کد خبر:14833   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 19 مهر سال 1399 ساعت 10:27:0

وحدت و همدلی ما را از دو جنگ اقتصادی و کرونا عبور می دهد

رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وقتی سیل کرونا آمد، کادر درمانی در مقابل سیل با عقل معاد ایستادند، گفت:در بیمارستان امام خمینی(ره) پرستارانی بودند که از معیشت خود چیزی نمی‌گفتند ولی نگران تجهیزات درمانی بودند، این همان روحیه دفاع مقدس است.


دکتر محمدباقر قالیباف در نشست بررسی مسائل حوزه بهداشت و درمان به ویژه شیوع ویروس  که با حضور معاونان وزارت بهداشت و درمان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد، گفت: مهمترین و اساسی‌ترین مشکل کشور در حال حاضر شیوع ویروس کرونا است، جنگ تمام عیاری که کارکنان بهداشت و درمان، سربازان و پیش قراولان آن هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درود می‌فرستیم به روح شهدای مدافع سلامت که جان خود را از دست دادند و مصداق فرهنگ حسینی و ایثارگری هستند و آنها را به عنوان شهدای مدافع سلامت می‌شناسیم؛ امیدواریم ما نیز در این مسیر گام برداریم.
وی با اشاره به اینکه کشور ما با دو جنگ اقتصادی و کرونا روبه‌رو است، ادامه داد: همه اتفاق نظر دارند که هزینه‌های اقتصادی کرونا به مراتب بیشتر از هزینه‌های بهداشتی و درمانی آن است.
رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه در شرایط خاص فعلی آن چیزی که جامعه ما را از دو جنگ به سلامت عبور می‌دهد وحدت، همدلی، کمک به یکدیگر، گذشت و پرهیز از اختلاف و همچنین فرهنگ اربعینی است، عنوان کرد: اگر امروز از جایگاه حقوقی خود صحبت می‌کنم می‌خواهم بگویم مردم احساس نکنند به جای در کنار هم قرار گرفتن در خصوص موضوعات دیگر بحث می‌کنیم.
دکتر قالیباف با بیان اینکه جز به حل کردن گره از کار مردم به چیز دیگری فکر نمی‌کنم، تصریح کرد: 240 نفر در روز به واسطه شیوع ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند، موضوعی از این مهمتر نداریم، بازدید از بیمارستان امام خمینی (ره) حداقل اقدامی بوده که می‌توانستیم انجام دهیم و پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه رعایت شده و در این بازدید فرمانده ستاد مقابله با کرونا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و رئیس بیمارستان حاضر بودند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چرا باید به اینگونه موضوعات توسط رسانه‌ها پرداخته شود، اگر بازدید از بیمارستان امام خمینی(ره) به بحثی سیاسی تبدیل و مقایسه باعقلی و بی‌عقلی صورت گیرد مورد قبول جامعه نیست، ادامه داد: ما یک عقل معاد و یک عقل معاش داریم، هیچ کدام از دوستان در جنگ با کرونا بر اساس عقل معاش خود حرکت نکردند.
دکتر قالیباف با تأکید بر اینکه از 110 هزار پرستار، 30 هزار کرونا گرفته و 51 نفر از آنها شهید شده‌اند، عنوان کرد: به عنوان یک خدمتگزار با پرستارانی که در معرض خطر بودند دیدار کردم، هیچ کدام از آنها بحث مالی و مادی نداشتند زیرا بر اساس عقل معاد خود و برای انسانیت، اسلام، آخرت، فرهنگ و ایثارگری حرکت می‌کنند.
وی با بیان اینکه با عقل معاد در مقابل سیل کرونا ایستادگی می‌کنیم، گفت: حداقل کار ایستادن در کنار سیل‌زدگان کرونا است، در شرایطی که سیل کرونا، گرانی و مشکلات اقتصادی را داریم اگر کنار مردم و مجاهدان خط مقدم نایستیم از انسانیت به دور هستیم. عقلانیت این است که حداقل به پرستاران و پزشکان خداقوت بگوییم.
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه زمانی که وارد ICU بیمارستان امام خمینی (ره) شدم فرهنگ ایثارگری آنجا حاکم بود و این ارزشمند است، افزود: باید کنار یکدیگر قرار گیریم و این حداقل کار است، کارکنان و پرستاران در این دیدار موضوعات معیشتی را مطرح نکرده بلکه دغدغه تأمین تجهیزات را داشتند.
دکتر قالیباف با تأکید بر اینکه باید در میدان مقابله با مشکلات بر اساس اولویت‌ها تصمیم‌گیری کنیم، عنوان کرد: در مجلس دو وظیفه جدی داریم که از آنها کوتاهی‌ نمی‌کنیم، در بعد نظارتی و در جنگ کرونا مصوبات و بودجه‌ها به صورت جدی پیگیری می‌شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرار گرفتن در رتبه 114 تشخیص بیماری کرونا قابل قبول نیست، ادامه داد: در جنگ اقتصادی و جنگ کرونا به خداباوری و مردم نیاز داریم، اولویت تأمین تجهیزات در بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌شود زیرا تا فصل بهار آینده کرونا وجود دارد و باید سیستم بهداشت و درمان را بازسازی و نوسازی کنیم.
دکتر قالیباف با تأکید بر اینکه از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنید، مردم نشان دادند که پای کار هستند، عنوان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم کمک کرد تا در مهار موج اول کرونا موفق باشیم.
وی با بیان اینکه ساختارها به تنهایی نمی‌توانند جهت‌دهی کنند اما باید تلاش کنیم تا ظرفیت‌های مردمی پای کار بیاید، گفت: در بعد نیروی انسانی، حق کارانه، اصلاح تعرفه‌ها و پروژه‌های نیمه تمام باید اقدامات لازم صورت گیرد.
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه برخی اوقات موضوعات جزئی با هماهنگی و توجه قابل انجام است همانند مشکل انشعاب آب بیمارستان با یک تماس برطرف می‌شود، ادامه داد: اولویت اول مجلس، دولت و قوه قضائیه مقابله با بیماری کرونا است، اگر بخواهیم تنها نیروهای کادر درمان کرونا را برطرف کنند این موضوع امکان‌پذیر نیست و نباید بار را بر روی دوش وزارت بهداشت بگذاریم.
دکتر قالیباف افزود: در نظارت‌ها نگاه مچ‌گیری و حال‌گیری وجود ندارد بلکه نگاه ما رفع موانع است؛ همه مجامع استانی و نمایندگان در همه استان‌ها فعال هستند و از اولین جلسه مجلس به موضوع مقابله با شیوع ویروس کرونا می‌پردازیم. در همه نظارت‌های میدانی حضور در کنار کادر درمان را در دستور کار قرار می‌دهیم و تمامی پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم اما این به معنای نرفتن و کار نکردن نیست.
بر اساس این گزارش علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در این دیدار گفت: با توجه به نقش نظارتی مجلس باید برنامه مبسوطی از نقش دستگاه‌های اجرایی کشور با توجه به فرسایشی شدن شیوع ویروس کرونا تهیه و این دستگاه‌ها تعیین تکلیف شوند.
وی با اشاره به اینکه آرایش فعلی در حد جنگ تمام عیار نیست، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی با تنی خسته به مقابله با کرونا رفته و شرایط مطلوبی ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه کمتر از 60 روز آینده مجلس فضای بودجه‌ای به خود می‌گیرد، عنوان کرد: درخواست داریم با نگاه سخاوتمندانه‌ای، کسری دانشگاه‌های علوم پزشکی را مورد توجه قرار دهید،  چراکه بار مالی تجهیزات مورد نیاز در دوران کرونا بسیار زیاد است.
زالی با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی صورت گرفته 92 درصد پرستاران از پرداختی‌ها ناراضی هستند و بزرگترین گلایه آنها در خصوص دریافت مطالبات است، تصریح کرد: لازم است حمایت خاص مجلس از شرکت‌های دانش‌بنیان را شاهد باشیم.
گفتنی است قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در این دیدار افزود: بیماری کرونا برای همه کشورها غافلگیرکننده بود، این بیماری خارج از توان بهداشت و درمان هر کشوری است، دستاوردهای کسب شده در زمینه مقابله با بیماری کرونا متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی با اشاره به اینکه با بضاعت کم خود توانسته‌ایم سیستم بهداشت و درمان کشور را سرپا نگه داریم، افزود: در استان سیستان و بلوچستان در یک مرکز درمانی روزانه 400 بیمار غربالگری می‌شد که جو را آرام کرد، در ایام عید و ماه مبارک رمضان به ما در زمینه کنترل بیماری کرونا کمک کرد.
بر اساس این گزارش محمد رضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در سال‌های گذشته وزارت بهداشت توانسته در زمینه اقتصاد مقاومتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی عملکرد خوبی داشته باشد در حال حاضر 97 درصد از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، اگر این توان را نداشتیم در دوران تحریم آسیب می‌دیدیم.
وی با تأکید بر اینکه دارو مسئله بحران‌برانگیز است، عنوان کرد: روپیه و یوآن کمی، به منظور واردات دارو و تجهیزات تخصیص یافته، تولید ماسک از 120هزار عدد به 5 میلیون عدد افزایش یافته و هر دارویی که برای درمان کرونا مطرح شد در داخل کشور کمتر از یک ماه به مرحله تولید رسیده است.
بر اساس این گزارش معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها هر کدام به صورت اختصار موضوعات مربوط به بیماری کرونا اعم از مشکلات کادر درمان و مسائل مربوط به تامین تجهیزات پزشکی و کمبود بودجه را مطرح کردند./