کد خبر:14152   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 16 مرداد سال 1399 ساعت 12:8:0

نقطه بهینه فعالیت‌های آموزش‌وپرورش را برای رفع مشکلات و دستیابی به اهداف پیدا کنیم

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه معاونان برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسان‌ها نقطه بهینه فعالیت‌های آموزش‌وپرورش را برای رفع مشکلات و دستیابی به اهداف پیدا کنیم، عنوان کرد که برای افزایش بهره‌وری در آموزش‌وپرورش باید به دنبال ثبات، پایداری، تعامل سازنده، گفت‌وگو و احترام افزایش رضایتمندی نیروی انسانی باشیم.


محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش‌وپرورش و معاونان پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع استان‌ها؛ که با عنوان ششمین نشست تغییر و تحول آموزشی و به‌صورت ویدئوکنفرانس در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت حوزه پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع به‌عنوان ستون اصلی هر دستگاه اظهار کرد: هدف این جلسات تنها طرح مسائل و مشکلات نیست و نباید به آن بسنده کرد، بلکه هدف این است که باهم اندیشی بیشتر با استان‌ها بتوانیم تبیین متفاوتی از مشکلات داشته باشیم. همچنین کارهایی را که می‌توانیم براساس واقعیت‌های موجود انجام دهیم تا در حل مشکلات تأثیرگذار باشد یا کارهای خلاقانه‌ای که در یک استان انجام‌ شده و نتایج خوبی را در برداشته است، با دیگر معاونان و سایر استان‌ها در میان بگذاریم تا در انتهای جلسه بتوانیم برای نظام تعلیم و تربیت در حوزه پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی گامی مثبت و روبه‌جلو برداریم.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه موضوعات مربوط به نیروی انسانی طی دهه‌های گذشته به‌عنوان یک مشکل در آموزش‌وپرورش مطرح بوده است، گفت: مسائل مربوط به حوزه نیروی انسانی همیشه به‌عنوان اصلی‌ترین چالش در آموزش‌وپرورش بیان شده؛ لذا برای حل آن‌ها نیازمند به‌کارگیری از افراد خلاق و خوش‌فکری هستیم که قادرند تبیین درستی از مسئله و راه‌حل‌های آن ارائه دهند. بنابراین امیدواریم این جلسات ما را به درک درست و یکسان از مسائل و راه‌حل‌ها هدایت کنند.
وزیر آموزش‌وپرورش افزود: از تمام مشکلات حوزه پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آگاه هستم و پیچیدگی کار در این حوزه را می‌دانم. مسائل حل نخواهد شد مگر اینکه در کنار هم و با جدیت در این مورد فکر کنیم. مسئله نیروی انسانی در هر سازمان، مسئله بزرگی است که به‌سادگی قابل‌حل نیست و پیدا کردن نقطه بهینه کار بسیار پیچیده و سخت است و به هم‌اندیشی نیاز دارد تا رضایت همه ذی‌نفعان آموزش‌وپرورش را جلب کند.
وی با اشاره به اینکه پیدا کردن این نقطه بهینه در شایستگی هریک از ما در توانایی حل مسئله مربوط خواهد شد، گفت: هرچند آموزش‌وپرورش در کمیت، کیفیت و توزیع نیروی انسانی مشکل دارد اما مهم‌ترین مسئله رضایت شغلی نیروی انسانی است زیرا کار و خلاقیت محصول رضایت است. مطمئناً با مجموعه‌ای که رضایت کافی ندارد، نمی‌توان کارکرد. به همین دلیل از تمام همکارانم تقاضا دارم که فکر کنند، چگونه می‌توانیم اقداماتی در جهت تبدیل آموزش‌وپرورش به یک مجموعه شاداب و خلاق انجام دهیم.
وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: خلاقیت محصول توجه، احترام و دیده شدن افراد است؛ لذا باید به‌عنوان مسئولین دستگاه این حس را به معلمان بدهیم که به آن‌ها احترام می‌گذاریم و آن‌ها را کانون توجه قرارداده‌ایم. اطمینان دارم که این کار باهمت همکارانم، شدنی است.
در توجه به کرامت و ارتقا جایگاه معلمان کوشا باشید
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: از مدیران کل استان‌ها تقاضا دارم به موضوع کرامت و ارتقا جایگاه معلمان و همکاران استانی خود فکر کنند و آن را مهم بدانند؛ لذا در جلسات شورای معاونین و با همکاران و مدارس این موضوع را مطرح کنند تا بتوانیم لایه به لایه پیش برویم و ‌به نتایج و ثمرات ارزنده‌ای در این زمینه برسیم تا کیفیت حضور معلمان را در نظام تعلیم و تربیت افزایش دهیم.
وی بابیان اینکه نظام تعلیم و تربیت میدانی فراخ و متنوع است که در آن به هر علم و هنری نیاز است، گفت: این فرصت غنی شغلی در اختیار کمتر فردی قرار می‌گیرد و به عقیده من غنی‌ترین شغل دنیا معلمی است زیرا بر روی انسان‌ها و شکل‌دهی هویت و شخصیت آن‌ها کار می‌کند. ازاین‌رو کیفیت نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش بسیار بااهمیت است.
افزایش خلاقیت معلمان در فضای مجازی از برنامه‌های معاونان پژوهش باشد
حاجی میرزایی با اشاره به توزیع نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش گفت: ازلحاظ کمیت نیرو در آموزش‌وپرورش مشکل‌داریم، لذا باید بررسی کنیم آیا توزیع کنونی نیروی انسانی یک توزیع بهینه است و چطور می‌توانیم توزیع بهتری داشته باشیم.
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه یکی از اسامی روز قیامت یوم الحسره است که این حسرت از هر آتشی سوزنده‌تراست، گفت: باید به‌گونه‌ای در دوران خدمت خود عمل کنیم که بعد از بازنشستگی بتوانیم نقاط روشنی را در خاطرات 30 ساله خدمت پیدا کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه با هوشیاری کامل و خلاقیت در کار وارد شویم.
حاجی میرزایی با اشاره به ارزشیابی‌هایی که صورت می‌گیرد، گفت: لازم است نسبت به ارزیابی همکاران و نوع ارزشیابی آن‌ها دقت بیشتری داشته باشیم و یکی از معیارهای ارزیابی را بهره‌مندی همکاران از دانش علمی و خلاقیت در حل مسائل در نظر بگیریم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: در شرایط امروز باوجود ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، وارد زیست‌بوم جدیدی شدیم؛ لذا لازم است بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم از این فضا بهترین استفاده را ببریم و چطور می‌توانیم خلاقیت معلمان را در فضای مجازی پرورش دهیم.
وی با تأکید بر اینکه باید بر مأموریت سازمانی خود متمرکز شویم، گفت: بودجه یکی از مسائل مهم معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع است لذا تقاضا دارم هرکس بنابر توانمندی‌های شخصی خود در این مورد بیاندیشد و در صورت یافتن راه‌حل، آن را به مقام مسئول خود ارائه دهد و پیگیر اجرای آن شود.
وزیر آموزش‌وپرورش بحث مولدسازی منابع را یکی از مباحث معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع دانست و افزود: نوع عملکرد ما در برخورد با اموال عمومی از نوع عملکردمان در برابر اموال شخصی مهم‌تر است. در مراقبت از اموال عمومی مانند اموال شخصی خود عمل کنیم و حتی در مقابل اموال عمومی حساسیت بیشتری خرج دهیم.
حاجی میرزایی در پایان گفت: امیدوارم این نشست و طرح برخی از موضوعات باعث رخ دادن اتفاقات خوبی در استان‌ها شود و این حس را به ما و همکارانمان بدهد که باید بیشتر از قبل در مسیر برگزاری چنین نشست‌هایی تلاش کنیم.