کد خبر:14903   تاریخ انتشار: جـمـعــه ، 25 مهر سال 1399 ساعت 11:29:0

عیون اخبار الرضا از جامع ترین کتب شیعی و حدیثی است

امام رضا (علیه السلام)، آفتاب درخشان امامت و ولایت، که کشور و ملت عزیز ایران، به ویژه از عنایات و انوار آن متنعم اند، رسالت و نقش ممتاز دارند که شناخت، تأسی، تبیین و گفتمان سازی و فرهنگ سازی آن از اولویت های حوزه های علمیه و نخبگان و اندیشمندان است.


آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، پیامی به اولین سوگواره علمی فرهنگی امام رضا (علیه السلام) با محوریت کتاب عیون اخبار الرضا (علیه السلام) صادر کرد که متن آن به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تحیت، ضمن تسلیت اربعین حسینی و رحلت جانگداز پیامبر مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) و شهادت امام حسن (علیه السلام) و شهادت امام رضا (علیه السلام) از همه برگزارکنندگان اولین سوگواره علمی فرهنگی امام رضا (علیه السلام) با محوریت کتاب عیون اخبار الرضا (علیه السلام) صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم.
امام رضا (علیه السلام)، آفتاب درخشان امامت و ولایت، که کشور و ملت عزیز ایران، به ویژه از عنایات و انوار آن متنعم اند، رسالت و نقش ممتاز دارند که شناخت، تأسی، تبیین و گفتمان سازی و فرهنگ سازی آن از اولویت های حوزه های علمیه و نخبگان و اندیشمندان است.
تبیین هوشمندانه و عالمانه تعالیم نورانی توحیدی به قرآنی، مبارزه حکیمانه با حکومت های ظالم، ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان و حفظ ارتباط و اتحاد درونی مسلمانان، صیانت و انسجام بخشی به کیان پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، رفتار و گفتار عالمانه با اصحاب ادیان و مذاهب مختلف، مقابله با جریان های انحرافی، گسترش معارف و آرمان های الهی با راهبرد مهاجرت، ارائه تراز تراز فاخر از تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها و مدیریت بحران های سیاسی و اجتماعی، بهره گیری از شیوه های نوین تبلیغی، الگوسازی سبک زندگی اسلامی وتنظیم  ره توشه ای برای زیست مومنانه در یکی از پیچیده ترین و دشوارترین شرایط تاریخی در سیطره سیاست‌های مرموز دستگاه خلافت، گوشه‌هایی از پهنه بیکران ابعاد و اصلاح نقش‌آفرینی آن حضرت برای جامعه انسانی و اسلامی در طول تاریخ بوده است.
شیخ صدوق چهره تابناک آسمان فقاهت و کلام و حدیث به شمار می آید  و محدثی کم‌نظیر است و با آنکه شیخ قمیین نامیده شده است اما جامعیت و نقش‌آفرینی وی در مکتب های حدیثی و معرفتی قم، ری و بغداد از ایشان چهره ای ممتاز و جامع پدید آورده است و آثار ایشان از دقت لطف، جامعیت، حسن تبویب،طبقه بندی ممتاز، جذابیت ویژه و پاسخگویی به نیازهای متنوع برخوردار است.
در شناخت آستان ملکوتی امام رضا (علیه السلام) بدون تردید کتاب علوم فنون اخبارعیون الرضا  از بهترین کتاب‌ها به شمار می آید،عیون اخبار الرضا یکی از جامع ترین کتب شیعی و حدیثی است که معارف بلندی در ابواب حکمی، کلامی، فقهی، اخلاقی، تربیتی، سیره، تاریخ، سیاست و مدیریت دارد و توسط آن عالم بزرگ تدوین شده است. این کتاب که از یادگاری های سدید و ماندگار شیخ صدوق است در طول تاریخ مورد توجه و عنایت بسیاری از عالمان شارحان و مترجمان قرار گرفته و از نعمت های الهی برای شناخت سیرت و فکرت امام رضا (علیه السلام) است.
رساله ها، نوشته ها، مناظرات، پرسشها و پاسخها، نکات ناب تفسیری و ادبی و هنری منسوب به امام رئوف، این کتاب را به دایره العمارفی مختصر درباره آن امام رئوف تبدیل کرده است.
امید است برگزاری این همایش گامی بلند در جهت گفتمان سازی و جریان سازی کتاب شریف عیون اخبار الرضا در میان طلاب و فضلای حوزه های علمیه و همه علاقه مندان و شیعیان به ویژه جوانان باشد.
از برنامه ریزان و مدیران و اساتید حوزه های علمیه و همه طلاب به ویژه طلاب جوان و انقلابی می خواهم در این مسیر نورانی سهیم باشند و گسترش و تعمیق محبت،معرفت، اطاعت، ولایت و نعمت آن امام همام را در دل ها و جان ها روز افزون کنند و در کنار گنجینه های ارزشمند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه کتاب گران سنگ اخبار الرضا را نیز در جمله کتاب های بالینی خود قرار دهند.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزه‌های علمیه