کد خبر:14592   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 26 شهریور سال 1399 ساعت 9:28:0

اصلاح نظام محاسباتی کشور بر اساس بیانیه گام دوم

دومین نشست کمیته بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ریاست دکتر ابراهیم سوزنچی دبیر این کمیته و معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر سوزنچی گفت: برای نگاه و ورود راهبردی به بیانیه گام دوم انقلاب، نیاز به برنامه و نقشه راه داریم که امید است در این کمیته به سرانجام برسد.

در ادامه جلسه دکتر مصطفی تقوی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف به ارائه گزارشی با عنوان "ایده‌هایی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" پرداخت و گفت: بیانیه گام دوم خطاب به ملت ایران است و البته جوانان و مسئولین به طور خاص مورد خطاب قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور امام زمان (عج) آرمان بزرگ انقلاب اسلامی عنوان شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شریف افزود: در بیانیه گام دوم به تأسیس و تقویت سیستم‌های بازخوردگیری به‌منظور اینکه مسئولین آماده تصحیح خطاهای خویش باشند، تأکید شده است.
دکتر تقوی خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب به لحاظ محتوایی تفاوت سرنوشت‌سازی با اسناد راهبری و آینده‌نگرانه کشور ندارد چرا که بخش‌هایی از بیانیه به سندهای راهبردی کشور ارجاع داده شده است مانند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی.
وی با بیان اینکه جایگاه فعالیت رسانه‌ای در بیانیه گام دوم انقلاب بسیار جدی و با اهمیت است، گفت: به همین منظور باید رسانه‌ها به انعکاس مناسب دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، ترویج امید صادقانه و متکی به واقعیت‌های عینی و شکستن محاصره تبلیغاتی بپردارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شریف به اهمیت امید به جوانان در بیانیه گام دوم اشاره کرد و افزود: زمام اداره بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن، انقلابی و کاردان سپرده شود به این معنی که جوان‌گرایی در مدیریت کشور انجام شود.
دکتر تقوی با اشاره به اینکه خطاهای راهبردی رایجی در مدیریت کشور وجود دارد، اظهار داشت: کم‌توجهی به بازوها در اسناد آینده‌نگر مشهود است و می‌توان گفت صرفاً به آرمان‌ها توجه می‌شود.
وی در ادامه «کم‌توجهی به نقش رسانه، خشن گویی راهبردی، کم‌توجهی به ترسیم آینده‌های مطلوب و ممکن، کم‌توجهی به مفهوم ظرفیت به مثابه سیستم‌های اجتماعی ـ تکنیکی، کم‌توجهی به سیستم‌های پویش محیطی و آمار، رواج رویکردهای مبتنی بر استعاره ساختمان به جای باغبان، کم‌توجهی به ره‌نگاشت‌های کلان، کم‌توجهی به آموزش سیاست‌گذاری و آینده‌پژوهی به مسئولین، سازمان‌ها و نهادها، بی‌توجهی به هوش سایبورگ در تصمیم‌گیری‌های راهبردی و کم‌توجهی به تأسیس و تقویت سیستم‌های آینده‌نگر» را از دیگر خطاهای راهبردی رایج در مدیریت کشور عنوان کرد.

در ادامه جلسه دکتر قاسم عموعابدینی، عضو کمیسیون نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای اجرایی سازی گام دوم انقلاب به مبانی آینده‌نگری نیاز است در واقع باید بر اساس یک نقشه راه ترسیم شده برای آینده برنامه‌ریزی کرد.
وی بر ضرورت آسیب‌شناسی گام اول انقلاب تأکید کرد و افزود: موضوع عدالت اجتماعی و امید به جوانان در گام دوم تأکید شده است و باید برای آن برنامه‌ریزی با احتیاط داشته باشیم.

در ادامه دکتر غلامرضا بصیرنیا مدیر دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به مردم ایران است، اظهار داشت: کشور در چهل‌ساله گذشته برنامه‌های اقدام، اسناد، مصوبات، قوانین و... بسیاری داشته و این تعدد در بعضی موارد باعث شده که خلاقیت از دستگاه‌ها گرفته شود.
وی بر لزوم ظرفیت‌یابی و شناسایی دستاوردهای چهل‌ساله اول انقلاب تأکید کرد و افزود: باید از رسانه البته به صورت عام و نه صرفاً رسانه ملی برای شناسایی این دستاوردها استفاده شود.

در ادامه دکتر فرشاد مهدی‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: در خصوص ماهیت و تعریف بیانیه گام دوم باید به تفاهم رسید چرا که از این بیانیه به عنوان گفتمان، مانیفست، الگو یا سیاست تعبیر شده است.
وی به فرمایشات مقام معظم رهبری به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در مورد تحول اشاره کرد و افزود: باید تحول مبتنی بر گام دوم انقلاب اسلامی انجام شود و مشخص شود که این تحول به چه صورت باشد.
دکتر مهدی پور تأکید کرد: موضوع تحول ساختار، سازمان، ایدئولوژی، عوامل انسانی و... جمهوری اسلامی متناظر با گام دوم انقلاب بایستی بحث و بررسی شود.

در ادامه دکتر خلیل نوروزی دبیر گروه علم و فناوری مؤسسه پایا با طرح این پرسش که آیا رسیدن به فناوری برای ما اصالت دارد و منطبق با روح بیانیه است؟ گفت: فناوری می‌تواند یک ابزار باشد ولی اهداف بسیار فاخرتری را می‌توان از بیانیه استخراج کرد.
وی بر گفتمان‌سازی در جهت بیانیه گام دوم تأکید و خاطرنشان کرد: نیازمند تولید نوع جدید از مقالات به سبک علمی-گفتمانی در تبیین این بیانیه هستیم.

دکتر محمود حاجیلویی معاون خط‌مشی گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب روایت صادقی از حرکت مردم ایران است که برای آینده کشور بسیار کمک‌کننده است.
وی افزود: این بیانیه در صدد کشف قاعده از تجربه حرکت ملت پس از انقلاب اسلامی بوده است که در طول این سال‌ها کارآمدی خود را نشان داده است.
دکتر حاجیلویی ادامه داد: در بیانیه گام دوم به مردم، جوانان و امید به‌عنوان شاخص‌های مهم و تعیین‌کننده آینده و عامل حرکت و پیشرفت کشور تأکید شده است.
وی با بیان اینکه منطق پیشبرد انقلاب اسلامی و حرکت مردم، منطق ساده‌ای است، افزود: خواست عمومی مبتنی بر یک سری مبانی مهم‌ترین منطق پیشرفت انقلاب اسلامی است و باید برای تحقق این امر فرهنگ‌سازی لازم انجام شود.
معاون خط‌مشی گذاری ستاد فرهنگ همچنین بر لزوم اصلاح نظام محاسباتی کشور و مسئولین بر اساس بیانیه گام دوم تأکید کرد.

در ادامه دکتر سید میعاد صالحی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب به ورود نسل سوم و جوانان در عرصه مدیریتی تأکید شده است، اظهار داشت: استفاده از جوانان و نخبگان در سطوح مدیریتی و مشاوره نباید به صورت ویترین و ظاهری باشد.
وی افزود: اسناد راهبردی کشور باید ناظر به واقعیت و عمل باشد چرا که بخش‌های گلوگاهی و پیشران کشور نیاز به سیاست‌گذاری انقلابی و اجرای آن سیاست‌ها دارد در حالی که نمود چنین سیاست‌هایی در فرهنگ، اقتصاد و فناوری مشاهده نمی‌شود.
دکتر صالحی تأکید کرد: در دولت اسلامی باید کارآمدی و آرمان‎های انقلاب اسلامی در زندگی مردم احساس شود.

دکتر سوزنچی نیز در پایان جلسه اظهار داشت: با توجه به پیشرفت‌ کشور در حوزه علم و فناوری این سؤال مطرح می‌شود که آیا گام دوم پیشرفت در حوزه علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با همان ویژگی و مختصات گام اول باشد و به عبارت دیگر، گام دوم در حوزه‌های مختلف ذکر شده در بیانیه همچون علم، اقتصاد، سبک زندگی و عدالت چگونه باید باشد؟
وی تأکید کرد: در واقع روح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر ایجاد گفتمان  است و استمرار نشست کمیته گام دوم انقلاب اسلامی ضروری است.