دکتر غلامی در این نشست که امروز (سهشنبه) به صورت وبکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: برای اعتلای آموزش عالی و ارتقای کیفیت باید هم نقاط ضعف را بگوییم و هم نقاط قوت را؛ به گونهای که حاصل آن باعث رفع کسریها و کمبودها شود و نتیجه بررسیها را به شکل گزارشی به مدیر هر مجموعه و موسسهای ارائه کنیم تا مدیریت از نقاط قوت و ضعف خود و مجموعهاش اطلاع یابد و بتواند اصلاحات را انجام دهد و ارتقای کیفیت صورت گیرد.
به گفته دکتر غلامی، نکته مهم در بحث نظارت و ارزیابی آن است که اهدافمان را تعریف کنیم و از هر بررسی و نظارتی که انجام میدهیم این مطلب حاصل شود که از این نظارت کدام قسمت باید بهرهمند شود و هدف چیست؟ یکی از این اهداف تضمین کیفیت در چارچوب طرح ساماندهی آموزش عالی است.
وزیر علوم با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: در طرح ساماندهی آموزش عالی به دنبال سه هدف اصلی هستیم: ابتدا ارتقای کیفیت، سپس مأموریت گرایی وبحث سوم اثر گذاری مؤسسات درمنطقه است.
دکتر غلامی درخصوص مأموریتگرایی مؤسسات آموزش عالی گفت: ظرفیتها و نیازهای هر منطقه باید توسط موسسه و ستاد شناخته شود و محور اصلی فعالیتها تعیین گردد تا مؤسسات با برنامهای مشخص به سمت آن اهداف حرکت کنند.
وزیر علوم در ادامه سخنانش به موضوع رتبهبندی دانشگاهها اشاره کرد و افزود: در بحث رتبهبندی دانشگاهها، شاخصها را تعریف کردهایم و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم اولین رتبهبندی داخلی دانشگاهها و پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی را انجام دهیم در این رتبهبندی داخلی شاخصهای اختصاصی متعددی تعریف شده است و ادارات نظارت و ارزیابی میتوانند جایگاه این رتبهبندی را تقویت کنند.
وی خاطرنشان کرد: در سطح دانشگاههای کشور دیگر معیاری به نام سطحبندی وجود ندارد، چون سطحبندی دانشگاهها باعث برخی مشکلات و بیعدالتیها میگردید. رتبهبندی ملاک جامعتری است و کمک میکند تا مجموعه آموزش عالی از ارتقای کیفی برخوردار شود. وزارت علوم پشتیبان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است و نظارت نیز برای آن است که دانشگاههای کشور در چهارچوبهای مورد توافق حرکت کنند.
|