کد خبر:14721   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 7 مهر سال 1399 ساعت 9:20:0

طلاب اهل تعامل و معاشرت با مردم باشند

آیت الله رشاد با تاکید بر اینکه طلاب اهل تعامل و معاشرت با مردم باشند، گفت: علما و بزرگان دین همواره اهل معاشرت با مردم بودند.


آیت‌الله علی اکبر رشاد، صبح امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امام علی(ع) در زمینه اخلاق اجتماعی و ثمرات نرم خویی می فرمایند: کسی که عودش نرم باشد شاخه های او فراوان خواهد شد.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: حضرت در اینجا انسان را به تنه درختی تشبیه می کنند که دارای ساقه هایی است، برای همین می فرمایند: اگر این تنه نرم باشد ساقه های فراوانی از او رشد می کند در حالی که از تنه درخت سخت انتظار این رویش وجود ندارد.
آیت الله رشاد با بیان اینکه انسان تندخو همواره در جامعه تنها است، اظهار داشت: اما انسان های نرم خو و خوش رفتار چنین نیستند و افراد بسیاری در جامعه گرد ایشان جمع می شوند؛ زبان تند و تلخ دلیل تنهایی انسان تندخو است.
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران اخلاق مداری و خوش رویی را بسیار ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: چنین انسانی در جامعه رویش خواهد داشت و مردم طالب معاشرت و هم‌کلام شدن با او هستند.
وی با بیان اینکه مردم از انسان بدخلق و بد زبان دوری می کنند، اظهار داشت: خوش خلقی انسان را محبوب می کند، طلاب باید با الگو گرفتن از علما و بزرگان با خوش رویی و نرم گویی اهل معاشرت و گفتگو با مردم باشند.
آیت الله رشاد با اشاره به اینکه خوش رویی و همنشینی با مردم سبب برکت زندگی طلبه می شود، عنوان کرد: در گذشته علما و بزرگان همواره تلاش می کردند مسیر حوزه تا منزل را پیاده بروند تا بتوانند با مردم اختلاط داشته باشند و حال آنان را بپرسند حتی گاهی راه خود را از مسجد تا منزل طولانی می کردند تا با افراد بیشتری خوش و بش کنند، مرحوم آیت الله شاه آبادی چنین بودند و مسیر منزل تا حوزه را پیاده می رفتند و در مسیر جویای حال کسبه و مردم می شدند.