کد خبر:14504   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 18 شهریور سال 1399 ساعت 7:38:0

باید از بازماندگی تحصیلی کودکان پیشگیری کنیم

رییس سازمان نهضت سوادآموزی تاکید کرد: در دوران کرونا باید از بازماندگی تحصیلی کودکان پیشگیری کنیم چراکه قطعاً بازماندگی تحصیلی و آموزشی و تعطیلی خدمات آموزشی و سوادآموزی پیامدهای جدی و طولانی‌مدت اجتماعی و اقتصادی را بدنبال دارد.


 شاپور محمد زاده در گفت و گویی به مناسبت هشتم سپتامبر روز جهانی مبارزه با بی سوادی، ثبت این روز در تقویم جهانی را نشانگر اهمیت سوادآموزی دانست و اظهار داشت:  سوادآموزی زیربنای توسعه‌ پایدار و تلاش برای ارتقای حقوق و کرامت انسانی جوامع است و سازمان نهضت سوادآموزی توانسته است این شعار جهانی را سرلوحه کار خود قرار دهد.
وی افزود: در راستای آموزش‌های همگانی، شاهد این تحول عظیم بودیم که حضرت امام خمینی (ره)، ۱۰ سال زودتر از جامعه جهانی «آموزش برای همه» را در پیام تاریخی خود برای ریشه‌کنی بی‌سوادی با شعار «ایران را سراسر مدرسه کنیم» عنوان کردند، امروز با شیوع ویروس کووید ۱۹ و بحران پیش‌آمده، مصداق عینی پیام ایشان را مشاهده کردیم و هر خانه تبدیل به یک مدرسه شده است.
وی خاطرنشان کرد: جهان‌ شمول شدن بیماری کرونا خطری بسیار مهلک در عرصه بین‌المللی است که از بزرگ‌ترین آسیب‌های پیش‌آمده، تعطیلی آموزش یا کندی امر آموزش به‌واسطه شرایط و بحران ایجادشده است، اما این بحران در کنار همه خطرات و آسیب‌هایش موجب بروز توانایی‌های دیگری در عرصه آموزش شده که متولیان امر آموزش را بر آن داشته به روش های مختلف از انسداد آموزش و سوادآموزی جلوگیری کنند و سیستم‌های آموزشی را از شیوه سنتی به سمت یادگیری از طریق برنامه‌های آموزش آنلاین، تدریس مجازی و تلویزیونی، برنامه‌های ویدئو کنفرانس، نرم‌افزارهای آموزشی و شبکه‌های اجتماعی سوق دهند.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی با یادآوری این که تجربه فعالیت غیرحضوری و نیمه‌حضوری چند ماه اخیر نشان داد که می‌توان این تهدید را تبدیل به فرصت کرد و از ظرفیت پیش‌آمده به‌خوبی استفاده کرد، گفت: این سازمان در این راستا از این امر مستثنی نبوده و تمام توان خود را در هشت ماه اخیر بر این نکته متمرکز کرده و آموزش بی‌سوادان را باقوت ادامه داده است، حتی در موارد بسیاری آموزش‌دهندگان ما به‌صورت خودجوش و با امکانات محدود خود توانستند آموزش مجازی را پوشش دهند و شعار جهانی آموزش و یادگیری سوادآموزی در بحران کووید ۱۹" را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.
محمدزاده به افزایش درصد باسوادی از ۴۷.۵ درصد در سال ۱۳۵۵به بالغ‌بر ۸۹ درصد در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال ۱.۷ میلیون نفر بی‌سواد پیش‌بینی ‌شده است که از این تعداد ۶۰۰ هزار نفر را از طریق آخرین سرشماری تا سطح آبادی و بلوک شناسایی و جهت جذب در اختیار استان‌ها قراردادیم که بر اساس آمارهای منتشرشده حدود ۹۸.۱۳ درصد از کودکان در سن مدرسه در حال تحصیل هستند و کمتر از ۲ درصد بازمانده از تحصیل‌داریم.
وی ادامه داد: بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانیم از بازماندگی تحصیلی کودکان در شرایط کرونایی پیش‌گیری کنیم، چراکه قطعاً بازماندگی تحصیلی و آموزشی و تعطیلی خدمات آموزشی و سوادآموزی پیامدهای جدی و طولانی‌مدت اجتماعی و اقتصادی را در بر خواهد داشت.
وی اجرای برنامه‌های تحکیم و تثبیت سواد به‌منظور جلوگیری از نو بی‌سوادی، ورود آموزش از طریق تبلت و گوشی هوشمند، آموزش تلویزیونی و شبکه اجتماعی شاد و مهارت‌های رایانه‌ای، تنوع‌بخشی به شیوه‌های سوادآموزی ایجاد و توسعه مراکز یادگیری محلی باهدف ترویج آموزش‌ مهارت‌های زندگی و حقوق شهروندی، آموزش اتباع خارجی، آموزش زبان رایج ملی و حفظ زبان مادری و ... را از دستاوردهای مهم سازمان نهضت سوادآموزی برشمرد.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: شعار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال جاری به مناسبت سال روز جهانی سوادآموزی که به آموزش و یادگیری سوادآموزی در بحران کووید ۱۹ اشاره دارد، تلاش بیشتر ما را در شرایط فعلی مطالبه می‌نماید و ما برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم.