حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی همزمان با آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) در نشست علمی عهد و پیمان استادان دانشگاهها گفت: ما در عصری به سر میبریم که به واسطه حوادث مختلف تزلزل جدی در بنیاد نظریه های مدعی قطعیت به وجود آمده است که یکی از این حوادث شیوع بیماری کرونا و تبعات فکری نظری و اندیشه های این شیوع در فضا و ساحت فکر و اندیشه است، بسیاری از نظریه های مدعی جهانشمولی، مدعی آرمان گرایی و مدعی ارائه آرمانشهر مطلوب بشری امروزه به صورت جدی به چالش کشیده شدهاند و هم ناکافی بودن، ناقص بودن و ناتوان بودن ساحت علم بشری برای پاسخگویی به نیازهای ماده و طبیعی به اثبات رسیده و هم مدتهاست تشت رسوایی این نظریهها در پاسخگویی به نیازهای درونی بشر و نیازهای معنوی بشر و نیازهای حقیقی بشر از بام افتاده است و همین که مدیریت های ناکارآمد چه در عرصه نظامهای اداری کشورها و چه در عرصه نظام بین المللی و مدیریتهای تمامیتخواه، مدیریتهای مدعی دیگرخواهی در درون دیکتاتور مآب، ناکارآمدی خود و ناکافی بودن خودشان را به منصه ظهور رساندند.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در ادامه گفت: آنجاست که موضوع توجه به آن عنصر نجاتبخش و توجه به آن منجی حیاتبخش و توجه به آن موعود امتها و ادیان به صورت جدیتری فضای طرح و ارائه و تبلیغ و بازگویی را پیدا کردهاند و از همین جا مسئولیت همه کسانی که ردای علم بر تن کردهاند جدیتر است به تعبیر زیبای امیرالمومنین آنچه که در دین اسلام مسئولیت آور است نه قدرت و طاقت بلکه علم است و این نه بر علمای قادر بر ایجاد یک نظام اجتماعی بلکه خود علم تکلیف می آورد که بر اساس این تکلیف برای ایجاد این نظامهای اجتماعی اداره کننده جوامع بشری باید حرکت اتفاق بیفتد و این اولین مسئولیت این حرکت به دوش دانشمندان است.
وی با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اظهار کرد: ما به نوعی به تعبیر دقیق و حکیمانه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری هم نسبت به خودسازی و هم نسبت به دعوت دیگران و توجه خود و جامعه پردازی و هم نسبت به حرکت در آوردن تمام ظرفیتهای اجتماعی به خصوص ظرفیتهای عالی که در نظام اجتماعی جامعه مسلمان برای تمدن سازی وجود دارد، مسئولیتهای فراوانی داریم و همه این سه بخش خود جامعه و تمدن برای مقدمه سازی طلوع خورشید ولایت عظما است به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم؛ اساتید ما و دانشگاههای ما در این عرصه مسئولیت ها های بزرگی دارند و کارهای فراوان قابل انجام وجود دارد به خصوص در این دوره اضطرار در این است عصر مضطر شدن بشر غره به دانش بشر غره به تکنولوژی بشر غره به ابزارهای ساخته شده خودش امروزه به آن اضطراری رسیده است که احساس نیاز به آن منبع لایتناهی و آن منبع غیر عاجز در مقابله و مواجهه با مشکلات را جدی تر احساس می کند و فرصت برای طرح آن دیدگاه مهدویت، دیدگاه آمدن و ذخیره بودن بقیه الله که خدا برای بشر آن را ذخیره کرده است و آن کسی است که بناست تمام ظرفیت ها را به فعلیت درآورد و تمام گنجینه های مادی و معنوی را استخراج کند و تمام گنجینه های مادی و عقلی را به ظهور برساند که بر اساس آن سعادت حقیقی بشر رقم بخورد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به اشاره به مسئولیت استادان و دانشگاهیان در این حوزه افزود: قالبهای مختلفی امکان کار تلاش و فعالیت برای اساتید ما وجود دارد و بنده قطعاً اطمینان دارم و شما عزیزان بر این باور هستند که اگر ما همت کنیم و اراده کنیم، توفیق هم از جانب خداوند تبارک و تعالی همراه خواهد شد و به بخشی از وظایفی که در این حوزه داریم عمل کار خواهیم کرد؛ در این فرصت به هر حال محدودیت فعالیت های حضوری و فیزیکی اتفاقاً فرصتهای مجازی فرصتهای ارزانتر و سهل الوصول تر و فراهم تر برای برگزاری نشست های معرفتی با اساتید و با دانشجویان است، دفاتر هماندیشی اساتید دانشگاهها و مجموعه های مختلف تشکل های استادی در این حوزه قطعاً کارهای قابل انجام فراوانی دارند و ان شاالله پس از عبور از این مراحل محدودیت های ناشی از ویروس شروع ویروس کرونا برگزاری اردوها و بیان بخشها و قالب هایی که دانشجویان ما در این حوزه ها نیاز به تامل دارند جز موضوعات جدی است و حتماً اساتید واقف هستند که مدعیان مهدویت و شبهه افکنان در اصل مهدویت فعالیتهایشان کم نیست و فضای مجازی جولانگاه آنهاست و فعالیت های هر استادی در قالب هایی که در اختیارش است از جزء ضرورت هاست و انشالله عزیزان در این بخش به توجه ویژهای کنند.
وی در پايان گفت: در نهایت به نوعی معرفی ذخایر غنی که در حوزه تالیفات مقالات مجموعههای مکتوب در این عرصهها داریم در قالب معرفی کتاب و ارائه بانکهای اطلاعاتی و کتابخانهها میتواند به دانشجویان در این کمک خوبی کند، هدایت پایان نامه های دانشجویی و به نوعی توجه علوم انسانی به این موضوع مغفول و ضروری فضای زندگی بشری به خصوص زندگی جامعه مومن و اهل ولایت جز موضوعاتی است که باز اساتید می توانند در هدایت دانشجویان به آن توجه کنند.
|