؤمنین؛ خداوند کسی است که خودش و به وسیله مؤمنین به تو نصرت می‌دهند.» این آیات گویاست و نشان می‌دهد آن چیزی که امام(ره) بر آن تأکید داشتند و به عنوان پشتوانه اصلی نظام و انقلاب مطرح می‌کردند که امروز نیز مقام معظم رهبری نیز بر آن تکیه دارند، نقش مردم و انسان‌های مؤمن است.
آیت‌الله محمدی عراقی با اشاره به روایت «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ قال هُوَ عَلِیُّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ(ع)وَ هُوَ رَأْسُ الْمُؤْمِنِین» اظهار کرد: آن کسی که خداوند متعال آن‌ها را ناصر پیامبر(ص) و به‌عنوان قدرت الهی و نصرت الهی مطرح می‌کند، انسان‌های مؤمنی مانند علی ابن ابیطالب(ع) هستند که فقط مسأله قدرت دفاعی و نظامی نیست؛ البته قدرت نظامی خیلی اهمیت دارد؛ اما مأموریت بسیج فراتر از یک مأموریت صرف نظامی است.
وی ادامه داد: آن روزی که حضرت امام تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی را اعلام کردند، چه بسا برای خیلی از افراد این سؤال مطرح بود که اگر منظور تشکیل یک نیروی نظامی سوم است؛ چون ما ارتش و سپاه را داشتیم و امام(ره) تشکیل بسیج یا ارتش ۲۰ میلیونی را مطرح کردند که در آن روز یعنی کل جمعیت جوان فعال ایران که البته امروز باید بگوییم ارتش ۶۰ میلیونی!
رئیس مجتمع حوزه‌ای صدر با اشاره به عمق و تأثیر مسأله بسیج در کشور و نیاز به ارزیابی آن ابراز داشت: عمق و تأثیرات بسیج آن طور که باید و شاید برای ما و حتی برای نیروهای انقلاب شناخته نشده است؛ البته تجربه‌های بسیار سنگین و مؤثری که در طول این ۴۰ ساله برای انقلاب پیش آمد حقانیت و تأثیر گذاری این دیدگاه راهبردی حضرت امام(ره) را در عرصه‌های مختلفی نشان داده، ولی شاید لازم باشد که ما بعد از گذشت ۴۰ سال از این اقدام راهبردی حضرت امام، یک ارزیابی داشته باشیم.
وی ادامه داد: بدون شک در هر عرصه‌ای که ما این نگاه استراتژیک را جدی گرفتیم و اقدام کردیم، پیروز شدیم. مهمترین مصداق این پیروزی دوران دفاع مقدس است، ما نیروهای مسلح، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را داشتیم ولی پاسخ این سؤال که در کنار این نیروهای مسلح چرا باید یک نیروی دیگری به نام نیروی مقاومت بسیج تشکیل شود در یک کلمه این است که آن چیزی که می‌تواند حلال مشکلات در همه عرصه ها باشد به صحنه آمدن همه مردم مؤمن است.
آیت‌الله محمدی عراقی با بیان مشخص بودن جایگاه افراد در شجره طیبه بسیج، گفت: در حوزه علمیه قم این نظر مبارک حضرت امام(ره) تجسم و تبلور عینی و واقعی‌اش به نظر بنده این است که از مراجع تقلید تا بنده طلبه جایگاه من و وظیفه من در این نیروی عظیم مقاومت بسیج مشخص و تعریف شده باشد.
وی افزود: هر کسی، هر مرد و زنی، به خصوص، این جایگاه‌ها و این مراکزی که به عنوان خدمت به اسلام و دفاع از اسلام، مانند حوزه علمیه تشکیل شده است. فرمایش حضرت امام این است که من هم یک بسیجی‌ام. وقتی رهبر انقلاب خودش را یک بسیجی می‌داند، تکلیف امثال ما روشن است.
مسؤول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم با بیان اهمیت نیاز به ارزیابی بسیج اظهار داشت: ما باید از فعالیت‌های بسیج ارزیابی صورت بدهیم و اگر کمبود و ضعفی وجود دارد با این عرصه‌های متنوع و مختلف که در مقابل نظام ما وجود دارد آن خلاءها را تکمیل کنیم که یکی از آنها عرصه دفاعی و نظامی است و به برکت مدیریت و راهبری شخصیت بزرگوار و فرزانه انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب و آن توانایی و دور اندیشی ایشان به عنوان فرمانده معظم کل قوا، خدا را شکر می‌کنیم که در این عرصه موفق هستیم و نتیجه هم گرفته‌ایم که آن نتیجه بازدارندگی است.
وی در پایان با اشاره به عدم جنگ طلب بودن بسیج، گفت: ما خواهان جنگ نیستیم و آن چیزی که می‌خواهیم این است که مستضعفان به جایی برسند که قدرت‌های ظالم نتوانند به آن‌ها حمله کنند و موجودیت آن‌ها را تهدید کنند و با این تدبیر ما در بخش دفاعی و نظامی به این قدرت بازدارندگی رسیده‌ایم. ولی سؤال این است که آیا در بعد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که در جامعه، کشور، مردم، حوزه علمیه و دانشگاه ما وجود دارد به فعلیت رسیده است یا خیر؟ باید بسیج به معنای واقعی کلمه، یعنی به صحنه آمدن و به فعلیت رسیدن آنها صورت بگیرد و هفته بسیج فرصتی برای بررسی وضعیت بسیج است.