کد خبر:13726   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 9 تیر سال 1399 ساعت 11:7:0

حمایت کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام از همایش مردم‌سالاری دینی

جلسه 253 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه دکتر سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینکه بحث علوم انسانی همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده تاکید داشت که در این حوزه باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی همچنین به ارائه گزارشی از «همایش مردم سالاری دینی» پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه بهشتی تاکنون سه دوره از این همایش را در سطح ملی برگزار کرده است و امسال، دانشکده الهیات درخواست برگزاری این همایش را در سطح بین‌المللی مطرح کرده است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه عبارت مردم‌سالاری دینی نخستین‌بار توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، افزود: اگر قرار است این همایش را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم، باید حرکت بسیار ارزنده­ و شایسته‌­ای باشد که با توجه به مصوبه دولت مبنی بر صرف نکردن هزینه برای برگزاری همایش­‌های بین‌المللی توسط دانشگاه­‌ها، باید از ظرفیت اسپانسرهای قدرتمند در این زمینه بهره گیریم.
رئیس دانشگاه بهشتی همراهی کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در این زمینه بسیار سازنده دانست

رئیس دانشگاه بهشتی همراهی کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در این زمینه بسیار سازنده دانست و با درخواست هرگونه کمک مادی و معنوی و فکری از این حرکت توسط این کمیته برای برگزاری یک همایش عالی در سطح بین‌المللی، ادامه داد: این همایش هر سال با یک شاخه فرعی برگزار می‌شود که «تمدن نوین اسلامی» و «آینده جهان اسلام»، دو پیشنهاد اعضای دبیرخانه همایش برای شاخه فرعی این دوره است.

80درصد هزینه در تمام رشته‌های علمی باید صرف کاربرد آن در جامعه شود
در ادامه جلسه، دکتر «سید علیرضا مرندی»، دبیر همایش مردم‌سالاری دینی، گزارش مبسوطی از روند برگزاری این همایش در سال­‌های گذشته ارائه کرد و پس از آن، دکتر «محمدرضا شمس اردکانی»، دبیر کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اعلام موافقت اعضای این کمیته برای حمایت مادی و معنوی از همایش مردم‌سالاری دینی، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا به نظر می­‌رسد نوع برگزاری همایش باید متفاوت از سال­‌های قبل باشد و نیاز است که مسئولان محترم همایش، برنامه‌ریزی­‌های لازم را برای برگزاری به هر دو حالت مجازی و حضوری انجام دهند.
دکتر «غلامحسین رحیمی»، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز با بیان اینکه مقام معظم رهبری با طرح موضوع مردم‌سالاری دینی، نظریه بسیار عمیقی را مطرح کردند که باید در ساختارهای نظام جمهوری اسلامی بنشیند، گفت: باید نشستی را برای نظریه‌پردازی نحوه تحقق و عینیت بخشیدن به مردم‌سالاری دینی در یکی از دانشگاه ­ها برگزار کرده و در آن نشست به بررسی اینکه آیا مردم‌سالاری مورد نظر مقام معظم رهبری استقرار پیدا کرده است یا خیر، بپردازیم.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم: در تمام رشته‌­های علمی حداکثر باید 20 درصد برای رشد مورد نیاز خود آن علم هزینه کنیم و 80 درصد بقیه باید برای کاربرد علم در جامعه هزینه شود.
وی افزود: نخستین اقدام ما باید بررسی نتایج سه نشست قبلی همایش مردم‌سالاری دینی با تکیه بر این اصل باشد که تا چه اندازه این همایش می‌­تواند برنامه‌های پنج‌ساله ما را متحول کرده و بر رفتارهای ما تاثیرگذار باشد.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تاکید کرد: در تمام رشته‌­های علمی حداکثر باید 20 درصد برای رشد مورد نیاز خود آن علم هزینه کنیم و 80 درصد بقیه باید برای کاربرد علم در جامعه هزینه شود.
وی با اشاره به این نکته که هزینه‌کردن از بیت‌المال باید در جهتی باشد که این نظام ساخته شده و مردم‌سالاری دینی که انعکاس عملیاتی نظام جمهوری اسلامی است، به‌معنای واقعی عینیت پیدا کند، گفت: برگزاری همایش در سطح بین­المللی، مستلزم این است که هم نظریه و هم برنامه عملیاتی را در سطح ملی تمام کرده باشیم و به نظر بنده هنوز برای برگزاری همایش در سطح بین‌المللی زود است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه باید از منظر برنامه‌­ای و عملیاتی به این همایش نگاه کنیم، افزود: در این صورت حتما مقام معظم رهبری هم خوشحال می‌­شوند و حمایت­‌های لازم را هم لحاظ می­‌کنند.
پس از اظهار نظر سایر اعضا در خصوص صحبت‌های مطرح‌شده، دکتر «حسن بلخاری» به‌عنوان نماینده کمیته فرهنگ و تمدن برای حضور در جلسات این همایش و تعاملات دو سویه انتخاب و در ادامه، دستور بعدی جلسه با عنوان «وضعیت گیاهان دارویی در کشور» مطرح شد.
توجه به کیفیت‌سنجی گیاهان دارویی می‌تواند ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد
دکتر «حسین زینلی»، مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی، به ارائه گزارشی درخصوص گیاهان دارویی در کشور پرداخت و گفت: در بحث گیاهان دارویی پراکندگی بسیار وسیعی در بخش تحقیقات وجود دارد و این پراکندگی یکی از عواملی بود که سبب شد نتوانیم در این حوزه نتیجه مطلوبی بگیریم.
وی با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام‌شده، 8500 گونه گیاهی در کشور وجود دارد که 2300 گونه آن دارای خواص دارویی بوده و رشدونمو 1728 گونه گیاهی، در انحصاری کشور ما است، افزود: بر اساس مطالعات انجام‌شده، 200 گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که تجاری شده و مردم در سبد کالایی خود دارند و 40 گیاه دارویی را به‌صورت زراعی درآورده و جنبه تجاری به آنها داده‌ایم.
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: گیاهان دارویی تا سال 1392 که سند ملی گیاهان دارویی نوشته شد، به ‌عنوان گیاهان فرعی در منابع طبیعی و در بخش باغبانی طبقه­‌بندی می­‌شدند و مسلماً نگاه و توجه به هر آنچه که فرعی باشد، کم بوده و پیشرفت کمتری در آن حوزه حاصل می‌­شود.  
وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن یک اولویت‌بندی در حوزه گیاهان دارویی توانسته‌ایم قطب­‌بندی بومی کشور خود را زنده کنیم، افزود: یکی از کارهای بسیار مهم در خصوص گیاهان دارویی این است که باید پروتکل‌­ها را برای هر یک از گونه‌های گیاهی نوشته و به مردم ارائه دهیم.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی از اجرای کشاورزی مبتنی بر قرارداد، به‌عنوان یکی از کارهای موفق در وزارت جهاد کشاورزی یاد کرد و گفت: ما توانستیم کیفیت‌سنجی را در بحث گیاهان دارویی عملیاتی کنیم و اگر در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد، می­‌تواند ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد.
وی با اشاره به این نکته که زنجیره ارزش در گیاهان دارویی نهادینه شده و این پروژه در زمینه زعفران و گل محمدی با موفقیت اجرا شده است، افزود: یکی از کارهایی که در زمینه گیاهان دارویی انجام شده، تهیه استاندارد گیاهان دارویی است، یعنی با تمرکز روی برخی گیاهان می‌­توانیم درآمدزایی زیادی داشته باشیم.
دکتر زینلی تاکید کرد: اگر بحث گیاهان دارویی را جدی بگیریم و به‌صورت اصولی به آن وارد شویم، می­‌توانیم با ظرفیت‌سازی‌هایی که براساس دانش در این حوزه اتفاق می‌­افتد، قدم­‌های مثبتی برداشته و اشتغال­‌زایی نیز ایجاد کنیم.
در ادامه جلسه برگزاری گرامیداشت «ابوبکر ربیع بن احمد الاخوینی» در دستور کار قرار گرفت و با ارائه گزارشی در این زمینه توسط دکتر حسین عموشاهی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مقرر شد در صورت موافقت، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مسئولیت برگزاری این سمینار را برعهده گیرد.