کد خبر:14690   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 3 مهر سال 1399 ساعت 10:43:0

مهم‌ترین بخش اسلامی شدن دانشگاه‌ها، حوزه پژوهش، آموزش و مدیریت است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاهی اسلامی نخواهد شد اگر وظایف اسلامی شدن آن را تنها متوجه معاونت فرهنگی، نهاد رهبری و گروه معارف بدانیم، در واقع اگر مجموعه اساتید، جریان کلی علم در دانشگاه‌ها، جریان علمی آموزش و تعلیم در دانشگاه‌ها و جریان شاگردپروری که لاجرم رخ خواهد داد اسلامی شود، دانشگاه اسلامی خواهد شد.


مراسم تودیع و معارفه مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رستمی رئیس نهاد نمایندگی دانشگاه‌های کشور انجام شد.
در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رستمی با بیان اینکه ما رسالت نظام اسلامی، روحانیت، رسالت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و رسالت هر مومن مجاهد حاضر در صحنه را قابل تفکیک نمی دانیم، گفت: شاید فضاها و ظرفیت‌ها، نوع فعالیت را متفاوت کند اما همگی در یک مسیر و هم راستای رسالت انبیاء است.
وی افزود: در رسالت انبیاء و پیامبر گرامی اسلام(ص)، خداوند در قرآن می فرماید "یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه"؛ به این معنا که در این آیه تکیه قرآن بر تزکیه و تعلیم و همراه بودن آن با تلاوت است و در ادامه رسالت اجتماعی پیامبر(ص) را بعد از این مرحله، اجتناب طاغوت و عبادت خداوند و توجه و تمرکز به خداوند و کشاندن جامعه را به این مسیر می‌داند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: انسان مومن، مجموعه مومن و دانشگاه ایمانی و اسلامی و نهاد رهبری در دانشگاه ها و هر مجموعه ای که در این راستا، رسالت و وظیفه‌ای بر دوش خود می بیند، مسیر حرکت او همان مسیری است که اشاره شد اما طبیعتا با تفاوت قالب‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی با اشاره به اینکه آن چیزی که امروزه ما در دانشگاه و در نظام علمی کشور شاهد هستیم، قطعا با آن چیزی که مورد انتظار ماست تفاوت دارد، بیان کرد: دانشگاه قم به واسطه شهر مقدس قم و فضای معنوی موجود در آن، ممکن است برخی گرفتاری‌ها و مشکلاتی که در دانشگاه های دیگر وجود دارد در آن احساس نشود و حتی شکل و جنس مشکلات این دانشگاه با دیگر دانشگاه‌ها ممکن است متفاوت باشد، اما آن چیزی که واقعیت دارد این است که نهاد علم و نهاد آموزش عالی ما یک نهاد وارداتی است.
وی تصریح کرد: متاسفانه دانشگاه‌های ما یک محصول تولید شده در بستر تمدن غرب است و این محصول تولید شده عینا وارد کشور ما شده و تحولات دانشگاه ها منطبق با آن چیزی است که در مرکز تولد آن دارد اتفاق می افتد؛ ارتباط دانشگاه با آن چیزی که به عنوان میراث و سنت دیرینه ی کشورمان چه در حوزه ایرانی و چه در حوزه دینی و اسلامی آن است، ارتباط عمیقی نیست.
نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: در واقع آنچه در دانشگاه های ما در حال رقم خوردن است، بر اساس آن تحولاتی است که در جریان کلیه نهادهای علم در دنیا با تعبیر university هم اکنون رقم می خورد، متاسفانه ادبیات حاکم بر دانشگاه‌ها و مسائل آن هم به همین صورتی است که گفته شد.
وی تاکید کرد: یک جایی باید این سیر تبعیت و الگو گرفتن متوقف و شکسته شود، و به گونه ای شود که ضمن آنکه از یافته های غرب به عنوان کانون تمدن و نظام تمدنی حاکم فعلی استفاده شود، تقلید را دائمی ندانیم؛ و به نوعی شاگرد مقلد بودن رویکرد درستی نیست که باید از بین رود.
وی ادامه داد: مهمترین بخش اسلامی شدن دانشگاه ها، حوزه پژوهش، آموزش و مدیریت است، نه فقط بخش فرهنگی آن ها؛ رسالت نهاد رهبری در دانشگاه ها نیز در همین چهار محوری است گفته شد؛ ما نسبت به آن چیزی که وظیفه داشتیم و از ما در حوزه توجه به رسالت‌های یک دانشگاه اسلامی مطالبه شده است، کوتاهی داشته ایم.
رستمی تاکید کرد: دانشگاهی اسلامی نخواهد شد اگر وظایف اسلامی شدن آن را تنها متوجه معاونت فرهنگی، نهاد رهبری و گروه معارف بدانیم، در واقع اگر مجموعه اساتید، جریان کلی علم در دانشگاه‌ها، جریان علمی آموزش و تعلیم در دانشگاه‌ها و جریان شاگردپروری که لاجرم رخ خواهد داد اسلامی شود، دانشگاه اسلامی خواهد شد.
وی افزود: فرایند شاگردپروری در دانشگاه دائما در حال رخ دادن است، اما اگر ما بخش‌های مختلف دانشگاه را دائما مسئول و متولی امر تربیت ندانیم و انتظار را فقط به گروه معارف، نهاد رهبری و معاونت فرهنگی مصروف بدانیم، قطعا کار به نتیجه نمی‌رسد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بخش فرهنگی در دانشگاه‌ها به خودی خود بخش پرفعالیتی هست، بنابراین باید تمرکز ما به سمت معاونت‌ها و بخش‌های دیگر در دانشگاه باشد که متصدی و مسئول فعال در آن وجود نداشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی بیان کرد: امیدواریم با حضور مسئولین انقلابی همچون ریاست دانشگاه قم، دکتر دیرباز، این دانشگاه بتواند الگوی طراز اسلامی را به اجرا در آورد و آن را ارائه دهد؛ بنابراین دانشگاه قم این ظرفیت را دارد که در چهار محور آموزش، پژوهش، مدیریت و فرهنگ در طراز انقلاب اسلامی حرکت کرده و الگو ارائه دهد.