کد خبر:14035   تاریخ انتشار: جـمـعــه ، 3 مرداد سال 1399 ساعت 15:22:0

عزاداری ماه محرم به صورت مجازی و حقیقی برپا شود

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بر اهمیت تبلیغ در ماه محرم به صورت فیزیکی و مجازی به صورت توامان تاکید کرد.


حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نشست علمی کرونا و چالش های پیش روی هیئت های مذهبی که در کتابخانه آیت الله حائری طبسی برگزار شد، اظهار داشت: شرایط و اتفاقاتی در جهان به وجود آمده است که نه تنها در عرصه فرهنگ دینی بلکه در جنبه های مختلف زندگی در سراسر جهان تاثیر گذاشت.
او افزود: در جامعه شیعه، دو برهه زمانی، بسیار حساس و سرنوشت ساز است و پشتوانه ایمانی و فرهنگی و دینی در این دو برهه(رمضان و عاشورا) بسیار تاثیرگذار است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در ارتباط با لیالی قدر می شد در مقیاس گسترده تری مردم از فیوضات شبها بهره مند شوند اما در مورد ماه محرم باید تصمیم همه جانبه و جدی گرفته شود که جوانب بهداشتی و این ظرفیت استحصال شود.
او خاطرنشان ساخت: این نگرانی وجود دارد که اگر ما تمهیدات لازم را به عمل نیاوریم کم کم ذائقه فرهنگی و دینی مردم تغییر می کند.
واعظی با اشاره به تاثیرگذاری اجتماعات مذهبی در ایجاد حال خوب مردم، گفت: حال معنوی و اثرگذاری روحی ناشی از تبلیغ چهره به چهره، حضور در هیئات و اجتماعات دینی است، بنابراین هرگز آن تاثیر روحی و معنوی در فضای مجازی ایجاد نمی شود.
او با بیان اینکه تبلیغ چهره به چهره و اجتماعات مذهبی در سطح کشور در ماه رمضان انجام نشد، گفت: در این شرایط، بسیاری از مبلغان و دفتر تبلیغات اسلامی، برنامه ها و محتواهای لازم را با استفاده از نرم افزارهای موجود فراهم آوردیم اما این امکان نباید جایگزین تبلیغ چهره به چهره شود و از سوی دیگر اگر شرایط حضوری برای تبلیغ فراهم شد باید با حفظ شرایط بتوانیم این مهم را انجام دهیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در گزارشی از تصمیمات صورت گرفته برای تبلیغ در ماه محرم بیان داشت: هماهنگی های لازم با سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفته تا چنانچه اعلام نیاز به اعزام مبلغ در سطح کشور شد، حدّ نداشته باشیم و اعزام را انجام دهیم تا این فریضه مهم به خوبی اتفاق بیفتد البته در رابطه با تاثیرگذاری در فضای مجازی هم، اینها را پشتیبانی می کنیم.
او ابراز عقیده کرد: تبلیغ در ماه محرم می بایست هم در فضای مجازی و هم حقیقی به صورت توامان مورد توجه قرار گیرد و چنانچه در منطقه ای، شرایط حضور فیزیکی محدود شد، فضای مجازی را پررنگ کنیم.