کد خبر:15315   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 1 آذر سال 1399 ساعت 10:32:0

قادریم پیچیده‌ترین فناوری‌ها را در داخل کشور تولید کنیم

رییس جهاددانشگاهی گفت: با قاطعیت می‌گویم که قادریم پیچیده‌ترین فناوریها را در داخل تولید کنیم.


دکتر حمیدرضا طیبی با بیان اینکه سالهاست در کشور بحث توجه به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان مطرح و کارهای ارزنده‌ای نیز توسط این شرکتها صورت گرفته، اظهار کرد: با این وجود متاسفانه هنوز در کشور فاقد یک برنامه جامع و بلندمدت هستیم که مشخص کند در چه حوزه هایی شرکت های دانش بنیان باید کار کنند.
وی ادامه داد: طی این سالها شرکتهای دانش بنیان ما در زمینه ساخت تجهیزات خوب ورود کرده اند، اما مشکلی که با آن مواجه ایم بحث حمایت از محصول تولیدی آنهاست و هر موقع در کشور منابع ارزی فراوانی داشته ایم، سراغ واردات رفته ایم. حتی در شرایط کنونی تحریم ها هم کسانی که منافعشان در واردات است، با وجود اینکه بسیاری از تجهیزات در داخل ساخته می‌شود، هنوز نگاه به خارج دارند.
طیبی افزود: البته در مقطع کنونی افزایش قیمت دلار کمک خوبی کرده که واردات اقتصادی نباشد.
طیبی با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان و خرید محصولات تولیدی این شرکت‌ها، گفت: باید این حمایت ها صورت بگیرد تا هم این شرکت های دانش بنیان بتوانند سرپا بایستند و هم با سودی که کسب می کنند فناوریهای جدید بدست آورند و روزآمد شوند.
رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه بلحاظ زیرساختهای آزمایشگاهی نیز دچار مشکل هستیم و باید آزمایشگاه‌های مرجهع در کشور شکل بگیرد که البته یک کار حاکمیتی است، گفت: با وجود این آزمایشگاه‌ها هم شرکت های دانش بنیان موظفند محصولاتی بسازند که از کیفیت لازم برخوردار باشد و هم بهانه خرید خارجی از کسانی که می گویند محصول داخلی کیفیت لازم را ندارد، گرفته می شود.
طیبی افزود: اگر این حمایت ها صورت بگیرد مطمئنم ظرف 10 سال کشور می تواند به بسیاری از اهداف توسعه ای برسد.
وی در پاسخ به اینکه آیا شرکت های دانش بنیان ما توان پاسخگویی به نیازهای داخلی را دارند، عنوان کرد: با قاطعیت می گویم چه ما در جهاددانشگاهی و چه دوستانی که در شرکت ها و مجموعه های دانش بنیان کار می‌کنند قادریم پیچیده ترین فناوریها را تولید کنیم، مهم این است که برنامه جامعی داشته باشیم و این خودباوری در مدیران ارشد کشور وجود داشته باشد و حمایت های لازم را انجام دهند.
طیبی ادامه داد: کشورهای پیشرفته ای مانند ژاپن، کره و چین اگر امروز به پیشرفت رسیده اند دلیلش خودباوری، برنامه ریزی خوب و حمایت بوده و ما هم می توانیم با این کارها به پیشرفت و توسعه برسیم.
وی عنوان کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که یک مجموعه دانش بنیان وقتی می خواهد یک محصول دانش بنیان تولید کند نیاز به مواد اولیه، تجهیزات و قطعات پیشرفته دارد و باید دسترسی آسانی جهت خرید اینها با بهترین قیمت داشته باشد تا بتواند محصولی تولید کند که بلحاظ تکنولوژی و قیمت با مشابه خارجی رقایت کند. در حالت تحریم شرکت های دانش بنیان ما باید هزینه های زیادی را برای دور زدن تحریم ها متحمل شوند، لذا باید باید براساس مصالح ملی و به شکلی معقول تحریم ها برداشته شود تا مجموعه‌های دانش بنیان دسترسی آسانی به منابع مورد نیاز داشته باشند. البته یک خود تحریمی هوشممندانه برای جلوگیری از واردات باید انجام شود تا این مجموعه‌های دانش بنیان بتوانند کار کنند.
انتهای پیام