کد خبر:15316   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 1 آذر سال 1399 ساعت 10:44:0

طرح‌های تحولی و گام دوم انقلاب اولویت شورای جدید سیاست گذاری حوزه هنری باشد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری، بررسی طرح‌های تحولی و گام دوم انقلاب را اولویت این شورا خواند و بر پیگیری و اجرای آنها تأکید کرد.


اولین نشست شورای جدید سیاست‌گذاری حوزه هنری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محسن مؤمنی‌شریف رئیس پیشین حوزه هنری، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، مسعود نجابتی از اساتید هنرهای تجسمی و عضو کانون هنر شیعی و انجمن خوشنویسان ایران، وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، وحید یامین‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و مجید شاه‌حسینی از اساتید و عضو شواری سیاست گذاری مرکز آموزش و پژوهش حوزه هنری؛ دوشنبه ۲۶ آبان‌ماه در حوزه هنری برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در ابتدای این نشست گفت: حوزه هنری باید مسیر خوبی را که تاکنون طی کرده است، تقویت کند. حوزه هنری وظایفش را بر اساس اولویت‌هایی متناسب با نیاز روز انجام می‌دهد. اعضای شورای حاضر هم حوزه هنری را در این راه یاری می‌کنند. همانطور که مقام معظم رهبری در مورد حوزههای فرهنگ و هنری تأکید داشته‌اند، ما باید به این موضوع بپردازیم.
وی ضمن قدر دانی از اعضای پیشین شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری عنوان داشت: حوزه هنری دارای اصولی است که محمد مهدی دادمان بر اساس این اصول، طرحی را برای مقطع پیشِ رو آماده کرده است که در جلسات آینده شورا برای بحث و تصمیم‌گیری ارائه می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی ادامه داد: بهتر است فواصل برپایی این نشست‌ها کوتاه باشد و حتی در ایام تعطیلی‌های غیر پیش‌بینی شده مثل تعطیلی‌های ناشی از کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برپا شود. برپایی نشست‌های منظم ماهیانه این شورا به تحقق اهداف آن کمک می‌کند، خصوصاً جلسات ابتدایی بسیار اهمیت دارد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه گفت: از همه اعضای شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری می‌خواهیم ما را در انجام امور کاری خود همراهی و یاری کنند. بحث‌های تئوریک بی‌پایان مورد نظر ما نیست، بلکه موضوع مورد بحث؛ طرح‌های تحولی و گام دوم انقلابی و پی‌گیری برای اجرای آنها است.
شورای سیاست‌گذاری دو شأن نظارتی و مشورتی دارد
محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری هم در ادامه این نشست بیان داشت: بحث‌های عنوان شده در این جلسات نمی‌تواند با برپایی تک جلسات به نتیجه حتمی برسد و باید دوستان در ساعاتی غیر از این جلسات هم ما را در ثمربخشی تصمیمات یاری کنند.
وی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه هنری، چهار محور را برای آگاهی اعضای این شورا تبیین کرد و افزود: شناخت فرصت‌ها و ظرفیت‌های درونی حوزه هنری یکی از این محورها است. همچنین تصمیم گرفته‌ایم ارتباطات حوزه هنری را توسعه دهیم. یکی از این کارها برقراری ارتباط با همه هنرمندان جوان و اساتید هنر انقلاب است که به هر دلیلی در حال حاضر در حوزه هنری فعالیت نداشته و با آن همکاری ندارند.
دادمان افزود: طرح تحول حوزه هنری و چگونگی پیشرفت این مأموریت نیز بر عهده اعضای این شورا است.
دادمان ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری شبیه مجمعی است که کارهای حقوقی و سازمانی حوزه هنری را زیر نظر دارد و با تأیید آن، کار را پیش می‌برد. همچنین این شورا از نظر محتوایی، راهبردی و تصویب برنامه‌های حوزه هنری، نظارت بر آنها دارد.
شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری دبیرخانه‌ای دائمی نیاز دارد
محسن مؤمنی‌شریف نیز در ادامه این نشست عنوان داشت: شورای سیاست‌گذاری در حوزه هنری بی‌شک اهمیت بسیاری دارد و کمک شایانی به ما کرده‌اند و خواهند کرد. همیاری این شورا در امور گوناگون حوزه هنری بسیار تأثیرگذار بوده و خواهد بود.
وی افزود: شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری به دبیرخانه‌ای نیاز دارد که اطلاع‌رسانی‌های لازم را به اعضا انجام دهد، طرح‌های اعضا را دریافت و مصوبات را دسته‌بندی و منظم کند. یکی از مشکلات ما در شورای سیاست‌گذاری قبل آن بود که چنین دبیرخانه‌ای وجود نداشت.
مؤمنی‌شریف در ادامه اذعان داشت: طبق اساسنامه مصوب دفتر مقام معظم رهبری این شورا دارای وظایف و اختیارات«بررسی و پیشنهاد هر نوع تغییرات در اساسنامه به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به منظور ارائه به دفتر مقام معظم رهبری جهت تصویب»، «بررسی و تصویب خط مشی‌های دستگاه بر مبنای اصول مورد نظر مقام معظم رهبری»، «بررسی و تصویب برنامه و بودجه سالیانه در چهارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری»، «بررسی و تصویب تشکیلات کلان حوزه و شرح وظایف آنها»، «بررسی و تصویب ضوابط و مقررات با آیین‌نامه‌های لازم در چهارچوب اساسنامه»، «نظارت بر اجرای صحیح مفاد اساسنامه، آیین‌نامه‌های مصوب و حُسن جریان امور»، «بررسی و تصویب صورت‌های مالی سالیانه حوزه پس از استماع گزارش رکن نظارتی»، «تصویب تأسیس، تعطیل یا انحلال شعبه یا نمایندگی در داخل و خارج کشور»، «تصویب مقدماتی افزایش یا کاهش سرمایه پس از استماع گزارش رکن نظارتی» است.
وی افزود: بررسی هر یک از وظایف مطرح شده کار بسیاری دارد که فقط با همیاری اعضای شورا این مهم به سر انجام می‌رسد.
هنر انقلاب به پارتیزان‌های فرهنگی نیاز دارد
محمدحسین صفار هرندی نیز با حضور در این نشست گفت: اولین پرسش برای رسیدگی شورای حاضر به امور حوزه هنری این است که علت وجودی حوزه هنری در حال حاضر چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟
وی افزود: نکته دوم این است که باید اولویتی برای مأموریتی‌هایی که حوزه هنری بر عهده دارد مشخص کنیم.
صفار هرندی افزود: اهمیت و اولویت بر تولیدات فرهنگی یا تربیت کادر فرهنگی در حوزه هنری باید مشخص شود. مشخص شود که اگر قرار است کادر فرهنگی تربیت کنیم از دانشگاه سوره آن را پیگیری کنیم یا برنامه دیگری برای آن ترتیب دهیم. کما اینکه بسیاری از فرهنگیان موفق انقلاب در حوزه عمل بیش از حوزه نظر موفق شده‌اند.
وی ادامه داد: هنر انقلاب به پارتیزان‌های فرهنگی نیاز دارد. پارتیزان‌های فرهنگی همان آتش به اختیارهایی هستند که رهبری به آن اشاره داشتند و در کار خود حرفه‌ای هستند. پارتیزان‌های فرهنگی انقلاب در انتظار تصویب بودجه نمی‌مانند و از زیر سنگ هم که شده نیازهای مالی خود و تجهیزات مورد نظر را برای کار فرهنگی تأمین می‌کنند.
صفار هرندی در ادامه گفت: حوزه هنری همواره از آغاز کار با این پارتیزان‌های فرهنگی متولد شد و همان را هم باید ادامه دهد.
استان‌ها ریه‌های تنفسی حوزه هنری هستند
مرتضی سرهنگی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت مراکز استانی حوزه هنری و تقویت آنها گفت: استان‌ها ریه‌های حوزه هنری هستند. حوزه هنری اگر می‌خواهد نفس عمیق بکشد باید به شهرستان‌ها توجه جدی داشته باشد و مدیران جدی برای آنها انتخاب کند.
سرهنگی افزود: ادب و هنر وزیر و وکیل نمی‌خواهد، بلکه پدر می‌خواهد. مدیران ما باید پدری کنند تا کارساز شوند. چرا که پدر از خودش خرج می‌کند تا کار بچه‌هایش انجام شود.
وی در پایان گفت: ذات جنگ‌های دفاعی مردمی است. جمعیت ایران هم در تمام نقاط کشور پراکنده است، پس حوزه هنری برای کشف و بروز استعدادهای هنر انقلاب به تقویت استان‌ها نیاز دارد.
توجه جدی تر به هنرهای تجسمی انقلاب
مسعود نجابتی هم که به‌عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری در این نشست حضور داشت گفت: علی‌رغم حضور جدی هنرهای تجسمی از ابتدای انقلاب، بی‌مهری‌های بسیاری به این هنر شده است. هنرهای تجسمی با تمامی توانایی‌هایی که دارد نیازمند توجه بیشتری است که باید در جلسات تخصصی به آن بپردازیم.
وی افزود: سؤالاتی داشتم که در صحبت‌های دیگر دوستان به جواب رسیدم. انشاءالله در جلسات آتی دقیق‌تر طرح‌های مورد نظر خود را ارائه می‌کنم.
عمده ظرفیت‌های فرهنگی در اختیار اپوزیسیون‌های نظام است
مجید شاه‌حسینی هم در این نشست گفت: جلسات شورای سیاست‌گذاری باید منظم‌تر پیش رود. همچنین دستورات و تأکیدات رهبری که بی‌شک تاکنون تدوین و گردآوری شده‌اند را باید مورد توجه قرار بدهیم و بر اساس آنها راهبردهای اصلی خود را پیدا کنیم.
وی با اشاره به توجه به شرح وظایف این شورا گفت: زمان برای تلف کردن نداریم و باید با جدیت به امور مورد نظر بپردازیم.
شاه‌حسینی ادامه داد: حوزه هنری به دلیل طیف گسترده فعالیت‌هایی که دارد، صادره فرهنگی بسیاری دارد. بخشی از این صادرات کالای فرهنگی است و بخشی هم کادر فرهنگی و هنری تربیت شده آن است. پس باید توازن مناسبی میان تولید کالای فرهنگی و کادر فرهنگی در حوزه هنری داشته باشیم و هر دو مورد را در خدمت فرهنگ و هنر انقلاب قرار دهیم.
وی افزود: بسیاری از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی در اختیار انقلاب اسلامی نیست. هنرهای نمایشی یکی از این ظرفیت‌ها است که بیشتر در اختیار اپوزیسیون‌های نظام انقلاب اسلامی است. اجراهای تئاتر در سالن‌های مهم شهر مثل تئاتر شهر در اختیار هنر انقلاب اسلامی نیست.
شاه‌حسینی ادامه داد: باید بدانیم که در ۴۲ اُمین سال انقلاب اسلامی ایران چقدر از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری نظام اسلامی ایران در اختیار اپوزیسیون داخل نظام است و چقدر در اختیار ما است. گاهی اوقات ظرفیت باقی مانده هم در خدمت اپوزیسیون‌نوازی قرار می‌گیرد.
بیان هویت انقلاب به نسل امروز بسیار مهم است
وحید جلیلی هم در این نشست با اشاره به عنادورزی برخی‌ها با انقلاب و رویدادهای مهم تاریخی آن گفت: حوزه هنری در بیان هویت انقلاب به نسل امروز نقش مهمی دارد. هویت هنر انقلاب باید قوی و پر رنگتر شود و این کار بر عهده حوزه هنری است.
وی در تأیید صحبت‌های سرهنگی گفت: توجه به هنرمندان و توانایی‌های آنها در شهرستان‌های کشور بسیار مهم است. چرا که استعدادهای نهفته بسیاری در سراسر کشور وجود دارد. باید این استعدادها را کشف و مورد استفاده قرار دهیم.
جلیلی ادامه داد: حوزه هنری امروز دارای ظرفیت و توانایی‌های بسیاری است که می‌تواند در راستای هویت هنر انقلابی استفاده شود.
این روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی افزود: نسبت میان هنر، اندیشه و رسانه باید مورد توجه قرار گیرد. اگر این سه مورد کنار هم با تعامل سازنده و متوازن قرار گرفتند، می‌توانند به یک جمع هندسی و اجرایی برسد. همچنین نسبت حوزه هنری و رسانه ملی هم باید بازتعریف شود.
گفتنی است، پایان این نشست با اهدای احکام عضویت هر یک از اعضا در جمع شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری از سوی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همراه بود و اعضای حاضر در این نشست به‌عنوان شورای جدید سیاست‌گذاری حوزه هنری معرفی‌شده‌اند که قرار است جلسات منظم ماهانه را به‌منظور پیگیری وظایف خود برگزار کنند.